سال ۱۳۴۶ «شهرک پیکان شهر» در منطقه ۲۲ برای تامین مکان استراحتگاهی کارگران شرکت خودروی سازی، ساخته شد. بیش از ۵ دهه از ساخت این بلوک های نارنجی رنگ می گذرد و هزار و ۵۰۰ خانه، سال هاست که به سرپناه همیشگی تبدیل شده و زندگی در میان بافت های فرسوده اش همچنان جریان دارد.

پیکان شهر

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی:با گشتی کوتاه به وضوح می‌توان ترک‌های عمیق را روی در و دیوار این ساختمان‌ها مشاهده کرد. اکنون ساکنان پیکان شهر فرسوده در انتظار تصمیم نهایی برای نوسازی هستند.

«قهرمان سائلی» دبیر شورایاری محله سروآزاد، می‌گوید: «چند سالی اعضای شورای‌شهر بر سر باغ بودن یا نبودن این محدوده اختلاف نظر داشتند. بعد از اینکه پیکان‌شهر از حالت باغ خارج شد، ایران‌خودرو برای نوسازی موانعی را پیش روی ساکنان و پیمانکاران قرار داد. ایران‌خودرو خودش را مالک می‌داند و اعتقاد دارد مشاعات را واگذار نکرده و ملک آپارتمانی را فروخته است. وضعیت منازل در بافت فرسوده پیکان‌شهر به قدری نابسامان است که ساکنان مجبور شده‌اند برای جلوگیری از تخریب منازل‌شان به آنها بتن تزریق کنند. از سال‌ها قبل به کمیسیون ماده ۷ اعلام شده بود که در محدوده پیکان‌شهر به مساحت ۲۲۰ هزار و ۹۱۲‌مترمربع، یک هزار و ۹۰۶ اصله درخت وجود دارد و به همین دلیل غیرباغ محسوب می‌شود؛ چراکه حدنصاب درختان این مجموعه با توجه به سطح اشغال باید ۱۱ هزار و ۵۸۴ اصله درخت باشد. با توجه به این موضوع که در این زمین، بلوک‌های ساختمانی قرار دارد و مردم زیادی در واحدهای مسکونی کوچک‌مقیاس آن زندگی می‌کنند مقرر شد تا با همکاری ستاد بازآفرینی شهری، به تخریب و نوسازی این شهرک اقدام شود. همچنین به دلیل اینکه چندین هزار نفر از نوسازی این محدوده و بهبود شرایط سود می‌برند و از طرف دیگر باعث نوسازی این بافت ناپایدار می‌شود، کمیسیون شهرسازی اعلام کرد که این ملک باغ نیست.»

 این فرسوده ۶۰ ساله

این شهرک هزار و ۴۵۰ واحد دارد و حدود ۵ هزار نفر سال‌هاست در ساختمان‌های فرسوده و ناپایدار آن زندگی می‌کنند. ۲ قنات آب از زیر چند بلوک عبور می‌کند که سستی ساختمان‌ها را دوچندان کرده است. حتی سال ۹۲ زیر بلوک ۵۴، به‌ دلیل عبور کانال آب خالی شد که با همکاری شهرداری مقاوم‌سازی شد، اما این فقط داروی مسکن است و باید درمان اساسی برای آن انجام شود.

سائلی در ادامه به وضعیت این شهرک اشاره می‌کند و می‌گوید: «از عمر این شهرک بیش از ۶۰ سال می‌گذرد و حتی واحدهای ۳۰ ‌ـ ۴۰ متری هم در آن ساخته شده است. اکنون نزدیک به ۵ هزار نفر در این شهرک زندگی می‌کنند و ممکن است خانه‌های‌شان فرو بریزد. به دلیل فرسودگی و کهنگی تأسیسات در این شهرک هرچند روز یکبار شاهد مسدود شدن و بالا آمدن فاضلاب هستیم یا در یکی از بلوک‌ها، ساختمان ۴ طبقه به علت شدت فرسودگی مانند برج پیزا کج شده است.»

قدیمی مثل «پیکان» فرسوده مثل «پیکانشهر» | سالهای دور از نوسازی

بافت مسکونی دوبرابر میشود

خانههای این شهرک در متراژهای مختلف ۴۵، ۵۵، ۶۸، ۸۴، ۹۳ و ۱۰۱ متری است و حدود۶۰درصد ساکنان را افرادی غیر از کارگران ایرانخودرو تشکیل میدهند. چون این شهرک مشاعات و تأسیسات دارد و اگر هم بخشی برای مدارس، مسجد و خیابان در نظر گرفته شود، این میزان تراکم که شهرداری به تصویب رسانده برای سرمایهگذار به صرفه نیست.

«کامبیز رضایی» شهردار ناحیه ۴ منطقه۲۲، میگوید: «مدیران شهری منطقه و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با نوسازی این شهرک موافق هستند. متأسفانه هیئتمدیره شهرک و صاحبان کارخانه ایرانخودرو بر سر مشاعات با یکدیگر به توافق نرسیدهاند. به همین خاطر نوسازی بافت فرسوده این محدوده تا تصمیمگیری نهایی مسکوت باقی مانده است. اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ خانه فرسوده در منطقه پیکانشهر تهران وجود دارد که با توجه به طرح جدید به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نوساز تبدیل خواهند شد. تعداد واحدهای مسکونی و سرانههای خدماتی تابعی از تراکم پهنهبندی عرصه بوده است.»

هماکنون طبق آخرین پایش طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ پهنه عرصه پیکانشهر (۲۳۱ آر) لحاظ شده و برای صدور پروانه ساختمانی برای این قبیل املاک به طرح موضوع در کارگروههای کارشناسی اداره کل شهرسازی و طرحهای شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و نهایتاً تصویب طرح در کمیسیون ماده ۵ براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیاز است. اکنون اجرایی شدن مراحل نوسازی این شهرک منتظر تصویب طرح بازآفرینی پیکانشهر در کمیسیون ماده پنج است.

کد خبر 658335

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha