چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

پیش از پایان جشنواره تئاتر ماه، ششمین جشنواره نمایش‌درمانی جانبازان اعصاب و روان، شنبه 27 مهر در بیمارستان سعادت‌آباد آغاز به کار می‌کند

 و یک هفته پس از آن نیز جلسات نمایشنامه‌خوانی تئاتر شهر، پرچم تئاتر را برمی‌دارد.

به این ترتیب، کشور جشنواره‌های هنری، همچنان در این حوزه می‌تازد و تقریبا هیچ روزی بدون جشنواره شب نمی‌شود. این جشنواره‌ها البته تقریبا همه آن چیزی است که در عرصه فرهنگ و هنر کشور روی می‌دهد و عملا رخداد دیگری دیده نمی‌شود. جشنواره‌های فیلم کوتاه و مستند، جشنواره‌های مختلف تئاتر و موسیقی، جشنواره‌های ادبی و...

قرار است در مراسم افتتاحیه جشنواره نمایش‌درمانی که تا اول آبان ادامه خواهد داشت، 30 جانباز، 30 شاخه گل لاله را به 30 شهروند تهرانی تقدیم کنند تا به این شکل، 30 سالگی انقلاب گرامی داشته شود. اول آبان هم در مراسم اختتامیه، از عزت‌الله انتظامی تقدیر خواهد شد. البته رابطه انتظامی با این جشنواره و علت تقدیر از وی روشن نیست و احتمالا هدف این است که او که این روزها همه جا دیده می‌شود، هیچ برنامه‌ای را از دست ندهد.

برنامه‌ها و اجراها

ششمین جشنواره نمایش‌درمانی جانبازان با حمایت اداره کل فرهنگی بنیاد شهید، اداره کل هنرهای نمایشی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون نمایش‌درمانی ایران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، اداره کل توانبخشی و بازتوانی بنیاد شهید و بیمارستان سعادت‌آباد در تهران و 13 استان برگزار می‌شود.

به گفته دبیر جشنواره امسال، جشنواره امسال در 4 بخش تخصصی، نشست، بخش آزاد و بخش ویژه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار خواهد شد. در بخش نمایش‌درمانی 9 نمایش و در بخش آزاد 4 نمایش و 2 کارگاه محیطی توسط بهرام ریحانی و علیرضا دهقانی اجرا می‌شود. در بخش نشست نیز 5 نشست تخصصی برگزار می‌شود.

به نوشته مهر، مجید امرایی که در نشست خبری روز گذشته این جشنواره سخن می‌گفت، ادامه می‌دهد: «امسال کتابچه جشنواره حاوی اطلاعات 6 دوره گذشته و چند مقاله تخصصی در حوزه ترجمه و تألیف توسط کانون نمایش‌درمانی ایران به چاپ می‌رسد. یک برنامه ما، بعد از جشنواره، راه‌اندازی بخش نمایش‌درمانی کودک و نوجوان است و در اختتامیه از عزت‌الله انتظامی و آقای مجد 2 چهره تئاتر و روان‌شناسی تقدیر می‌شود.»

روزانه 3 اجرای نمایش‌درمانی و 2 اجرا در بخش آزاد و ویژه جشنواره برگزار می‌شود. 2 کارگاه محیطی نیز در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود. این 2 کارگاه بعد از اجرا در تئاتر شهر و بیمارستان سعادت‌آباد در فرهنگسرای اندیشه نیز اجرا خواهند شد.
اما در بخش ویژه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز برنامه‌های خاصی برگزار خواهد شد.

نمایشنامه‌خوانی

کمی بعد از جشنواره نمایش‌درمانی و تئاتر ماه که در حال برگزاری است، جلسات نمایشنامه‌خوانی تئاتر شهر نیز شروع می‌شود.  آن طور که ایسنا نوشته، 14نمایشنامه ایرانی و خارجی توسط هیأت بازخوان متون به این جلسات معرفی شده‌اند و کارشان را از 6آبان به‌صورت هفتگی شروع می‌کنند.  از این 14 نمایش، 8 نمایش ایرانی‌ هستند و 6 تای دیگر، از آثار کم و بیش شناخته شده خارجی انتخاب شده‌اند.

کد خبر 65924

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز