رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که به جد معتقدم چنانچه اروپا این بار با شرایط متفاوتی به میز مذاکره برای حل پرونده هسته ای ایران باز گردد، می توانیم به توفیق ملموس دست یابیم و زمینه همکاری های بیشتر را فراهم سازیم.

علی لاریجانی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان این مطلب اظهار داشت:به نظرم غرب باید رفتار خود در قبال پرونده هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

لاریجانی در این گفت و گوی مبسوط از سنگ اندازی‌هایی که آمریکا به رهبری بوش در پرونده هسته‌ای ایران کرد، سخن گفت، به واکاوی پدیده تروریسم و نقش صهیونیست‌ها و سازمان جاسوسی آمریکا در بروز اقدامات تروریستی پرداخت، از شعار تغییر باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت: راهکاری برای حل پرونده هسته‌ای ایران در دوره جدید ارائه کرد و از استعمار نوین سخن گفت و تاکید کرد که باید طبقه بندی دولت‌ها و ملت‌ها از بین برود.

وی به جریان جدیدی که قرار است در آمریکا حاکم شود، توصیه کرد که در چاهی که تیم قبلی اداره کننده آمریکا کنده اند، نیافتد و از سیاست مهار سخن گفت و تاکید کرد: این سیاست متعلق به دمکرات‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با چارچوب‌های قبلی، مذاکرات مهمی نمی‌توان داشت، اکنون شرایط هم برای آن‌ها و هم برای ایران تغییر یافته است و باید از این تغییر شرایط بهره جست.

لاریجانی گفت: به جد معتقدم مذاکرات مفید است و معتقدم می‌توان تاکتیک‌های متناسب اتخاذ کرد و معتقدم اگر غرب این بار با شرایط متفاوت بیاید، حتما می‌توان در این چارچوب به توفیق ملموس برسیم و زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کنیم.

وی افزود: لازمه این رویه آن است که از ادبیات گذشته استفاده نشود و در چارچوب‌های ذهنی بسته گذشته حرکت نکرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تحلیلی از شرایط پرونده هسته‌ای ایران گفت: پرونده هسته‌ای ایران دارای یک متن اصلی و یک حاشیه است.

لاریجانی خصوصیت‌های متن اصلی را تشریح کرد و گفت: در متن اصلی پرونده هسته‌ای ایران، بخشی مربوط به ایران و بخشی مربوط به طرف مقابل است.

وی افزود: بخش مربوط به ایران آن است که تلاش کنیم، دانش هسته‌ای موجود را تثبیت کنیم و از آن به عنوان ظرفیت برای گسترش انرژی هسته‌ای کشور استفاده کنیم. در این مسیر نباید خلل به وجود آید و با آراستگی دیپلماسی گام‌های استوار برداریم و در این مسیر تزلزل نداشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه مسیری که انتخاب شده است، مسیر پیشرفت است و ایران اکنون به سطح نسبتا خوبی رسیده است و باید مراقب باشیم به دلیل بعضی مناقشات سیاسی این مسیر آسیب نبیند.

لاریجانی خصوصیت متن پرونده هسته‌ای ایران از منظر غربی‌ها را نیز واکاوی کرد و گفت: پرونده هسته‌ای ایران از منظر غربی‌ها به خودی خود، مساله نیست، هر چند رسانه‌ها مطالبی مطرح می‌کنند، اما به نظر من، غربی‌ها معتقد به مجموعه‌ای از موضوعات هستند که برآیند آن این است که ایران یک عنصر تاثیرگذار در منطقه است.

وی توضیح داد که به همین دلیل غربی‌ها از طریق برخی کشورهای بزرگ ماجراجویی می‌کنند که مانع طرح‌های ایران شوند و یا با همگرایی برخی کشورها، مشکلاتی را برای ایران ایجاد می‌کنند و یا برخی کشورهای کوچک منطقه را تحریک می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فحوای موضوع آن است که غربی‌ها با این تاکتیک‌ها، یک هدف را دنبال می‌کنند، روزی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران مطلبی عنوان می‌کنند، روز دیگر از تروریست‌ها سخن می‌گویند، در حالی که خودشان می‌دانند، درگیری‌های ایران با تروریست‌ها کمتر از بقیه نیست، اما آن‌ها عمدا به گونه‌ای عمل می‌کنند که همیشه موضوع ایران در ابعاد مختلف در صحنه بین‌الملل وجود داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه قصد آن‌ها از این رفتار، مهار است، گفت: تئوری مهار دوجانبه متعلق به آمریکاییان و در راس آن‌ها دمکرات‌ها است و به همین دلیل این رفتار را دنبال می‌کنند. ما باید در این زمینه حوصله داشته باشیم.

وی حواشی پرونده هسته‌ای ایران را نیز این گونه توضیح داد و گفت: حرف هایی وجود دارد که باعث می شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش می‌دهد، متعاقب آن شورای حکام این نهاد دیده بان هسته‌ای سازمان ملل متحد جلسه تشکیل می‌دهد و سپس آقای خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماس می‌گیرد و جلسه‌ای برگزار می‌شود و بعد از آن، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عنوان این جلسه آن است که چون ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود، نگرانی بین المللی وجود دارد و ایران باید ایجاد اطمینان کند.

لاریجانی گفت: در این مسیر باید حواس ما جمع باشد که دانش هسته‌ای خود را حفظ کنیم و همه توجه داشته باشیم که نباید گول حرف‌های این‌ها را بخوریم و نگاه رعب آمیزی که از جایگاه ایران ترسیم می‌کنند، ما را فریب ندهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه دنبال امپراتوری در جهان است و نه دنبال این است که به کشوری تجاوز کند، ایران تئوری برادری اسلامی و همگرایی منطقه‌ای را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته ضمن آنکه باید مراقبت کنیم این رفتارها هیچ تاثیر سویی روی استراتژی ما نداشته باشد، باید تلاش کنیم تا دیگران در میز شطرنج در جای خودشان بنشینند و نخواهند بی دلیل میز شطرنج را به هم بزنند. در حقیقیت خودمان باید طراحی برای صحنه بین الملل و منطقه‌ای داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه البته عده‌ای طراحی می‌کنند و به گونه‌ای وانمود می‌کنند که در زاویه قرار گیریم،‌ گفت: اینکه یک استراتژی همگرایی در صحنه بین المللی و منطقه‌ای بر مبنای تفکر اسلامی وجود داشته باشد، به معنی گوشه نشینی و عدم ارائه طرح نیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، اگر به اصولی چون احترام به فرهنگ‌ها پایبند باشیم می‌توان بهتر در فضای کنونی حرکت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که یعنی غرب بپذیرد که فرهنگ آسیا و منطقه خاورمیانه، اسلامی است و آن‌ها می‌توانند برای خودشان تصمیم بگیرند و یا با موضوع حقوق بشر استفاده ابزاری نشود و به حقوق بشر بر اساس موازین اسلامی احترام بگذارند، در این صورت می‌توان به مفاهمه امیدوار بود.

وی در واکنش به سخنان اخیر محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص لزوم مذاکره با ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران از قبل نیز قائل به مذاکره بوده است، مگر تهران میز مذاکره را ترک کرده است؟

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در مذاکره، شکل کار مذاکره باید خیلی دقیق باشد تا سوء استفاده نشود.

لاریجانی گفت: سخن وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص توقف غنی سازی، سنگی جلوی مذاکرات هسته‌ای انداخت و خودش نیز هر چه تلاش کرد، نتوانست این سنگ را بردارد و ایران نیز به آن توجهی نکرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدام چرخش ایجاد شد تا به گونه‌ای این سخن اصلاح شود که نه حرف ایران باشد و نه سخن آن‌ها، اما تاکنون موفق نشدند.

وی افزود: اکنون این‌ها رفته‌اند، دوره این افراد پایان یافت. آقای باراک اوباما نباید در چاهی که آن‌ها کنده‌اند بیافتد.

لاریجانی گفت: این افراد چند چاه در مسائل بین المللی کنده‌اند که یکی از آن‌ها همین موضوع هسته‌ای ایران است. اکنون که دوره آن‌ها به پایان رسیده است، باید از کنار این چاه و سنگی که انداخته‌اند، عبور کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این‌ها تصور می‌کردند که با این کار جلوی ایران را می‌گیرند، به همین دلیل سنگ بزرگ جلوی پای ایران انداخته‌اند و ایران نیز به آن اعتنایی نکرد و خودشان نیز نتوانسته‌اند آن را بردارند، حالا باید از کنار این سنگ عبور کرد.

لاریجانی گفت:‌ نکته دوم آن است که غرب تکثر فرهنگی را در صحنه بین الملل بپذیرد و به آن احترام بگذارد، نه اینکه بگوید ما تکثر فرهنگی را قبول داریم، ولی باید بقیه مطیع ما باشند. این یعنی که عملا زیست اجتماعی فرهنگی آمریکایی را پیاده می‌کنند. این تکثرگرایی نیست.

وی افزود: باید با نظام و حقوق بین‌الملل به صورت ابزاری برخورد نشود. یعنی زمانی که خلع سلاح به عنوان یکی از نظامات مهم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اجرا نمی‌شود، نباید توقع داشت بعد دیگر آن اجرا شود. باید به برخی کشورها مانند هند و پاکستان حق داد که دنبال سلاح بروند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته ایران این روش را قبول ندارد و فکر می‌کنیم داشتن سلاح هسته‌ای کار درستی نیست ولی وقتی در صحنه بین‌الملل خلع سلاح نمی‌شود و این فناوری را به کسی نمی‌دهند، بنابراین تمردها به وجود می‌آید.

لاریجانی با بیان اینکه  از بازی سلاح هسته‌ای کل بشر ضرر می‌بیند، گفت: در این مسیر رقابت ناسالمی به وجود می‌آید و کنترل آن نیز درست انجام نمی‌شود.

وی با ذکر مثالی گفت: آمریکاییان نسبت به برخی کشورها که بویی از حقوق بشر نبرده‌اند و سلاح هسته‌ای نیز دارند، به دلیل آنکه مطیع هستند، اعتراضی نمی‌کند، اما نسبت به خیلی کشورها که مسیر دمکراسی را به خوبی طی می‌کنند و دستاوردهای بالایی دارند، هر روز بهانه می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از این رویه در قرن بیستم و اوایل قرن 21 ممکن است بتوان استفاده کرد، اما امروز با موج هوشیاری سیاسی در دنیا مواجه هستیم و به طور کلی مردم دنیا به دلیل رسانه‌ها، رفتارها و مجموعه حوادثی که رخ داده است، با پدیده هوشیاری سیاسی در جامعه بین الملل مواجه هستند.

لاریجانی با بیان اینکه به نظرم تراز بیداری مردم در سطح بین المللی افزایش یافته است، گفت:‌ انتخابات اخیر آمریکا را با انتخابات چند دوره گذشته مقایسه کنید، آنچه امروز در عراق رخ می‌دهد را با مسائل چند دهه قبل بررسی کنید، این اتفاق در کشورهای مختلف رخ داده است، اکنون زمانه‌ای نیست که بتوان قوانین بین المللی را لگدمال کرد.

وی افزود: متاسفانه در دوره آقای بوش این مشکل به صورت جدی رخ داد و نتیجه آن شد که نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت، آژانس بین المللی انرژی اتمی و یا موضوعات حقوق بشر و محیط زیست کم خاصیت شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نشان می‌دهد که کاملا با موضوعات به صورت ابزاری برخورد شده است، گفت: افکار نظامی گری باید به صورت مطلق تعطیل شود، این رفتار نظامی گری و خوی یکجانبه گرایی احمقانه‌ای که آمریکا دنبال کرد، فرهنگ بدی را در دنیا به وجود آورده است، البته باعث خوشحالی است که هیچیک از طرح های آمریکایی به نتیجه نرسید.

لاریجانی مثالی زد و گفت: چند دهه قبل که آمریکاییان به ویتنام حمله کردند با موج عملیات مقابله به مثل ویت کنگ‌ها روبرو شدند و با مبارزه و سرسختی آمریکاییان را بیرون کردند.
وی افزود: این رفتار نظامی‌گری امروز مطلقا جواب نمی‌دهد، اگر ویت کنگ‌ها چند دهه قبل تلاش کردند تا آمریکاییان را بیرون کنند، امروز در افغانستان و عراق این شرایط با سرعت پیش می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر آن است که باید طبقه بندی دولت‌ها و ملت‌ها کنار گذاشته شود. اینکه برخی از فناوری‌ها در اختیار عده‌ای از کشورها باشد و برخی کشورهای دیگر، این فناوری را در اختیار نداشته باشند، خود نشانه‌ای از استعمار نوین است. در گذشته نماد استعمار نظامی گری بود، اما اکنون روش آن تغییر یافته است.

لاریجانی گفت: اصولا طبقه بندی دولت‌ها و ملت‌ها از نظر فرهنگی، سیاسی و فناوری باید تغییر یابد. البته کشورها ظرفیت‌های خود را دارند ولی مهم است که نباید مانع رشد کشورها چه در دوره جهانی سازی و چه در موارد زدوبندها شد.

وی افزود: فکر می‌کنم می توان میان قطب‌های بزرگ دنیا و قطب‌های مهم منطقه‌ای نوع تعامل مبتنی بر اصول صورت گیرد.

لاریجانی توضیح داد که ایران 100 درصد موافق مبارزه با تروریسم است و جمهوری اسلامی ایران موافق است که آرامش روانی بین المللی برقرار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به حوادث تروریستی در شهر بمبئی هند اشاره کرد و گفت: این حوادث تروریستی، وحشتناک، کاملا غیرمنطقی، غیرانسانی و غیراسلامی است و ظاهر آن این است که رسانه‌ها آن را به مردم مسلمان ربط می‌دهند، اما این مسایل ربطی به آن‌ها ندارد، حداقل تاکنون ربط آن اثبات نشده است.

لاریجانی گفت: حرکت‌های تروریستی غالبا در ابتدا با کمک سرویس‌های غربی شکل گرفت و سپس رها شد و به نسل جدید تبدیل شد. مانند رفتارهایی که رژیم صهیونیستی در 50 تا 60 سال گذشته انجام داد.

وی افزود: قهارترین تروریست‌ها در دنیا صهیونیست‌ها هستند. اینان هم در ترور شخصیت‌ها فهرست بلندبالایی در مناطق مختلف دارند و حتی در ترورهای دسته جمعی مانند حملات به روستاهایی چون دیر یاسین، نقش دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌: نطفه اقدامات تروریستی را صهیونیست‌ها در دنیا کلید زدند و پس از آن سازمان جاسوسی آمریکا - سیا - نقش اصلی را به عهده دارد.

لاریجانی گفت: باید در زمینه ایجاد آرامش در منطقه متناسب با شرایط،‌ نوعی همگرایی منطقه‌ای را با مشارکت قطب‌های بین‌المللی شکل دهیم. در واقع قطب‌های بین المللی را یا باید بپذیریم، یا با قطب‌های منطقه‌ای همکاری کنند یا سیاست خنثی را در پیش گیرند و دخالت نکنند.


وی افزود: اگر راه آقای بوش موفقیت آمیز است، بفرمایید ادامه دهید، آقای باراک اوباما رییس جمهوری منتخب آمریکا اگر بخواهد تغییری در سیاست‌های خارجی این کشور دهد، باید استراتژی مدونی داشته باشد، نه اینکه تاکتیک‌ها عوض شود و اعلام کنند که تغییر صورت گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم زمانه ما تیزهوشی‌هایی دارند که میان تاکتیک و تغییر فرق قائل هستند، گفت: اکنون مردم منتظر هستند و می‌خواهند ببینند حرف مهم تغییر چیست؟ تاکنون هر آنچه مطرح شده است بیشتر ژست است. دنیای امروز به ژست نیاز ندارد، دنیای امروز به اقدامات موثر نیاز دارد.

لاریجانی با بیان اینکه جریان جدیدی که معتقد به تغییر است و شاید شعار تیزهوشانه‌ای بوده است و بیشترین بهره را خود آمریکاییان از این شعار بردند،‌ گفت: برای اصلاح چهره افتضاحی که بوش درست کرده است، این تغییر مهم است، اکنون همه منتظرند مشاهده کنند که این تغییر چه است، اگر از همان بازی‌های قبلی باشد، حتما سرنوشت گذشته را خواهد داشت.

کد خبر 69667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز