همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه 6 آذر به منظور شرکت در سومین مجمع مجالس آسیایی عازم جاکارتا پایتخت اندونزی شد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در این سفر سه روزه ضمن شرکت در سومین مجمع مجالس آسیایی و سخنرانی در آن، ریاست این مجمع را که به عهده ایران است، به کشور اندونزی تحویل خواهد داد.

لاریجانی در حاشیه این سفر با رئیس مجلس اندونزی و برخی از مقامات بلند پایه آن کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

لاریجانی پیش از ترک تهران به مقصد جاکارتا، در گفتگو با خبر نگاران با اشاره به سازماندهی مجمع مجالس کشورهای آسیایی در دوره مجلس هفتم بر اساس منافع و همکاری‌های مشترک گفت: این مجمع در پی همگرایی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، انرژی، مسائل استراتژیک و مباحث منطقه‌ای است.

روز سه شنبه 5 آذر نیز محمد حسن ابوترابی فرد رئیس شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس برای شرکت در این مجمع عازم جاکارتا پایتخت اندونزی شد.

مجمع مجالس آسیایی با ابتکار مجلس شورای اسلامی و با حضور 40 پارلمان از کشورهای مختلف آسیایی در تهران تشکیل شد و با توجه به ظرفیت‌های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، دبیر خانه دائمی این نهاد سیاسی در تهران قرار داده شد.

در دوره مجلس هفتم با برگزاری دو مجمع عمومی مجالس آسیایی در تهران اساسنامه مجمع تدوین و دبیر کل آن انتخاب شد.

در این دو مجمع گروه‌های کاری و کمیته‌های فرعی برای تدوین راهکار حرکت آینده مجمع و نقشه‌ راه مجالس آسیا برای رسیدن به جایگاهی که زیبنده آسیا در هزاره‌ سوم باشد، به عهده دبیرخانه نهاده شد.

نخستین اجلاس مجمع مجالس آسیایی برای صلح در آبان ماه 1385 و دومین نشست این مجمع در آبان 1386 در تهران برگزار شد.

در نشست دوم سندهای پیشنهادی شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی، شامل مبارزه با فساد، فقرزدایی، صندوق پول آسیایی، بازار یکپارچه انرژی، معاهده دوستی، جهانی سازی، تنوع فرهنگی و بیانیه تهران در باره حقوق زنان در دستور کار قرار گرفت.
سومین نشست مجمع مجالس آسیایی روز پنج‌شنبه 7 آذر در جاکارتای اندونزی برگزار خواهد شد.

کد خبر 69362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز