گروه بین‌الملل: صدها هزار عراقی به دعوت جریان صدر در اعتراض به توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق در بغداد تظاهرات کردند.

برای انجام این تظاهرات گسترده، جریان صدر از هفته‌ها قبل تدارک دیده و مردم را به مشارکت همه جانبه در این تظاهرات فراخوانده بود. [بغداد در تدارک تظاهرات ضد آمریکایی]

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، این تظاهرات میلیونی از میدان مظفر در شهرک صدر آغاز و در میدان مستنصریه بغداد پایان یافت. میدان مستنصریه در 3کیلومتری شهرک صدر قرار دارد.

در این تظاهرات سازمان‌ها و طوایف مختلف عراق از جمله شیعه، سنی، کرد، مسیحی و نیز بسیاری از شیوخ عشایر و رجال سیاسی و دینی عراق حضور داشتند. حاضران در این تظاهرات که شمار زیادی زن و کودک در میان آنها به چشم می‌خورد با حمل پرچم‌های عراق و پلاکاردهایی، حضور نظامیان آمریکایی در عراق را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی همچون آمریکا هرگز، شیطان هرگز و اخراج شو اشغالگر، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.

تظاهرکنندگان در میدان مستنصریه آدمک‌های جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور را به آتش کشیدند.

این تظاهرات ابتدا قرار بود همزمان با سالگرد سقوط صدام برگزار شود ولی به‌خاطر درگیری‌ بین سپاه مهدی و نیروهای آمریکایی و عراقی به تعویق افتاد.

تعداد زیادی از مردم عادی و حامیان مقتدی‌صدر از جمعه شب در میدان مظفر تجمع کرده‌ بودند و بسیاری اوایل صبح شنبه از چند منطقه شیعه‌نشین عراق خود را به محل تظاهرات رساندند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در پیامی که در جمع تظاهرکنندگان عراقی قرائت شد، اعلام کرد: توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن به منزله لکه ننگی بر پیشانی امضا‌کنندگان آن است. پیام مقتدی صدر توسط شیخ عبدالهادی المحمداوی، مشاور وی در پارلمان، قرائت شد.

صدر در ادامه پیام خود آورد: دولت عراق از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده و این توافقنامه را به ملت عراق بازگردانده است زیرا آن لکه ننگی بر پیشانی دولتی است که چنین توافقنامه‌ای را به امضا برساند.

صدر در این پیام گفت: هر کس که می‌گوید این توافقنامه به اشغال سرزمین ما پایان خواهد داد یا به شما می‌گویند که این پیمان به شما حق حاکمیت می‌دهد، یک دروغگو است.
وی توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن را شبیه توافقنامه کمپ دیوید و پاکس پیکو خواند و افزود: بهتر است دولت عراق با آن مخالفت کند، زیرا ملت عراق آن را رد کرده است.

مقتدی صدر در ادامه پیام خود بیان داشت: ما مطمئنیم که بعد از اینکه مردم عراق به وظایف شرعی و ملی خود در رد توافقنامه عمل کردند و مقابل اشغالگران و دولت عراق ایستادند، خداوند نیز این تلاش‌ها را نادیده نمی‌گیرد و به انسان مصلحی که پرچم حق را برافرازد، یاری می‌رساند.

صدر ابراز امیدواری کرد که مراجع دینی به استفتائی که در زمینه توافقنامه امنیتی از آنها شده است، پاسخ بدهند. وی با تاکید بر اینکه این توافقنامه را رد و محکوم می‌کند، خطاب به نمایندگان ملت عراق گفت: سرنوشت عراق و آبروی آن در دست شماست و مواظب باشید که به این توافقنامه رای ندهید زیرا این توافقنامه به نیروهای آمریکایی در عراق اجازه حضور دائمی در این کشور را می‌دهد.

شیخ مهند غراوی یکی از رهبران برجسته گروه صدر نیز در این تظاهرات گفت: چنانچه حکومت دمکراتیک به معنای اشغالگری است، تظاهرات عراقی‌ها در محکوم کردن این دمکراسی صورت گرفته است.

با این همه، همزمان با این تظاهرات، رایان کروکر سفیر و ریموند اودیرنو فرمانده نظامیان آمریکا برای جلب نظر جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق در مورد پیش نویس جدید توافقنامه امنیتی [آشنایی با توافقنامه امنیتی عراق - آمریکا] به دیدار وی رفتند. نشست شورای سیاسی امنیت ملی عراق نیز حول توافقنامه امنیتی با حضور نوری مالکی، نخست‌وزیر برگزار شد.

کد خبر 66119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز