یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

بهترین نکات مراقبت از باتری گوشی‌های هوشمند را در این گزارش بخوانید.

موبایل

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تچ ادوایزر نوشت: تا حدی نحوه استفاده از موبایل مثل برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید، سفارشی‌سازی‌هایی که انجام می‌دهید، اعلان‌هایی که دریافت می‌کنید، در کاهش طول عمر باتری گوشی هوشمند تاثیرگذار هستند، اما نوع مراقبت شما از باتری نیز در افزایش طول عمر آن بسیار مهم است. در واقع باید نحوه شارژ صحیح باتری را یاد بگیریم.

باتری‌های موبایل مانند همه باتری‌ها، با گذر زمان خراب می‌شوند، به این معنی که آن‌ها در تمام طول عمر خود قادر به ذخیره یکسان انرژی نیستند. اصولا طول عمر آن‌ها ممکن است بین سه تا پنج سال یا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار شارژ باشد، در نتیجه باتری تلفن سه ساله هرگز به اندازه یک باتری نو کار نخواهد کرد.

سه چیز باتری‌های لیتیوم یونی را فرسوده می‌کند: تعداد چرخه‌های شارژ، دما و طول عمر.

چه زمانی باید گوشی خود را شارژ کنم؟

قانون طلایی این است که بیشتر اوقات شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۹۰ درصد نگه دارید. وقتی به زیر ۵۰ درصد می‌رسد آن را پر کنید، اما قبل از اینکه به ۱۰۰ درصد برسد آن را از برق بکشید.

شارژ کردن باتری در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باعث می‌شود که باتری لیتیوم-یونی سریع‌تر فرسوده شود. در مقابل اجازه ندهید باتری تلفن شما کمتر از ۲۰ درصد شود. میزان شارژ باتری‌های لیتیوم-یونی نباید به زیر ۲۰ درصد برسد. در واقع زیر ۲۰ درصد را باید به عنوان یک بافر برای روزهای سخت در نظر بگیرید. شاید بهتر باشد در طول روز گوشی هوشمندتان را شارژ کنید. به این ترتیب، می‌توان در هنگام شارژ، درصد باتری را زیر نظر داشت.

کاربران iOS می‌توانند از برنامه میان‌برها برای تنظیم اعلان هنگامی که سطح باتری به درصد معینی رسیده، استفاده کنند. این کار در زیر برگه "Automation" و سپس "Battery Level" انجام می‌شود.

آیا باید باتری گوشی خود را ۱۰۰ درصد شارژ کنم؟

خیر یا حداقل هر بار که آن را شارژ می‌کنید نیاز نیست که کامل شارژ شود. برخی از افراد توصیه می‌کنند که یکبار در ماه شارژ کامل صفر تا ۱۰۰ درصد (یک چرخه شارژ) را انجام دهید، زیرا این کار باتری را مجدداً کالیبره می‌کند، که شبیه راه اندازی مجدد کامپیوتر است. اما دیگران این را یک افسانه می‌دانند. برای حفظ سلامت طولانی مدت باتری، شارژهای مکرر و کوتاه بهتر از شارژ کامل است.

در iOS ۱۳ و نسخه‌های جدیدتر، شارژ بهینه باتری (تنظیمات> باتری> سلامت باتری) به گونه‌ای طراحی شده است که باعث کاهش فرسایش باتری و افزایش طول عمر آن با کاهش زمان شارژ کامل آیفون شما می‌شود. هرچه باتری لیتیوم را عمیق‌تر تخلیه کنید، فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود؛ بنابراین، پر کردن مکرر باعث افزایش عمر باتری می‌شود.

آیا باید باتری تلفن خود را یک شب کامل شارژ کنم؟

به عنوان یک قاعده، بهتر است از این کار اجتناب کنید. اگر از شب تا صبح شارژ کنید، زمانی که گوشی از مرز جادویی ۸۰ درصد بگذرد از کشیدن آن از پریز جا خواهید ماند.

در حالی که اکثر تلفن‌های هوشمند مدرن دارای سنسورهای داخلی برای خاموش کردن شارژ در صورت ۱۰۰ درصد شدن هستند، در صورت روشن بودن، مقدار کمی از باتری را در حالت بیکار از دست می‌دهند.

چیزی که با شارژ شب تا صبح گوشی دریافت می‌کنید "شارژ قطره ای" است، زیرا شارژر سعی می‌کند شارژ تلفن را در ۱۰۰ درصد نگه دارد و تلفن شما به طور طبیعی در طول شب با شارژ خود دچار فرسایش خواهد شد. در واقع گوشی شما به طور مداوم بین یک بار شارژ کامل و کمی زیر آن از ۹۹ تا ۱۰۰ درصد مجددا شارژ خواهد شد. همچنین می‌تواند گوشی را گرم کند که برای باتری نیز مضر است؛ بنابراین، شارژ در طول روز بهتر از شارژ یک شبه است.

آیا شارژ سریع به گوشی من آسیب می‌رساند؟

اکثر تلفن‌های هوشمند مدرن از نوعی فناوری شارژ سریع (فست شارژ) پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این امر اغلب شما را ملزم به خرید لوازم جانبی اضافی می‌کند. استاندارد صنعتی Quick Charge کوالکام ۱۸ وات قدرت را ارائه می‌دهد. با این حال، بسیاری از سازندگان تلفن دارای استاندارد شارژ سریع خود هستند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند با تنظیم کد مدیریت توان برای ارسال ولتاژ بالاتر، سرعت بیشتری را نیز ارائه دهند. سامسونگ در حال حاضر حتی یک شارژر ۴۵ واتی می‌فروشد!

در حالی که شارژ سریع به باتری گوشی شما آسیبی نمی‌رساند، اما گرمای تولید شده به طور بالقوه بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد.

همانطور که باتری‌ها گرمای زیاد را دوست ندارند، سرما را نیز دوست ندارند؛ بنابراین ناگفته نماند که باید از گذاشتن تلفن خود در یک ماشین داغ، در ساحل، کنار اجاق گاز، در جای سرد و... خودداری کنید. به طور معمول، باتری‌ها در دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد عملکرد مطلوبی دارند.

آیا می‌توانم از شارژر گوشی دیگری استفاده کنم؟

در صورت امکان از شارژر همراه تلفن خود استفاده کنید، زیرا مطمئن هستید که مناسب و دارای رتبه صحیح است یا مطمئن شوید که شارژر شخص ثالث توسط سازنده تلفن شما تأیید شده است. جایگزین‌های ارزان به تلفن شما آسیب می‌رسانند و چندین مورد گزارش شده است که شارژرهای ارزان قیمت حتی آتش گرفته‌اند. با این اوصاف، تلفن شما فقط باید برق مورد نیاز خود را از شارژر USB دریافت کند.

باتری گوشی را خنک نگه دارید

همانطور که گفته شد گرما دشمن باتری است. اجازه ندهید باتری خیلی گرم یا خیلی سرد شود، مخصوصاً هنگام شارژ. اگر تلفن بیش از حد داغ شود، به باتری آسیب می‌رسد، بنابراین سعی کنید در صورت امکان آن را خنک نگه دارید، البته خنک و نه سرد.

نحوه صحیح شارژ باتری گوشی هوشمند

نکات مهم در ذخیره باتری و افزایش طول عمر آن

  • هر شرکت تنظیمات شارژ هوشمند خود را دارد که برای افزایش طول عمر باتری می‌توان از آن استفاده کرد.
  • باتری لیتیوم را بیش از حد صفر نگه ندارید، اگر می‌خواهید مدتی از آن استفاده نکنید، آن را ۵۰ درصد شارژ کنید.
  • بیشتر از حالت ذخیره انرژی استفاده کنید که مصرف برق را کاهش می‌دهد و بنابراین تعداد چرخه‌ها نیز کمتر می‌شود.
  • به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه برنامه‌هایی را که فکر می‌کنید به آن‌ها احتیاج ندارید خاموش کنید.
  • تلفن را در مواقع غیرضروری خاموش یا در حالت هواپیما قرار دهید. مثلا شب‌ها.
  • از خرید شارژرها و کابل‌های ارزان خودداری کنید. هنگام خرید کابل شارژ و دوشاخه، خرید محصولات ارزان‌قیمت را فراموش کنید. سخت‌افزار باید به جای مدار ضعیف و ارزان‌قیمت دارای کنترل شارژ باشد.
  • حالت تاریک صفحه خود را امتحان کنید، زیرا تلفن پیکسل‌هایی را که سیاه نشان می‌دهند خاموش می‌کند، این بدان معناست که وقتی صفحه‌های سفید تیره می‌شوند، عمر باتری را ذخیره می‌کنید. یا می‌توانید روشنایی گوشی خود را کم کنید!
  • باتری بین ۵ تا ۱۰ درصد تخلیه می‌شود و اگر اجازه دهید تا به طور کامل خالی شود، ممکن است به‌هیچ‌وجه نتواند شارژ نگه دارد. احتمالاً به همین دلیل است که عمر باتری تلفن قدیمی پس از چند ماه حتی زمانی که از آن استفاده نشده است بسیار بدتر می‌شود.
کد خبر 628954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا زارع IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    109 7
    سپاسگزارم توصیه های خوبی بود استفاده کردم
  • مرجان IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    11 1
    بسیار عالی ممنونم
  • ساریسا GE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    5 0
    ببخشید من گوشیمو وقتی میزنم به شارژ. میگه باید ۶ ساعت و خورده ای وایسید تا پر بشه من یه هفته هستش که گوشیمو خریدم. و قبلا اونطوری نشده. همین امروز اینطوری شد. لطفا زودی بهم جواب بدید
  • محمدصادق عنصری IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    12 4
    خیلی جالب بود ممنون از راهنمایی تان
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    2 4
    توصیه ها تون واقعا خنده داره خخخخخخخخ
  • مهابادی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    1 5
    بسیارکارساز ومورد خوبی بود ممنون