تصور کنید وقتی منتظر یک تماس تلفنی مهم هستید، ناگهان وسط پیاده‌رو شارژ تلفن‌ همراهتان تمام شود و پاوربانک هم نداشته باشید که کارتان را راه‌ بیندازد. در اوج ناامیدی برای برقراری تماس تلفنی، نه یکی از عابران پیاده‌رو، بلکه خود پیاده‌رو به دادتان برسد؛ پیاده‌رو هوشمندی که حتی بدون نیاز به شارژر، تلفنتان را شارژ کند...

پیاده روی به سوی دنیای مدرن

همشهری آنلاین - حسن حسن‌زاده:  تصور کنید وقتی منتظر یک تماس تلفنی مهم هستید، ناگهان وسط پیاده‌رو شارژ تلفن‌ همراهتان تمام شود و پاوربانک هم نداشته باشید که کارتان را راه‌ بیندازد. در اوج ناامیدی و البته اضطراب برای برقراری تماس تلفنی، نه یکی از عابران پیاده‌رو، بلکه خود پیاده‌رو به دادتان برسد؛ پیاده‌رو هوشمندی که حتی بدون نیاز به شارژر، تلفنتان را شارژ کند و آنقدر هوشمند باشد که همزمان با شارژ تلفن شما، حتی گل‌ها و فضای سبز اطرافش را هم آبیاری کند. «فرهاد علیزاده زنوزی» مخترع جوان این پیاده‌رو هوشمند است که ایده خود را در یکی از روزهای خانه‌نشینی پس از همه‌گیری کرونا در پارکینگ آپارتمانشان عملی کرد. با او درباره این اختراع جالب که امیدوار است با کمک مسئولان روزی در شهر نصب شود گفت‌وگو کرده‌ایم.

 لنگه‌اش در دنیا نیست

می‌گویند خلاقیت و ثبت ایده‌های‌ نو بدون تحقیق درباره ایده‌های قدیمی دیگران امکان‌پذیر نیست. مخترع جوان ساکن محله تهرانپارس هم گام نخست را با تحقیق درباره اختراعات دیگر و ترکیب آن با خلاقیت و ایده‌های فردی خود برداشت. می‌گوید: «از همان نخستین روزهای قبولی در دانشگاه، ایده ساخت یک پیاده‌رو هوشمند با امکانات به‌روز و کاربردی در ذهنم وجود داشت. پیش از آنکه دست به کار شوم، تحقیقات را شروع کردم. تحقیقات با بررسی محصولات یک شرکت انگلیسی شروع شد. کفپوش‌های تولیدی این شرکت که در پیاده‌رو نصب می‌شوند و با استفاده از موتورهای الکترومغناطیسی از قدم برداشتن عابران برق تولید می‌کنند، کمک زیادی به پرورش ایده‌های من کرد. پس از آن تحقیقات را ادامه دادم و با اضافه کردن خلاقیت‌ و ایده‌های خودم، یک پیاده‌رو هوشمند با قابلیت‌ آبیاری فضای سبز، شارژ تلفن همراه عابران و... ساختم که نمونه‌اش در دنیا وجود ندارد.»

این پیاده‌رو برق دارد! | لذت قدم زدن در شهر مـدرن

 تأمین برق با گام‌های عابران

اگر آن شرکت انگلیسی از موتورهای الکترومغناطیسی برای تولید برق استفاده کرد، علیزاده با استفاده از «لودسل» ترازو کفپوش‌هایی ساخته که می‌توانند برق مورد نیاز پیادرو هوشمند او را تأمین کنند؛ روشی ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای ساخت یک پیاده‌رو هوشمند. می‌گوید: «لودسل‌ ترازو همان سنسور یا حسگر وزن است که پس از وارد شدن نیرو وزن را اندازه‌گیری می‌کند. من هم با استفاده از لودسل‌ در کفپوش‌های پیادرو هوشمند، برق مورد نیاز برای روشنایی چراغ‌های پیاده‌رو را تأمین کردم. هرچند در نمونه اولیه این پیاده‌رو هوشمند از برق شهری استفاده کرده‌ام، اما در صورت تقویت کفپوش‌ها، برق مورد نیاز برای دیگر امکانات و تجهیزات پیاده‌رو از همین کفپوش‌ها تأمین می‌شود.»
    

تلفن‌همراهت را شارژ کن!  

یکی از امکانات جذاب پیاده‌رو هوشمند، امکان شارژ تلفن همراه عابران است؛ آن هم شارژ تلفن بدون نیاز به شارژر. علیزاده می‌گوید: «با ورود به دنیای جدید، شهر هم باید به‌روز شود و پاسخگوی‌ نیازهای به‌روز عابران باشد. در قسمتی از پیاده‌رو هوشمند، یک پد شارژ تلفن همراه نصب کرده‌ام که به‌صورت بی‌سیم و با استفاده از منبع برق پیاده‌رو، تلفن همراه عابران را شارژ می‌کند. این پد قادر است، ۲ تلفن همراه را همزمان و در کمتر از یک ساعت به‌صورت کامل شارژ کند.»
 

این پیاده‌رو برق دارد! | لذت قدم زدن در شهر مـدرن

 گلدان‌های هوشمند با پیاده‌رو هوشمند

در یک پیاده‌رو هوشمند، گل‌ها هم به‌صورت هوشمند و براساس میزان نیاز آب می‌خورند تا از هدررفت آب جلوگیری شود. علیزاده می‌گوید: «من هم به‌عنوان یک شهروند برای کم‌آبی دغدغه دارم. به همین دلیل در بخشی از پیاده‌رو، ۲ گلدان به‌صورت نمادین قرار دادم که براساس ابعاد نسخه‌های مختلف پیاده‌رو تعداد آنها متغیر است. مسئول فضای سبز با نصب برنامه مخصوص پیاده‌رو روی تلفن همراه خود می‌تواند به‌صورت اتوماتیک و براساس زمان‌بندی مناسب گل‌ها را آبیاری کند. پیاده‌رو مخزنی هم دارد که آب باران در آن جمع می‌شود و نیز می‌تواند از آب شهری برای آبیاری استفاده کند.»

 به دروازه ملل خوش‌آمدی!  

علیزاده پنل سفیدرنگ و نورانی کف پیاده‌رو را دروازه ملل نامگذاری کرده است. این پیاده‌رو در هر شهری که نصب شود، به محض ورود عابر و استفاده از امکانات پیاده‌رو، موسیقی سنتی و بومی آن منطقه را پخش می‌کند.  

این پیاده‌رو برق دارد! | لذت قدم زدن در شهر مـدرن

نگران اشیای گمشده‌ات نباش!  

اگر قرار باشد عابران تلفن همراه خود را گوشه این پیاده‌رو شارژ کنند، تأمین امنیت اموال آنها و امکانات و تجهیزات پیاده‌رو هم اهمیت دارد. دوربین مداربسته‌ای که با منبع برق پیاده‌رو کار می‌کند، یکی دیگر از امکاناتی این پیاده‌رو هوشمند است که در صورت گم‌شدن اشیا و اموال عابران می‌تواند به پیدا کردن اشیای گمشده کمک کند.  

کد خبر 657327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    به ما چه خبر از این پیاده روهای پیش رفته تو دنیا میدید؟ وقتی خودمون تو شهری زندگی میکنیم که پیاده‌رو هاش خطر سر و کله شکستن داره و پارکینگ ماشین ها هست.