اواسط مرداد ۱۴۰۰ که «علیرضا زاکانی»، چهل و هفتمین شهردار تهران، سکان مدیریت شهری را به دست گرفت، خیلی زود آستین خدمت بالا زد تا تهران را به شهری انسان‌محور با سبک اسلامی‌ـ ایرانی تبدیل کند.

قرار خدمت شهرداری

همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: او با راهاندازی پویش «قرار خدمت» برنامههایش را آغاز کرد؛ قراری میدانی و مشارکتمحور که ذرهبین مدیریت شهری را با هدف آبادانی، بر معضلات شهری تنظیم میکرد. این پویش از منطقه ۲۰، «قبله تهران» و محله کودکیهای شهردار تهران، آغاز شد تا فرصت شنیدن صدای نخبگان و شهروندان محلههای مختلف، فارغ از شمال و جنوب، شرق و غرب موقعیت جغرافیایی تهران، فراهم شود و از میان درددلها، گلایهها، پیشنهادها، ایدهها و انتقادات، بهترین راهکار برای رسیدن به رفاه اجتماعی و اقتصادی به دست آید. بی تردید، سیاست نهفته در این پویش، آزادانهترین و مردمیترین شیوه مدیریتی کلانشهر را تداعی میکند. در این گزارش، به بررسی مختصر مهمترین دستاوردها و اتفاقات ۸ قرار از مجموع ۲۲ قرار این پویش پرداختهایم که سال ۱۴۰۰ انجام گرفت.

قرارهای گره‌گشا | نتایج بازدیدهای میدانی شهردار تهران چه بودند؟

ایستگاه اول

آغاز خدمت از زاویه مقدسه

شهر تاریخی ری که در مکاتبات اداری طهران قدیم «زاویه مقدسه» و در گفتوگوهای عامه «حضرت عبدالعظیم(ع)» نام داشت و تاریخچه بلندبالای آن به اتفاقات گوناگون و تولد علما و ادبای فراوان سنجاق شده، نخستین قرارگاه مدیریت شهری ششم برای خدمت و تحول بود. بازدید از ورزشگاه شهر سالم، پیگیری اخذ مجوز ساخت بیمارستان «دارالشفای کوثر» ویژه بیماران مبتلا به سرطان، تبدیل کارخانه قدیمی سیمان ری به کارخانه نوآوری، تعیین تکلیف پروژه ایوان ری با توجه به همجواریاش با برج هویتی طغرل، رفع گرههای کلاف نوسازی محله نفرآباد، مطالعات برای جلوگیری از فرونشست زمین و کوهخواریهای دامنه بیبیشهربانو، در کنار ابلاغ ۱۶ مصوبه خُرد دیگر از مهمترین نتایج نخستین قرار خدمت بود که رینشینان را به بهبود شرایط زندگیشان امیدوار کرد. شهردار تهران همچنین نشست مشترکی با نخبگان داشت که مسائلی از جمله توجه به هویت سنتی ری، احیای جاذبههای گردشگری منطقه در سایه ابنیه تاریخیاش و راهاندازی زائرسراها در آن بررسی شد.

ایستگاه دوم

رفع معارضان پروژه کهنه پل خاوران

«دارالمؤمنین» تهران (منطقه ۱۴) دومین قرارگاه مدیریت شهری برای خدمت بود؛ منطقهای که از شمال به خیابان پیروزی، از شرق به بزرگراه بسیج، از جنوب به خیابان خاوران و از غرب به خیابان ۱۷شهریور میرسد و میزبان بازار گل محلاتی، آرامستان زرتشتیان، عمارت وثوقالدوله، بقعه چهارتن و حمام دولاب است. در صدر فهرست اقدامات شهری این منطقه نیز رفع معارضان پروژه خاکگرفته پل خاوران، تعیین تکلیف گود آدینه، بازسازی و نوسازی امکانات ورزشی و تفریحی، احیای بناهای تاریخی و ابلاغ مصوبههای ترافیکی و خدمات شهری قرار داشت که شتاب در اجرای آنها از دستورات ویژه شهردار تهران و گروه همراهش بود. در قرار خدمت دارالمؤمنین، حتی ایده ساخت فضای اسکان موقت سربازان در محدوده نظامی منطقه نیز پیگیری شد.

ایستگاه سوم

باغ آذری و چارهاندیشی برای گودنشینان

از زمانی که مشخص شد منطقه ۱۶ میزبان شهردار و هیئت همراهش در قرار سوم خدمت است، اهالی بر آن شدند تا مشکلات ریز و درشتشان را روی کاغذ بنویسند و به دست او برسانند؛ منطقهای که تاریخ شکلگیری آن به سال ۱۲۹۹ با ساخت سیلوی گندم، انبارهای گمرک و کارخانههای دخانیات و چیتسازی برمیگردد. در این منطقه پرونده تکمیل پروژه چندمنظوره باغ آذری و چارهاندیشی برای گودنشینان این محله، مکانیابی برای ساخت بازار میوه و ترهبار جوادیه، جابهجایی دکلهای برق فشارقوی و ساخت مراکز مرتبط با مشکلات آسیبدیدگان اجتماعی روی میز خدمت قرار گرفت و شهردار با تأکید بر رفع اصولی و کارشناسانه معضلات شهر، دستور پیگیری سریع مشکلات را صادر کرد. زاکانی همچنین در دیدار با نخبگان و خانواده شهدای منطقه از جایگاه ویژه آنها در شناسایی و رفع معضلات محلی گفت. بازدیدهای میدانی شهردار در مقصد بوستان میثاق و در گفتوگو با معتادان متجاهر و بیخانمان به پایان رسید.

ایستگاه چهارم

نگاه ویژه به مراکز حمایتی و تربیتی

منطقه امامزادههای تاریخی تهران، نشانی سرراست سومین تکه از شهر است که از شمال به بزرگراه مدرس، از شرق به خیابان پاسداران، از جنوب به بزرگراه رسالت و از غرب به بزرگراه چمران میرسد. به این ویژگیها میتوان پل طبیعت، آرامستان قلهک، بوستان آب و آتش، حسینیه ارشاد و باغ ایرانی را هم اضافه کرد. اینجا همان منطقهای است که چهارمین قرار خدمت مدیریت شهری در آن برگزار شد و مصوباتی مانند تعیین تکلیف گودهای پرخطر (به تعداد قابلتوجه)، رفع نواقص تونل آرش و اسفندیار، پروژه نیمهکاره پارکینگ نیایش، بازنگری طرح تفصیلی دهونک و ۱۰ مصوبه خُرد دیگر به ثمر رسید. البته این قرار در حالی انجام شد که شهردار نگاه ویژهای به مرکز شیرخوارگاه «آمنه» و مراکز استعدادیابی و نخبهپرور داشت و درباره آنها گفت: «رفع نیازها و کمبودهای مادی و معنوی مراکزی که نسل آینده را تعلیم میدهد از اولویتهای شهرداری محسوب میشود.»

ایستگاه پنجم

از باغراه تا پل اتصال مناطق

محدوده دارالشهدای تهران (منطقه ۱۷) از شمال به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه نواب صفوی، از جنوب به بزرگراه چراغی و از غرب به بزرگراه آیتالله سعیدی میرسد و آستان امامزاده حسن(ع)، بوستان «قرآن و عترت»، بازار مبل یافتآباد و خطوط راهآهن تهرانـ تبریز و تهرانـ اهواز از مشخصاتش است. این منطقه کوچک که در شرقیترین زاویه پایتخت جا دارد، در پنجمین قرار خدمت پذیرای مدیریت شهری شد تا ساخت باغراه حضرت فاطمه(س)، زیرگذرهای منطقه بهویژه در حریم خط آهن تهرانـ اهواز، افزایش سرانه فضای سبز با اجرای طرح «بام سبز»، ساخت بوستان شهید قاسم سلیمانی، ارائه تسهیلات نوسازی و ساخت پل زیرگذر اتصال مناطق ۱۷ و ۱۸ با شتاب بیشتری در آن محقق شود. مطالبات نخبگان محلی و اهالی منطقه نیز بر محور آموزش و شهرسازی استوار بود. زاکانی در پاسخ به آنها گفت: «در سیاستهای نوین شهرداری تهران، مسجد، خانواده و مدرسه محور اجرای برنامههاست.»

ایستگاه ششم

طرح ویژه برای آسیبهای اجتماعی

منطقه ۲ که بهعنوان منطقه پیشتاز در حوزه خدمات الکترونیک شناخته میشود، محل قرار خدمت ششم مدیریت شهری بود. این منطقه تفرجگاهی از شمال به ارتفاعات البرز، از جنوب به خیابان آزادی، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی منتهی میشود و میزبان برج میلاد است. احیای دره فرحزاد، رفع گرههای نوسازی بافت فرسوده محله اسلامآباد با جلوه بصری متناقض کاخ و کوخ، تکمیل پروژههای مرتبط با حوضچههای سیلابی، افزایش سرانههای آموزشی و فرهنگی در کنار سایر مصوبههای محلی، دستاورد قرار ششم برای ساکنان منطقه ۲ بود که پیشقراول آنها، افتتاح ۳ ایستگاه مترو در خطوط ۶ و ۷، تکمیل فاز صفر بوستان نهجالبلاغه و ایجاد باغراه بلوار پاکنژاد تعیین شد. گفتوگوی زاکانی با یکی از معتادان دره فرحزاد نیز یکی از جالب توجهترین اتفاقات این قرار بود که در آن شهردار پایتخت از طرح ویژه شهرداری برای رفع آسیب اعتیاد در تهران گفت.

ایستگاه هفتم

فاضلاب و برجسازی؛ مشکلات اساسی

منطقه تازه تأسیس ۲۲ را با برجهای سر به فلک کشیده، دریاچه مصنوعی شهدای خلیجفارس، مجتمع ایرانمال، بوستانهای جنگلی و روستاهای بکر میشناسیم. منطقهای که از ابتدای تأسیس، فاضلاب و شبکه آب شهری، مشکل شماره یک آن بود و اولویت بعدی، ساماندهی بلندمرتبهسازی و توسعه خطوط حملونقل عمومی. بر این اساس، هفتمین قرار خدمت سهم این منطقه شد؛ منطقهای که از شمال به کوهستان البرز، از شرق به حریم رودخانه کن، از جنوب به آزادراه تهرانـ کرج و از غرب به جنگلهای وردآورد محدود میشود. پیگیری پروژه تفریحی «هزار و یک شهر» در ضلع شمالی بزرگراه شهید خرازی، بیمارستان شریعتی ۲، شهرک مروارید، چالشهای شبکه جمعآوری و تصفیهخانههای فاضلاب منطقه، طرح تکمیل خطوط مترو و توسعه زیرساختهای شهر الکترونیک سرفصلهایی بودند که زاکانی در نشست با مدیران، نخبگان و اهالی منطقه به آنها پرداخت. ۱۵ مصوبه خُرد نیز با محور حملونقل و ترافیک، محیطزیست و شهرسازی به تصویب رسید. رونق کسب و کار با هدف جلوگیری از خروج نیروی کار منطقه نیز از قلم نیفتادند.

ایستگاه هشتم

ساخت نخستین بوستان مادر و کودک

دهمین تکه از پایتخت حدود سال ۱۳۶۴ تأسیس شد و توسعه آن با ساختار کنونی تا دهه ۷۰ به طول انجامید. منطقهای کوچک که کوچهباغها و ۲ قلعه بریانک و جی از جمله مهمترین ویژگیهای کالبدیـ فیزیکی آن بود. دامنه این منطقه در شمال به خیابان آزادی، در جنوب به خیابان قزوین، در شرق به بزرگراه نواب صفوی و در غرب به خیابان شهیدان میرسد. موارد جالب توجه هشتمین قرار خدمت زاکانی در منطقه ۱۰، ارائه طرح بازپیرایی موزه هفتچنار، کلنگزنی نخستین بوستان مادر و کودک پایتخت در «باغ نظر»، بررسی سناریوهای پیشنهادی امتداد طرح بزرگراه یادگار امام(ره) و تملک ۴۱۳ ملک دیگر در حاشیه آن بود. ظرفیتسازی در فضای سبز، ساخت بازار میوه و ترهبار، طراحی بستههای تشویقی نوسازی متناسب با شرایط منطقه، پیگیری طرح تعریض معابر و راهاندازی پایگاههای مدیریت بحران در کنار ۱۱ مصوبه با موضوع حملونقل و ترافیک دیگر دستاورد این بازدید بود. زاکانی همچنین به همافزایی مساجد وسراهای محله و مناسبسازی شهر برای معلولان در جلسه با معتمدان و نخبگان محلی تأکید کرد.

قرارهای گره‌گشا | نتایج بازدیدهای میدانی شهردار تهران چه بودند؟


 

کد خبر 664362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha