همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ عراق اعلام کرد: عراق و آمریکا در بررسی مسائل پیچیده‌ی مربوط به توافقنامه‌ امنیتی در آستانه‌ نتیجه‌گیری قرار دارند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در کنفرانس خبری مشترک با جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه‌ آ‌مریکا اظهار داشت: دو طرف به نتیجه‌گیری در خصوص مسائل پیچیده نزدیک شدند و این مسائل نیازمند تصمیم‌گیری‌های شجاعانه‌ سیاسی است.

وی افزود: بغداد طی روزهای آینده شاهد تلاش سیاسی فعال و دیدارهای گسترده میان تمام گروه‌های سیاسی و رهبران عراقی جهت دستیابی به توافق و اجماع در زمینه‌ موضع‌گیری عراق در قبال توافقنامه‌ مذکور است.

وی افزود: در حال حاضر فضای مثبت مناسبی در روند مذاکرات درباره‌ی توافقنامه حکمفرماست و آمریکا انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را در قبال این مذاکرات انجام داده است.

زیباری تاکید کرد: عراق در این مذاکرات اصرار دارد که حاکمیتش کاملا حفظ شود و از منشور هفت سازمان ملل خارج شود.

این وزیر عراقی تاکید کرد: پارلمان عراق، صاحب نظر و تصمیم‌ گیرنده‌ نهایی است و توافقنامه‌ امنیتی در صورت پایان و تکمیل پیش‌ نویس نهایی‌ و ارائه به شورای سیاسی امنیت ملی در پارلمان بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ گونه الحاقیه‌های محرمانه‌ و نیز بندهای غیر علنی در این توافقنامه وجود ندارد و این توافقنامه کاملا شفاف است. وی افزود: دو طرف به راه حلی دست خواهند یافت که دو دولت راضی شوند.

جان نگرو پونته نیز اظهار داشت: مذاکرات کنونی در خصوص توافقنامه‌ دو جانبه به پیشرفت دست یافته و صحیح نیست که اکنون به جزییات آن بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: عراق و آمریکا در خصوص مسائل پیچیده به نقاط مشترکی دست یافتند و در مرحله‌ کنونی امکان اعلام این نقاط وجود ندارد به ویژه این که دو طرف می‌خواهند منافع این دو کشور با توجه به نزدیک شدن به پایان مسئولیت نیروهای چند ملیتی در عراق حفظ شود.

نگرو پونته افزود: دولت عراق بر خارج ساختن این کشور از منشور هفت سازمان ملل تاکید دارد و دو طرف باید یک چارچوب قانونی‌ را برای حضور نیروهای چند ملیتی در عراق ایجاد کنند.

وی هم‌چنین نسبت به ارائه‌ حمایت‌های اقتصادی و خدمت رسانی به عراقی‌ها از سوی دولت آمریکا ابراز تمایل کرد.

نگرو پونته گفت: در جریان سفرم به عراق شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه‌های امنیتی و سیاسی بودم و با مقامات عراقی نشست‌هایی در زمینه‌ بهبود اوضاع اقتصادی عراق داشتم.

وی تصریح کرد: من با اعضای شورای استان‌ها، نیروهای امنیتی، نیروهای چند ملیتی و یگان‌های بازسازی عراق دیدارهایی داشتم و باید بگویم عراق با پیشرفت‌هایی امنیتی و سیاسی همراه بوده است.

نگرو پونته بر لزوم انتخاب نمایندگانی برای اقلیت‌ها و اعطای حق به آنها در قانون شورای استانها تاکید کرد و گفت: پیشرفت سیاسی وامنیتی باید هماهنگ با خدمت رسانی به عراقی‌ها و پیشرفت اقتصادی باشد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا سفرش به کرکوک را نتیجه بخش توصیف کرد .

کد خبر 65188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز