همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل مطروحه در توافقنامه امنیتی و حساسیت‌ها مردم و نمایندگان عراق توضیحاتی ارائه کرد

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی که در مجلس سخن می‌گفت در ارزیابی تفاهم‌نامه امنیت عراق- آمریکا گفت: موضوع تفاهم‌نامه عراق که تحت عنوان خروج نیروهای آمریکایی از عراق هم اکنون مطرح است حادثه بسیار پراهمیتی است و جزء مسائل متعارف در منطقه نیست و اگر به سابقه این موضوع مراجعه کنیم، می‌بینیم از 7الی 8 ماه پیش بحث توافق‌نامه امنیتی بین عراق و آمریکا مطرح بوده است که یک نیاتی پشت آن وجود داشت و آن متن نیز اشکالات بسیار زیادی به همراه داشت.

وی افزود: مهم‌ترین مساله و مشکل این متن بحث کاپیتالاسیون و یک نوع ولایت قضایی است که برای آمریکایی‌ها قائل بودند، شبیه آن چیزی که در زمان شاه در ایران مطرح شد و امام (ره) فریاد زد این یک عمل خائنانه برای ایران است که شروع و جرقه‌ی اصلی انقلاب نیز از همان زمان زده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین اشکالاتی دیگری نیز در این متن وجود داشت که می‌توانست حاکمیت عراق را تحت‌الشعاع قرار دهد که تلاش‌های زیادی از سوی مردان سیاسی عراق از جمله آقای نوری مالکی و همچنین احزاب، مسئولان و شخصیت‌های ملی عراق صورت گرفت که این تبدیل به توافقنامه برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد، همچنین در ذیل آن اصلاحاتی نیز صورت گرفت.

وی با بیان این‌که امروز آنچه که در مجلس عراق در مورد این توافقنامه مطرح است و مناقشات زیادی را به همراه دارد، به نظر می‌رسد که به حق باشد، گفت: وقتی شما متن کامل این توافقنامه را ملاحظه می‌کنید می‌بینید که چند محور در آن باقی مانده است و باز هم اشکالات زیادی برای مردم عراق و حتی منطقه خواهد داشت. اول آنکه آن‌ها قول داده بودند که ما بر اساس توافقنامه که مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از عراق است، عراق را از ذیل فصل هفت بیرون خواهیم آورد، اما وقتی متن را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که زمان این خروج مشخص نیست و هیچ نظر ثابتی برای این امر وجود ندارد و تنها نوشته شده آمریکا تلاش می‌کند.

لاریجانی همچنین با بیان این‌که آمریکایی‌ها از این وعده‌ها زیاد دادند، گفت: هیچ امر قطعی برای آنکه عراق از ذیل فصل هفت در بیاید دراین توافقنامه‌ای که امروز در مجلس عراق به عنوان خروج نیروهای آمریکایی است، وجود ندارد.

وی این توافقنامه را یک سراب برای عراق دانست و گفت: اگر عراقی‌ها تن به این توافقنامه بدهند بعد باید به دنبال آمریکایی‌ها حرکت کنند که بفهمند چه زمانی آن‌ها می‌خواهند عراق را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورند. در حالی که شما می‌دانید امروز منابع زیادی از عراق در صندوقی قرار گرفته که تحت اختیار عراق نیست و همه‌ی مشکلات را باید عراقی‌ها خودشان پیگیری کنند و ممکن است ماه‌ها این مساله طول بکشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: در شرایط فعلی آمریکا‌یی‌ها در موقعیت نامتوازنی در عراق قرار گرفته‌اند و خودشان باید راه‌حل خود را پیدا کنند در حالی که این هزینه اشتباهی که خودشان در عراق انجام داده‌اند را آن‌ها می‌خواهند از جیب ملت عراق بگیرند و نتیجه‌اش آن است که بعد از این توافقنامه دولت و مردم عراق باید ماه‌ها دوندگی کنند تا شاید از ذیل فصل هفت خارج شوند.

وی با بیان این مطلب که وقتی توافقنامه دوجانبه است و بین آمریکا و عراق قرار گرفته، آمریکا نمی‌تواند بگوید که من عراق را از ذیل فصل هفت درمی‌آورم، گفت: این کار باید توسط شورای امنیت صورت گیرد و این مشکلی است که آمریکایی‌ها دارند، چگونه است که در جنگ 33 روزه ظرف 24 ساعت قطعنامه صادر می‌کنند، بنابراین برای این موضوع هم می‌توانند اگر برایشان حیاتی است ظرف یک هفته در شورای امنیت بحث کنند و عراق را ابتدا از ذیل فصل هفت درآورند تا عراق در منابع ارزی‌اش تسلط پیدا کند و بعد در پارلمان موضوع را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین حساسیت نمایندگان عراق در مورد اینکه در این توافقنامه سرابی وجود دارد و هیچ تعهدی وجود ندارد که عراق از ذیل فصل هفت خارج شود، دقیق و درست است.

وی همچنین با اشاره به بحث کاپیتالاسیون و تسلط آمریکا در عراق افزود: همچنان مساله کاپیتالاسیون و تسلط آمریکا در مورد نیروهای خودش در این توافقنامه وجود دارد، البته محدود شده، اما همچنان وجود دارد. در این توافقنامه آمده است که در عملیات‌هایی که آمریکا در آن حضور دارد خودشان اگر تخطی شده باشد قضاوت خواهند کرد، این در حالی است که آن‌ها در عراق هستند و این خصوصیات را برای خودشان قائل هستند.

وی اضافه کرد: تا جایی که من شنیده‌ام برخی از رهبران آمریکا گفته‌اند که ما در این زمینه مشکل قانون اساسی داریم که باید گفت این مشکل قانون اساسی خودشان است، زیرا عراق در قانون اساسی‌اش این بحث را دارد که اگر نیرویی از کشورهای دیگر در عراق مرتکب خلافی شد باید در خود عراق و توسط آنها محاکمه شود.

لاریجانی در ادامه با طرح این سوال که چرا باید هزینه مشکلات آمریکایی‌ها را ملت عراق بدهند، گفت: بنابراین در این موضوع هم باید حق را به ملت عراق بدهیم که در این زمینه حساسیت داشته باشند، زیرا بخشی از حاکمیت عراق زیر سوال خواهد رفت.

وی با بیان این‌که رفت‌وآمد نیروهای آمریکایی در عراق نیز ضابطه مشخصی ندارد، گفت: آن‌ها با کارت‌های شناسایی خودشان می‌توانند به راحتی در عراق رفت و آمد داشته باشند که این مساله نیز باید مشخص شود.

لاریجانی در ادامه با بیان این‌که بسیاری از محموله‌های آمریکایی‌ها به راحتی به عراق آورده شده و یا خارج می‌شود، گفت: در این مساله نیز عراق دخالتی ندارد، در حالی که باید این محموله‌ها تحت ضوابط کشوری که به آن وارد و یا از آن خارج می‌شود مورد کنترل قرار گیرد . آمریکایی‌ها به دلیل آن‌که آنجا را اشغال کردند به خود اجازه می‌دهند همچنان مانند یک اشغالگر با عراق رفتار کنند و این ستم مضاعف به مردم عراق است و حاکمیت عراق را می‌تواند مخدوش کند.

وی ادامه داد: از این سنخ اشکالات فنی در توافقنامه زیاد وجود دارد و فکر می‌کنم نمایندگان عراق که نمایندگان مردم این کشور هستند حق دارند نسبت به این مسائل حساسیت نشان دهند.

لاریجانی همچنین با بیان این‌که اصولا حل مساله عراق وقتی از طریق شورای امنیت و قطعنامه‌های آن یک حالت تثبیت شده پیدا کرده، چگونه از طریق یک توافق دوجانبه می‌توان آن را حل کرد، گفت: حل این مساله هم باید همان مسیر را داشته باشد و از درون شورای امنیت این موضوع حل شود .

وی ادامه داد: توافقنامه دوجانبه بیشتر از آنکه مشکل مردم عراق را حل کند در واقع مشکل آمریکا را می‌خواهد حل کند، زیرا آنها در عراق گسترده هستند و به دلیل رفتار غلط‌شان مشکلاتی را برای خود و ملت عراق به وجود آورند، حال می‌خواهند از طریق این توافقنامه دولت آمریکا بگوید که من برداشتی از عراق داشتم که این یک کار ستمکارانه است، زیرا آمریکا اشتباه کرده و باید از ملت عراق عذرخواهی کند، نه اینکه آن را تبدیل به یک توافقنامه بکند.

وی با بیان این‌که از درون این توافقنامه حل مشکل عراق برنمی‌آید، اضافه کرد: از درون این توافقنامه بیشتر تثبیت آمریکا برمی‌آید که به جای شرایط فعلی که برای آن‌ها سخت است، می‌خواهند رفتار خودشان را در یک چارچوب حرکتی سیاسی و نرم شکل دهند، و نگذارد که عراق به شکل مردمی سامان پیدا کند، لذا فکر می‌کنم حل مساله عراق باید از درون شورای امنیت آغاز شود و اگر آمریکایی‌ها خیلی در این موضوع عجله دارند همان طور که در جنگ 33 روزه، 24 ساعته قطعنامه صادر کردند این کار را هم برای ملت عراق بکنند و آن را از ذیل فصل هفت در بیاورند و بعد اشکالات دیگر توافقنامه را برطرف کنند تا ملت عراق یقین پیدا کنند که آمریکا به دنبال برنامه‌ای برای خودشان نیستند، بلکه می‌خواهند واقع مشکل را حل کنند.

لاریجانی در ادامه گفت: کسانی که دل‌مشغولی برای آینده عراق دارند باید هم این حساسیت را داشته باشند ضمن آنکه در درون این توافقنامه یک نوع فریب‌کاری نهفته است و لابه‌لای حجم زیاد بندها جا‌هایی که مخدوش کننده حاکمیت عراق است، دیده می‌شود ضمن آنکه بخشی از این توافقنامه سراب است و معلوم نیست چگونه عملی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که این توافقنامه چه مشکلاتی برای کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد، اظهارداشت: البته حضور آمریکایی‌ها به عنوان اشغالگر در عراق تبعاتی برای منطقه داشته، اما زمانه تغییر کرده و آمریکا دیگر نمی‌تواند آن رفتار نظام‌گری و یک‌جانبه گرایی را در منطقه داشته باشد، ولیکن به دلیل مفاد حقوقی یک زمینه‌هایی برای رفتارهای نادرست در منطقه وجود دارد، اما ضعیف است.

وی در پاسخ به این سوال که حزب‌الله لبنان در مورد این توافقنامه بیانیه صادر کرده، اما دولت عراق آن را درست ندانسته است، گفت: فکر می‌کنم نباید از این زاویه به موضوع نگاه کرد. حزب‌الله به عنوان یک نیروی بصیر در منطقه نگران سرنوشت مسلمانان در منطقه است و این یک نگاه برادرانه است، نه دخالت در امور ملت عراق.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحولاتی که در عراق بعد از فروپاشی رژیم دیکتاتوری صدام اتفاق افتاد و رفتار ناپسندی که آمریکایی‌ها در دوران اشغال داشتند و آن هویت مسلمانان عراق که بسیار چشم‌نواز بود باعث شده که همه نسبت به سرنوشت عراق به عنوان یک برادر مسلمان حساسیت داشته باشند، بنابراین باید از این منظر به موضوع نگاه کرد نه دخالت در سرنوشت عراق

کد خبر 69220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز