مسئله‌ای که باعث شده تا بیش از هر زمان دیگری جای خالی انرژی‌های پاک را در اطراف‌مان احساس کنیم.امروزه یکی از دلایل آلایندگی هوای تهران استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تولید برق است.

انرژی خورشیدی

همشهری محله _ نصیبه سجادی: انرژی‌هایی که آلایندگی ندارند، به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند، کم‌هزینه هستند و صرفه اقتصادی فراوانی دارند. اگر بخواهیم نسل آینده تصویر مناسبی از آسمان داشته باشند باید از همین حالا دست به کار شویم و انرژی‌های پاک را وارد کار و زندگی کنیم. شهرداری منطقه۱۷ امسال با نصب و راه‌اندازی ۲ نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در ساختمان‌های خود توانسته ظرفیت تولید برق پاک را تا ۴۰ کیلووات ساعت افزایش دهد. در این‌باره با «مجیدرضا گنجی» رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۷ گپ زدیم تا اطلاعات بیشتری به دست‌آوریم.

  •  شهرداری؛ پیشگام در مصرف بهینه انرژی

«سیاست کنونی مدیریت شهری فراتر از خدمات روزانه مثل جمع‌آوری زباله، رفت و روب معابر و آسفالت کوچه و خیابان‌هاست. اکنون شهرداری خودش را در زمینه مسائل گوناگون مانند محیط‌زیست متعهدتر می‌بیند. برای همین می‌بینید که در فرهنگسازی برای بهبود مسائل روز جامعه از جمله آلودگی هوا، هدر رفتن سوخت و انرژی گام‌های مؤثری برداشته است.» رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۷ با بیان این مطلب می‌گوید: «در چند ماه گذشته با حمایت شهردار منطقه، تعداد ۲ نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در پشت‌بام ساختمان ستاد مدیریت بحران و ساختمان شماره یک شهرداری منطقه به بهره‌برداری رسیده که نشان می‌دهد شهرداری در مصرف بهینه سوخت و انرژی پیشتاز است. این منطقه از جمله مناطقی است که بیش از ۲‌درصد از برق مصرفی ساختمان‌هایش را از نور خورشید تأمین می‌کند. شایان ذکر است که در برنامه سال ۱۴۰۱، راه‌اندازی یک نیروگاه برق ۳۵ کیلوواتی دیگر، برای نصب و بهره‌برداری در ساختمان‌های منتخب شهرداری منطقه۱۷پیش‌بینی شده است.» 
 او اضافه می‌کند: «امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه۱۷ و همچنین آثار و منافع ارزشمند اقتصادی و اجتماعی که این پروژه‌ها دارند شاهد توسعه آن در سایر بخش‌ها و واحدهای خدمات‌رسان باشیم. گرچه مزایا و فواید استفاده از انرژی خورشیدی غیرملموس است، اما در برنامه بلندمدت آثارش را برای همگان بیشتر نمایان می‌سازد.» 
گنجی تأکیـــد می‌کند که طبق برنامه سوم توسعه، شهرداری باید سالانه ۲‌درصد از انرژی‌های برق مصرفی در فضاهای تحت مدیریت را از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تأمین کند. جالب است که بدانید اکنون در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران حدود ۷۰۰ کیلووات ساعت برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تولید می‌شود.  

تولید ۷۰۰ کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری | انرژی پاک به جای مازوت

  •  ضرورت فرهنگسازی و تشویق شهروندان 

گنجی عقیده دارد که برای فرهنگسازی در هر زمینه‌ای ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. شهرداری نهادی خدماتی و اجتماعی است، بنابراین باید برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی و نیز استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به این مسائل توجه داشته باشد و از این طریق شهروندان را نیز به انجام این امور تشویق کند. شهرداری باید به مردم نشان دهد که حامی و حافظ محیط‌زیست است و اجرای چنین طرح‌هایی کمک می‌کند تا به این مقصود برسد. رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سایر اقدامات شهرداری منطقه در زمینه توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در این محدوده از شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «با پشتیبانی همه‌جانبه شهردار منطقه تاکنون تعداد ۳۳ آبگرمکن خورشیدی در۹ بوستان برای تأمین آب گرم سرویس‌های بهداشتی به بهره‌برداری رسیده است. به جز این، ۷۰ پایه چراغ روشنایی در معابر و خیابان‌ها، یک عدد سیستم روشنایی در ایستگاه اتوبوس شرکت واحد و ۲ عدد سیستم روشنایی در ۲ آلاچیق در منطقه۱۷ مجهز به نیروگاه خورشیدی شده و از این طریق برق مورد نیاز و مصرفی خود را تأمین می‌کند.» 

تولید ۷۰۰ کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری | انرژی پاک به جای مازوت

  • ضرورت تجهیز ساختمان‌های نوساز به نیروگاه خورشیدی 

«مجیدرضا گنجی» رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۷ با یادآوری اینکه هرسال تعداد زیادی واحد مسکونی جدید ساخته می‌شود که طبق آن بر تعداد مشترکان اداره برق نیز افزوده می‌شود، می‌گوید: «در چنین وضعیتی ۲ حالت به وجود می‌آید؛ اول اینکه نیروگاه‌ها توان تولید برق را بالاتر ببرند تا پاسخگوی مشترکان جدید باشند که لازمه آن استفاده بیشتر از سوخت‌های مخرب و آلاینده از نوع مازوت است یا اینکه برای مناطق مختلف برنامه خاموشی در نظر بگیرند که مسائل دیگری را در جامعه به وجود می‌آورد، اما راه‌حل سومی هم وجود دارد تا این مشکلات را به حداقل رساند. به نظر من نوبت به آن رسیده که درساخت واحدهای مسکونی پرجمعیت یا واحدهای تجاری بزرگ، راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی برای تأمین برق مورد نیاز ضرورت پیدا کند. شرکت توانیر نیز تسهیلات ویژه‌ای برای این دسته از مشترکان در نظر گرفته است، مثلاً برق مازاد را از مشترکان می‌خرد تا آن را وارد چرخه توزیع خود کند.» 
 

کد خبر 653952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha