هفتمین قطار توسعه و آبادانی به ایستگاه منطقه ۲۲ رسید و شهردار تهران در وی‌ژه برنامه «قرار خدمت» ضمن بازدید میدانی از طرح‌های شهری و بررسی مشکلات مردمی، با جمعی از نخبگان و مسئولان محلی به گفت‌وگو نشست.

هیات دولت

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی:   «علیرضا زاکانی» پیش از گفت‌وگو با نخبگان این منطقه، از دستاوردهای آنها از جمله پهپادهای کشاورزی دیدن کرد که برای سمپاشی و بذرپاشی استفاده می‌شود. بازدید از تجهیزات گروه‌های دوام که در مواقع بحرانی به کار گرفته می‌شوند، از دیگر برنامه‌های شهردار تهران پیش از نشست با نخبگان بود. او در دیدار با افراد موفق محلی و تعدادی از استادان دانشگاه صنعتی شریف و علامه طباطبایی، به استفاده از ظرفیت نخبگان اشاره و تأکید کرد که باید در اداره امور شهر از نظرات مردمی استفاده بهینه‌ای شود تا برای محله‌های خود تصمیم بگیرند و در رأس آنها باید افراد موفق و نخبه همان محله‌ها باشند؛ چراکه بهتر از دیگران از ظرفیت‌ها و مشکلات محل سکونت خود اطلاع دارند.

شهردار تهران از ساعت ۵:۳۰ با حضور در منطقه ۲۲ به بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌های این منطقه تازه‌تأسیس پایتخت پرداخت و از پروژه‌های عمرانی بازدید کرد.
علیرضا زاکانی در هفتمین پویش قرار خدمت، پیش از طلوع آفتاب به زیارت مزار شهدای دانشگاه علامه طباطبایی رفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. بازدید از بخش‌های مختلف موزه این دانشگاه، برنامه بعدی شهردار تهران بود و سپس از پروژه «هزار و یک شهر» بازدید کرد که در ضلع شمالی بزرگراه شهید خرازی قرار دارد. این پروژه مدرن قرار است با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، هزار و یک ایده برای تفریح و سرگرمی شهروندان داشته باشد. این پروژه در زمینی به مساحت یک میلیون و ۳۹۰ هزارمترمربع در حال ساخت و شامل خیابان سرگرمی، هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره، هتل زیست‌بوم، پارک آبی، مجموعه سوارکاری، زمین تنیس، برکه ماهیگیری، رستوران، کافی‌شاپ‌های مدرن و... است.
شهردار تهران در این پویش از پروژه بیمارستان شریعتی۲ هم بازدید کرد و از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و مشکلات آن باخبر شد. این بیمارستان هزار تختخوابی در ۳۰هکتار زمین درحال ساخت است. زاکانی در ادامه به سایت شهرک مرواریدشهر رفت که در زمین ۷۰ هکتاری آن قرار است مسکن چند نهاد در ۶۰ بلوک ساخته شود.

رایزنی با هیات‌دولت برای حل معضل فاضلاب

شهردار پایتخت به بررسی چالش‌های شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب منطقه۲۲ هم پرداخت که شهروندان در همه جلسات به آن اشاره دارند. نبود زیرساخت‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و توسعه نامتوازن آن به دلیل افزایش همه روزه جمعیت، معضلی است که در این منطقه وجود دارد. از سوی دیگر استفاده از سیستم‌های غیراستاندارد و نامناسب برای دفع فاضلاب در مجتمع‌های خصوصی هم بر معضلات زیست‌محیطی این منطقه دامن زده است. کارشناسان در این بازدید، بازبینی نحوه دفع و تصفیه فاضلاب مجتمع‌های درحال ساخت و جلوگیری از اضافه شدن سیستم فاضلاب این مجموعه‌ها به شبکه فعلی را راهکار مهمی برای حل این معضل عنوان کردند. شهردار تهران به سهم دستگاه‌های مختلف و شهرداری در این حوزه تأکید و برای مذاکره با نهادهای مختلف در هیأت دولت اعلام آمادگی کرد.   بازدید از تقاطع بزرگراه شهید همدانی با بلوار کاج و گل‌ها، برنامه بعدی شهردار تهران بود. این طرح از مدت‌ها پیش نیمه‌کاره مانده و فقط روگذر شهید همدانی ساخته شده است.

  • دیدار با ۲ خانواده شهید

حضور در منزل خانواده شهدا و گفت‌وگو با مردم در یکی از مساجد جامع، از برنامه‌های ثابت علیرضا زاکانی در پویش «قرار خدمت» است که هفته‌های گذشته انجام شد، اما این برنامه‌ها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس اومیکرون و برنامه‌های فشرده او به دلیل برنامه‌های یوم‌الله ۹ دی، در منطقه ۲۲ اجرا نشد و زاکانی با خانواده ۲ شهید در جمع نخبگان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی با هیات‌دولت برای حل معضل فاضلاب

  • مدیریت شهری از تکنولوژی عقب نماند

در نشست نخبگان با شهردار تهران، حاضران ضمن بیان مشکلات منطقه ۲۲، پیشنهادهایی برای همکاری و اداره بهتر شهر عنوان کردند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز عنوان کرد: «در دوره ۴۰ ساله انقلاب مدیران ما انگیزه‌ها و نیات خوبی برای کمک به مردم داشتند، اما چون تصمیمات برخی از آنها مبتنی بر دانش و پشتوانه علمی نبود، نه تنها کمکی به مردم نکرده، بلکه امروز مورد نقد قرار می‌گیرد. حفر چاه‌های عمیق برای کمک به کشاورزان یکی از آنهاست که امروز باعث خشکسالی شده است.» دکتر «عبدالله معتمدی» ادامه داد: «بر همین اساس دانشگاه علامه طباطبایی با همه ظرفیت‌های علمی‌اش در خدمت شهرداری خواهد بود.»
دکتر «هادی آجیلی» عضو هیأت علمی دانشگاه علامه هم در این نشست گفت: «مسئولان باید خود را با دانش‌های روز وفق دهند و از مردم عقب نمانند. سال‌های آینده ترکیب جدیدی از تکنولوژی‌ دراختیار مردم قرار می‌گیرد و اگر شهرداری و مدیریت شهری نسبت به آن عقب بمانند، جامعه و نسل بعدی هر چیزی را که ببیند، به‌عنوان ناکارآمدی تلقی خواهد کرد.»  در این نشست، همسر شهید مدافع حرم «هادی زاهد» به کمبود روشنایی فضای سبز مقابل شهرک یاس اشاره کرد. او گفت: «این شهرک زمین بازی مخصوص کودکان ندارد و کمبود اتوبوس برای دسترسی مسافران به ایستگاه مترو چیتگر، از دیگر مشکلاتی است که در این منطقه وجود دارد.»
«ناصر شفق» یکی از کارگردان‌های تلویزیونی هم به تازه‌تأسیس بودن منطقه۲۲ اشاره کرد که جذابیت‌های زیادی از جمله ورزشگاه آزادی، ایران‌مال و دریاچه چیتگر دارد و می‌تواند به منطقه‌ای نمونه و فاخر تبدیل شود و گردشگری در آن رونق بیشتری پیدا کند.   «آسیه هداوند خانی» قهرمان رشته‌های ورزشی جوجیتسو و جودو هم از زاکانی خواست شهرداری با دانشگاه‌ها و مدارس برای آموزش رشته‌های ورزشی همکاری کند تا سبب استعدادیابی شود. مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان، جمع‌آوری باتری‌های لیتیومی از سوی شهرداری برای تهیه مواد اولیه و جلوگیری از خروج ارز از کشور، استفاده از طرح‌های نخبگان و حمایت جدی از آنها، تلاش برای برقی کردن خودروها برای مقابله با آلودگی هوا، جلوگیری از سدمعبر اصناف، اتمام ساخت پست برق منطقه، ایجاد پارکینگ طبقاتی در اطراف دریاچه، احیای پارک چیتگر و جلوگیری از قطع درختان، اجرای طرح‌های اثرگذار برای جلوگیری از راکد شدن آب دریاچه و کمبود مدارس، از نیازها و مشکلاتی بود که حاضران در این نشست به آنها اشاره کردند.

رایزنی با هیات‌دولت برای حل معضل فاضلاب

  • شهردار تهران در نشست با نخبگان منطقه ۲۲:

سرانه‌های هفتگانه منطقه با سرعت زیاد توسعه می‌یابد

شهردار پایتخت در نشست با نخبگان منطقه ۲۲ که مصادف با ۹ دی شده بود، گفت:‌ «پیام انقلاب؛ آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت است. اگر به این مفهوم‌ها توجه و محقق شوند کشور به گلستان تبدیل می‌شود؛ چراکه چنین جامعه‌ای امکان ظهور و بروز استعدادها و ظرفیت‌ها را فراهم می‌کند.»
علیرضا زاکانی با بیان اینکه در کنار توانمندی‌هایی که داریم، عیوبی هم وجود دارد که باید آنها را با کمک همدیگر حل کنیم، افزود: «نباید پروایی از گفتن این عیب‌ها داشته باشیم، اما باید در کنار همدیگر جامعه را بسازیم چون از یک مسئول کار اندکی بر می‌آید، ولی اگر به توان و قدرت مردم گره بخورد، این‌قدرت و ظرفیت پایان نخواهد داشت. تهران سراسر قابلیت است و باید با «مردم» به آن نگاه شود، نه فقط
با شهرداری.»  زاکانی درباره ظرفیت‌های نخبگان به‌ویژه پیشکسوتان حرف زد: «در کنار استفاده از ظرفیت‌ نخبگان جوان و نوجوان، باید به تجربه‌ انباشته شده آنها پس از این دوران هم توجه و تکیه کنیم و در کنار مردم و ظرفیت‌های آنها، پروژه‌های مختلف را به گونه‌ای به سرانجام برسانیم که بتوان گلوگاه‌های جدی را پشت سر گذاشت.»

  • توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی

زاکانی با بیان اینکه شهرداری در این دوره مسئولیت‌های خود را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی پذیرفته است، گفت:‌ «ما باید درباره معتادان، کودکان‌کار و متکدیان احساس مسئولیت کنیم و حل آسیب‌ها را وظیفه خود بدانیم. در همین زمینه هر هفته با۱۰ تا ۱۵دستگاه و نهاد جلسه برگزار می‌کنیم تا این مشکلات را حل کنیم. همچنین توجه می‌کنیم تا به مسائل بنیادی در این موضوعات پرداخته شود.» زاکانی تهران را یک اکوسیستم با بخش‌های متصل به هم دانست: «باید جنبه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در کنار هم دنبال کنیم تا پایتخت به شهری ایده‌آل و نمونه در بین شهرهای دیگر تبدیل شود. باید با فهم درست و انتخاب مطلوب، این شهر هویت علمی و فناوری پیدا کند و در این زمینه می‌توان از ظرفیت استادان و دانشگاه‌ها استفاده کرد چون محور علم و فناوری هستند.» شهردار تهران برایجاد پارک‌های علم و فناوری هم تأکید کرد: ‌ «باید برای انجام این کار لکه‌های چند ده هکتاری مشخص و رؤسای دانشگاه‌ها را برای همکاری دعوت کنیم. همچنین تهران باید از هویت ورزشی و نشاط برخوردار شود.»

  • تکمیل خطوط مترو تا ۴ سال دیگر

نشست شهردار تهران با نخبگان و افراد موفق منطقه با خبرهای خوبی در زمینه مترو همراه شد: «باید تا سال۱۴۲۰ مترو تهران تکمیل و زمینه انتقال ۱۰میلیون نفر با مترو محقق شود، اما با قابلیت‌هایی که داریم باید این کار را تا ۴ سال دیگر انجام دهیم. البته در این خصوص مشکل منابع مالی وجود دارد و حل آن راهی جز مشارکت مردم ندارد. باید با هوشمندسازی و فناوری، تعداد سفرها را کاهش دهیم تا حداقل جابه‌جایی را داشته و مشکل آلودگی هوا را حل کنیم.»
زاکانی در پاسخ به یکی از نخبگان که به مشکل پیاده‌راه‌ها اشاره کرده بود، گفت: «۱۲هزار کیلومتر پیاده‌راه داریم که مناسب‌سازی نشده است. مناسب‌سازی ۶۰۰ کیلومتر از پیاده‌راه‌ها در سال آینده برنامه‌ریزی شده و باید طی ۶ سال با ضریب فزاینده‌ای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های باقیمانده انجام شود؛ چراکه با افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آتی مواجهیم. بعد از آن باید به مناسب‌سازی ساختمان‌ها بپردازیم.» کمبود سرانه‌های منطقه هم از دید شهردار تهران پنهان نماند: «در زمان ساخت منطقه۲۲ به سرانه‌های آن توجه مناسبی نشده، البته برخی از سرانه‌های آن مثل فضای سبز مناسب است. این موضوع برای ما پیام سختی دارد و نشان می‌دهد که باید کارهای اضطراری را انجام دهیم.»

شهردار پایتخت درباره یکی از مهم‌ترین  معضلات این منطقه هم سخن می‌گوید: «بحث فاضلاب و آب‌های سطحی، این منطقه را در معرض آسیب‌ها قرار داده و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان را دچار مشکل کرده است. این درحالی است که تعداد جمعیت در این منطقه با ساخت مجتمع‌ها در حال افزایش است و مشکلات هم در آینده بیشتر خواهد شد. به همین دلیل باید از امروز به زیرساخت‌ها توجه کنیم. باید بتوانیم به سرعت سرانه‌های هفتگانه این منطقه را توسعه دهیم و در بحث‌های آموزشی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها و زیرساخت‌های فاضلاب و آب‌های سطحی قدم‌های جدی برداریم. امیدواریم شهر تهران الگوی شهرهای دیگر شود و منطقه۲۲ هم الگوی سایر مناطق در دیگر حوزه‌ها باشد.»

رایزنی با هیات‌دولت برای حل معضل فاضلاب

  • مدیریت شهری از تکنولوژی عقب نماند

در نشست نخبگان با شهردار تهران، حاضران ضمن بیان مشکلات منطقه ۲۲، پیشنهادهایی برای همکاری و اداره بهتر شهر عنوان کردند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز عنوان کرد: «در دوره ۴۰ ساله انقلاب مدیران ما انگیزه‌ها و نیات خوبی برای کمک به مردم داشتند، اما چون تصمیمات برخی از آنها مبتنی بر دانش و پشتوانه علمی نبود، نه تنها کمکی به مردم نکرده، بلکه امروز مورد نقد قرار می‌گیرد. حفر چاه‌های عمیق برای کمک به کشاورزان یکی از آنهاست که امروز باعث خشکسالی شده است.» دکتر «عبدالله معتمدی» ادامه داد: «بر همین اساس دانشگاه علامه طباطبایی با همه ظرفیت‌های علمی‌اش در خدمت شهرداری خواهد بود.»
دکتر «هادی آجیلی» عضو هیأت علمی دانشگاه علامه هم در این نشست گفت: «مسئولان باید خود را با دانش‌های روز وفق دهند و از مردم عقب نمانند. سال‌های آینده ترکیب جدیدی از تکنولوژی‌ دراختیار مردم قرار می‌گیرد و اگر شهرداری و مدیریت شهری نسبت به آن عقب بمانند، جامعه و نسل بعدی هر چیزی را که ببیند، به‌عنوان ناکارآمدی تلقی خواهد کرد.»  در این نشست، همسر شهید مدافع حرم «هادی زاهد» به کمبود روشنایی فضای سبز مقابل شهرک یاس اشاره کرد. او گفت: «این شهرک زمین بازی مخصوص کودکان ندارد و کمبود اتوبوس برای دسترسی مسافران به ایستگاه مترو چیتگر، از دیگر مشکلاتی است که در این منطقه وجود دارد.»
«ناصر شفق» یکی از کارگردان‌های تلویزیونی هم به تازه‌تأسیس بودن منطقه۲۲ اشاره کرد که جذابیت‌های زیادی از جمله ورزشگاه آزادی، ایران‌مال و دریاچه چیتگر دارد و می‌تواند به منطقه‌ای نمونه و فاخر تبدیل شود و گردشگری در آن رونق بیشتری پیدا کند.   «آسیه هداوند خانی» قهرمان رشته‌های ورزشی جوجیتسو و جودو هم از زاکانی خواست شهرداری با دانشگاه‌ها و مدارس برای آموزش رشته‌های ورزشی همکاری کند تا سبب استعدادیابی شود. مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان، جمع‌آوری باتری‌های لیتیومی از سوی شهرداری برای تهیه مواد اولیه و جلوگیری از خروج ارز از کشور، استفاده از طرح‌های نخبگان و حمایت جدی از آنها، تلاش برای برقی کردن خودروها برای مقابله با آلودگی هوا، جلوگیری از سدمعبر اصناف، اتمام ساخت پست برق منطقه، ایجاد پارکینگ طبقاتی در اطراف دریاچه، احیای پارک چیتگر و جلوگیری از قطع درختان، اجرای طرح‌های اثرگذار برای جلوگیری از راکد شدن آب دریاچه و کمبود مدارس، از نیازها و مشکلاتی بود که حاضران در این نشست به آنها اشاره کردند.

کد خبر 648572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha