سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 3 روز پس از پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با حواشی بسیار در اصفهان به پایان رسید، پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ماه در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی کار خود را در تهران آغاز کرد.

در این جشنواره که  حاصل تلاش حوزه هنری است، 35 نمایش صحنه‌ای و 17 نمایش خیابانی حضور دارند و قرار است تا 30 مهر با یکدیگر به رقابت بپردازند.

در نخستین روز 4 نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» نوشته و کار حسین جمالی، «در خاک فراموشی» نوشته کامران ساعد و کار یاسمن نصرتی، «شمارش معکوس» نوشته و کار رسول نقوی و «اینک رستاخیز» نوشته کامل نوروزی و کار حسین پرستار در تالارهای اندیشه، تماشاخانه ماه، تماشاخانه مهر و تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفتند.

در بخش خیابانی نیز نمایش‌های «پلاک» محمد احمدی، «سفرکرده» هادی عطایی از کرج و «نقل سرخ» اکبر قهرمانی در فضای باز تئاتر شهر اجرا شدند و انتظار می‌رود امروز با اجرای نمایش‌های بیشتر، گرم‌تر از روز قبل کار خود را ادامه دهد.

در دومین روز برگزاری، 5نمایش‌ صحنه‌ای «ارینب»، «روز سرباز»، «دفاعیه»، «داستان یک شهر» و «بوق» و 3 نمایش‌ خیابانی «حراج جوارح»، «پیرمرد کبریت فروش» و «زن» اجرا خواهند شد.

داوران و دیگران

مسئولان برگزاری جشنواره ماه امسال، به‌ویژه سعید کشن‌فلاح که دبیر دوره پنجم است، کار داوری را به چهره‌های نام‌آشنای تئاتر سپرده‌اند، شاید بیش از هر چیز به این علت که نام‌ها، تضمین توجه‌ رسانه‌هایند و تنها عزت‌الله انتظامی کافی است تا این جشنواره نیز بیش از گذشته، با استقبال روبه‌رو شود.

به جز انتظامی که این روزها نامش همه جا شنیده می‌شود، حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، شهرام گیل آبادی، حمیدرضا افشار و فریدون علی یاری، داوری نمایش‌های بخش‌ صحنه‌ای را بر عهده دارند.

در بخش خیابانی نیز حسین راضی، یدالله وفاداری، رحمت امینی کار داوری امسال را انجام می‌دهند.

 سعید کشن فلاح که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم هست، درباره علت وجودی تئاتر ماه  با وجود جشنواره‌های دیگری که ارشاد برگزار می‌کند، می‌گوید: قصد متولیان، همدلی و همراهی با ارگان‌های فرهنگی و هنری مرتبط با نمایش‌ در کشور است.

یاست حوزه هنری، کشف و زمینه‌سازی و ایجاد بستر برای گروه‌های جوان و زمینه‌سازی برای حضور این گروه‌ها (به‌ویژه گروه‌های شهرستانی) در تئاتر حرفه‌ای است و تا زمانی که این همراهی وجود داشته باشد ما در حد امکاناتمان با آنها همراه هستیم. 

این همراهی همان چیزی است که گروه‌های ریز و درشت تئاتر، به‌ویژه آنهایی که هنوز راه زیادی در پیش دارند، از جشنواره‌ای چون ماه انتظار دارند؛ چرا که برای حضور و عرضه صرف‌کار، جشنواره‌های حرفه‌ای دیگری چون فجر نیز وجود دارد.

محمد عاقبتی، کارگردانی که در جشنواره تئاتر کودک نیز حضور داشت و جایزه بهترین کارگردانی را نیز به خاطر نمایش «اسکار و مامان صورتی» به دست آورد، در این باره می‌گوید: جشنواره‌ها نباید صرفا محلی برای رقابت آثار شرکت‌کننده باشد، بلکه باید امکانی برای حمایت از گروه‌ها ایجاد کند  اما تعداد کمی از جشنواره‌ها هستند که بعد از برگزاری از گروه‌ها و آثار نمایشی حمایت می‌کنند.

عاقبتی که با نمایش «تنها خدا حق دارد» در جشنواره تئاتر ماه نیز شرکت کرده است، ادامه می‌دهد: جدا از جشنواره‌هایی که مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌کند، جشنواره تئاتر ماه فرصت مناسبی برای گروه‌های مختلف ایجاد کرده تا آثار خود را در آن به محک بگذارند.

کد خبر 65832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز