گروه بین‌الملل: دولت عراق پیش‌نویس توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن را بررسی کرد

در نشست‌هایی که طی 4روز گذشته در شورای سیاسی امنیت ملی برگزار شد، تصمیم بر این شد که پیش نویس توافقنامه امنیتی به هیات دولت عراق برود.

دیروز در جلسه هیات دولت عراق که به ریاست مالکی برگزار شد، اتفاقات مهمی افتاد.

ابتدای جلسه دیروز و در ادامه اختلاف دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی عراق در باب توافقنامه امنیتی، یک نسخه از پیش نویس این توافقنامه به هر یک از وزرای عراقی ارائه شد و مورد بحث و بررسی کابینه قرار گرفت که برخی وزرا خواستار تغییرات و اصلاحات در بندهای توافقنامه شدند.

شبکه الجزیره ساعتی پس از جلسه کابینه مالکی در خبری فوری از درخواست دولت عراق از آمریکا برای بازنگری در پیش نویس توافقنامه امنیتی عراق خبر داد.

این در حالی است که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، که نماینده طیف موافق امضای توافقنامه با آمریکا محسوب می‌شود، چند روز پیش از نهایی شدن پیش نویس فعلی توافقنامه عراق و آمریکا سخن گفته بود.

درخواست دولت عراق برای تغییر پیش نویس توافقنامه امنیتی در حالی صورت گرفته است که جمهوریخواهان آمریکایی خواهان امضای این توافقنامه تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند.

یک منبع مطلع عراقی هم در گفت‌  وگو با خبرگزاری روسی ریانووستی تاکید کرد: توافقنامه امنیتی عراق با آمریکا به احتمال قوی تا انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا به امضا نخواهد رسید.

اگرچه پیش از این آمریکا مدعی بود که بخش بزرگی از طوایف عراق با امضای توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن موافقت هستند اما تاکنون اینگونه نشده است و فقط اکراد عراق موافقت خود را با امضای این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

ائتلاف یکپارچه شیعیان که حزب خود مالکی (الدعوه) هم عضو آن است و ریاستش هم بر عهده سید عبدالعزیز حکیم (رئیس مجلس اعلای اسلامی) است، اوایل هفته جاری خواستار اصلاحات در بعضی از بندهای آن شد.

 ائتلاف یکپارچه با 7بند از پیش نویس توافقنامه مخالفت دارد. یکی از مهم‌ترین معایب این پیش نویس از نگاه شیعیان ،  مبهم بودن بحث مصونیت سربازان آمریکایی و نحوه عملکرد آنها در عراق در دوران اجرای توافقنامه است.

30مهر همچنین آیت‌الله العظمی حائری، از مراجع شیعیان عراق، با صدور اعلامیه‌ای از حرمت امضای توافقنامه سخن گفت.

با این حال آمریکایی‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند دیگر توافقنامه را تغییر نخواهند داد. هفته گذشته در سطح رسانه‌ها فاش شد که نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به عراق،صراحتا مالکی را تهدید کرده که اگر زیر بار امضای این توافقنامه نرود، آمریکا مقدمات برکناری وی از نخست وزیری عراق را فراهم خواهد کرد.

مالکی تاکنون تسلیم فشارها نشده است و همه چیز را به تصمیم نمایندگان مردم در پارلمان عراق موکول کرده است.با این همه، مراجع و اکثریت نمایندگان مجلس و مردم عراق خواستار مخالفت وی با امضای این توافقنامه هستند.

البته دیروز فرمانده جدید نظامیان آمریکا در عراق در واکنش به ادامه مخالفت‌های نمایندگان با امضای توافقنامه، آنها را به رشوه‌گیری از کشورهای همسایه عراق متهم کرد.

ایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین هشدار داد که دستاوردهای امنیتی عراق درصورت امضا نشدن توافقنامه امنیتی به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 66405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز