شاید باورتان نشود اما با کنار گذاشتن تلفن همراه، نه گفتن به دیگران، پرورش گل و گیاه، پوشیدن لباس‌های شاد و فهرست کردن افکارتان می‌توانید روزهایی شادتر را برای خودتان بسازید و از رخوت روزهای سخت و پراسترس دور شوید.

شاد

 همشهری آنلاین - پرونده ویژه، خدیجه نوروزی: همه ما دوست داریم بهترین خودمان باشیم برخی موانع ممکن است برای رسیدن به اهداف خودمان استرس داشته باشیم که فشار طاقت فرسا ما را در مسیری که می رویم متوقف، بی انگیزه و یا مضطرب کند. اغلب ما فکر می کنیم برای ارتقای سلامت روان خود باید با تغییرات بزرگ شروع کنیم در حالیکه برخی اقدامات ساده و کوچک می توانند منجر به تغییرات بزرگ و واقعی شوند و حال مان را خوب کنند. در این گزارش به برخی تغییرات کوچک اشاره می کنیم که می تواند سلامت روان شما را بهبود ببخشد.

تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید

سعی کنید ساعاتی از شبانه روز به ویژه در زمان استراحت عصرگاهی تلفن همراه خود را در حالت بی صدا قرار دهید و گوشی را با کمی فاصله طوری قرار دهید که صفحه نمایش آن به سمت شما نباشد. اغلب مرور بی پایان مانند یک زامبی چشم باز در شبکه های اجتماعی می تواند به راحتی تنش ها، اضطراب ها و اختلالات روانی را بدون اینکه خود متوجه باشند در ما تشدید کند. تمرین کنید که ساعتی از روز، تعطیلات آخر هفته، دور همی های خانوادگی و دوستانهکه نیازی به گوشی همراه ندارید آن را خاموش کنید.

موقعیت مکانی زنگ هشدار برای سلامت روان

 نوع بیدار شدن از خواب مهم است چرا که گاه ممکن است موجب ایجاد سردرد، اضطراب و تنش شود و با روانی آن تا آخر روز با فرد همراه باشد. لذا اگر زنگ هشدار بالای سرتان را تنظیم کرده اید بهتر است آن را در کنار یک دیوار در مقابل تخت خود قرار دهید. یا اینکه ساعت را در دورترین فاصله از خود قرار دهید تا ناچار شوید از جایتان بلند شوید و فرمایند بیداری را طی کنید. اگر راه بروید دیگر نیازی نیست که خواب آلوده برای خاموش کردن زنگ اقدام کنید.در زمان هایی که قرار نیست صبح از روی اجبار بیدار شوید و قرار کاری یا دوستانه ندارید یادتان باشد که زنگ آلارم را خاموش کنید تا خوابتان به هم نریزد. چرا که مغز به اندازه ای که نیاز دارد باید استراحت کند تابه طور طبیعی بیدار شوید.

۱۲ترفندی که به سلامت روان شما کمک می کند
با تایید افکار بد آنها را با افکار خوب جایگزین کنید

آب بخورید تا آرام شوید

همیشه یک لیوان آب همراه خود داشته باشید چرا که هیتدارته ماندن در طول روز بسیار حائز اهمیت است. نوشیدن آب زیاد به خلق و خو و حافظه ما کمک می کند. بدون آب کافی از نظر روحی غمگین و ناهشیار خواهیم بود. بنابراین سعی کنید همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. در اینصورت هر زمان که فرصت کنید می توانید آب بنوشید و متوجه می شوید بیش از آنکه گمان می کردید تشنه بودید.

افکارتان را روی کاغذ بنویسید

یک دفترچه خاطرات درست کنید و ایده های خود را به اشتراک بگذارید. بیرون ریختن احساسات بد یا خوب را شروع کنید اما در نه سرتان، بلکه آنها را به صورت کلمات در بیاوریدو بروز دهید. نوشتن گویا و رسا تفکرات منفی مزاحم و سرکوب شده را کاهش می دهد و می تواند حافظه کاری شما را بهبود ببخشد. حتی می توانید هر روز صبح هر آنچه را که به خاطر آن شاکر هستید روی کاغذ بنویسید و روز خودتان را با انرژی مثبت آغاز کنید.

نظاره‌گر افکار بدتان باشید

با تایید افکار بد آنها را با افکار خوب جایگزین کنید. چنانچه نگرانی های غیر ضروری به ذهن تان راه پیدا کرد ابتدا سعی کنید آنها را تایید کنید، یعنی از آنها فرار نکنید و بعد آگاهانه و تعمدی به خودتان اجازه دهید که  این افکار از ذهن تان عبور کند. نفس عمیق بکشید، کمی دراز بکشید و سعی کنید در خصوص موضوعی که فکرتان را مشغول کرده نظاره گر باشید و از دور فقط به آن نگاه کنید. بعد از تمرین این کار ساده مشاهده خواهید کرد که تا چه اندازه آرام خواهید شد.

پیش از واکنش نشان دادن فکر کنید

تصور کنید شخصی آزاردهنده ترین سخنان را بر زبان جاری کرده و شما نمی توانید کاری کنید یا جیغ بزنید اما قبل از آنکه واکنشی از روی عصبانیت نسبت به نظر بی ادبانه اش نشان دهید یک لحظه وقت بگذارید و آگاهانه در مورد آن فکر کنید. شما می توانید یک موقعیت را بدتر یا بهتر کنید پس برای تصمیم گیری تنها به لحظه ای درنگ و تامل نیاز دارید.

نه بگویید

به خودتان اجازه نه گفتن بدهید. در بسیاری از زمان ها احساس می کنیم برای انجام کارهایی که مایل به انجام آنها نیستیم تحت فشاریم یا در صورتی که لطفی را در حق کسی انجام ندهیم احساس گناه می کنیم و اینگونه تمام انرژی هایی که برای صرف امور مهم در یک روز داریم را به هدر می دهیم. لذا سعی کنید قدرت نه گفتن را در خود تقویت کنید همچنین احساس رضایت بعد از آن را.

از رابطه‌های سمی دوری کنید

از افرادی که انرژی و حال خوب را از شما می گیرند کناره گیری کنید. خودخواه باشید به این معنا که خود را دوست داشته باشید. افرادی که شما را به خنده، داشتن افکار خوب، امید، انگیزه داشتن برای زندگی تشویق می کنند را با خود همراه کنید. رابطه های سمی موجب می شود شما احساس بی پناهی، درک نشدن، تحقیر شدن و مورد حمله قرار گرفتن را تجربه کنید.

خودتان باشید

یک رنگ باشید. هر چه می خواهد بشود اما تصمیم بگیرید با خودتان و دیگران صادق باشید. دو رویی یعنی متفاوت بودن بیرون و درون موجب می شود شما چند شخصیت داشته باشید که هیچ کدام ارتباطی به دیگری ندارد و این عدم وحدت وجودی موجب می شود تا شما احساساتی مانند افسردگی، سرگشتگی، حسادت، رقابت ناسالم، غم و اندوه و پوچی و سرخوردگی و انزوا را تجربه کنید.

رنگ‌های شاد را به زندگی‌تان راه بدهید

رنگ ها نماد زندگی، شادابی و طراوت هستند و می توانند در تغییر حال روحی شما بسیار اثر بخش باشند. سعی کنید در انتخاب لباس، لوازم خانگی و محیط زندگی از رنگ های روشن، شاد و آرام بخش مانند سبز، آبی و صورتی بهره ببرید.

گل و گیاه پرورش دهید

داشتن گلدان های سبز و تازه حس پویایی و حیات را در ما زنده می کند و نشاط و طراوت را به ما هدیه می دهد. بنابراین سعی کنید حتما در محل زندگی و محل کار خود گل و گیاه پرورش دهید و به آنها رسیدگی کنید.

برای خودتان هدیه بخرید

گاهی خود را تشویق کنید و برای خود هدیه ای بخرید. گاهی خود را به یک کافه و سرو یک فنجان قهوه مهمان کنید. برای خود گل برید. اینگونه به خود عشق بورزید و با خود مهربان باشید. چنین تجاربی تا همیشه در ذهن شما نقش می بندد و حال روحی تان را خوب می کند.

کد خبر 657616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha