شهردار تهران پنجمین «قرار خدمت» خود را پیش از طلوع آفتاب از زیارت بارگاه امامزاده حسن(ع) شروع می‌کند؛ نواده امام حسن مجتبی(ع) که به دلیل بی‌احترامی و سختگیری حاکم وقت عراق به شیعیان، به این نقطه مهاجرت کرد و ده‌ها سال عزیز و مورد احترام شیعیان ایران است.

دارالشهدا

همشهری آنلای _ ابوذر چهل امیرانی:  شهردار تهران پنجمین «قرار خدمت» خود را پیش از طلوع آفتاب از زیارت بارگاه امامزاده حسن(ع) شروع می‌کند؛ نواده امام حسن مجتبی(ع) که به دلیل بی‌احترامی و سختگیری حاکم وقت عراق به شیعیان، به این نقطه مهاجرت کرد و ده‌ها سال عزیز و مورد احترام شیعیان ایران است. «علیرضا زاکانی» پیشانی بر ضریح می‌گذارد و از این بزرگوار برای خدمت به اهالی دارالشهدای تهران، منطقه۱۷، استعانت می‌طلبد. پایان بازدیدهای او از این منطقه هم سخنرانی برای مردم در جایگاهی است که رهبر معظم انقلاب ۶تیر سال۱۳۶۰ آنجا مورد سوءقصد منافقان قرار گرفت؛ مسجد ابوذر. شهردار تهران در این مکان‌های مذهبی و ارزشمند قرارهایی با مردم می‌گذارد که به رفع کمبودهای این منطقه کمتر توسعه‌یافته کمک‌های شایانی خواهد کرد.

اصلاح دسترسی‌ها با زیرگذر و پل غیرمسطح

رونمایی از طرح جدید شهردار تهران در بازدید از منطقه۱۷ | دارالشهدا روی ریل توسعه


شهردار تهران ساعت۵:۳۰ به زیارت امامزاده حسن(ع) و مزار شهدای گمنام آرمیده در این امامزاده می‌رود و با شهید «بهروز صبوری» و خلبان شهید «احمد مایلی» عهد می‌بندد که در حد توان برای خدمت به بچه‌محل‌هایشان تلاش کند. سپس به بازدید از زیرگذرهایی می‌رود که شهروندان از کمبود امنیت در آنها گلایه دارند. بازدید از زیرگذر درحال ساخت در همین محدوده، برنامه بعدی است که به گفته شهردار منطقه قرار است با عرض مناسبی زیر خط آهن تهران‌ـ اهواز، ساخته و سبب خروج محله‌های جنوبی منطقه۱۷ از بن‌بست شود، به گونه‌ای که امکان‌ تردد اتوبوس‌ها نیز از آن ممکن باشد. این بخش از منطقه حالت جزیره‌ای دارد و ساکنان محله‌های زمزم و زهتابی همواره از دسترسی نامناسب به محله‌های دیگر گلایه داشته‌اند. البته ساکنان محله بلورسازی هم چنین مشکلی دارند که دکتر زاکانی از کارهای انجام شده شامل تخریب مرکز بهداشتی و درمانی مهرگان و حسینیه ثارالله(ع) برای تعریض معبر بازدید می‌کند. بازدید از مسجد سجادیه و گفت‌وگو با امام جماعت مسجد، اقدام بعدی شهردار تهران در محله بلورسازی است. فعالیت دیگری که در این منطقه برای خروج محله‌ها از بن‌بست انجام خواهد شد ایجاد دسترسی جدید بین مناطق۱۷ و ۱۸ با ساخت پل غیرهمسطح است. در طرحی که به تأیید مسئولان شهری رسیده، روگذری در بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی ساخته می‌شود تا خیابان شهیدان مقدم در منطقه۱۷ به خیابان مهر در منطقه۱۸ (به‌عنوان مسیر شرقی به غربی) و خیابان شهیدان متین در منطقه۱۷ به خیابان شهید زقر در منطقه۱۸ (به‌عنوان مسیر غربی به شرقی) متصل شود. حضور در مقبره شهدای گمنام بوستان ابوذر پایان بخش بازدیدهای میدانی شهردار تهران از منطقه۱۷ است. زاکانی می‌گوید: «نکته‌ای که باید همیشه به یاد داشته باشیم این است که هیچ چیز بالاتر از اسلام نیست. اسلام به قدری بزرگ و عزیز است که معصومین(ع) این همه آسیب خوردند، رنج کشیدند و شهید شدند تا اسلام بماند. چون طریق هدایت جامعه بشری است و پیام کامل الهی برای هدایت انسان‌هاست.» دکتر زاکانی به ۵شهید گمنام هم اشاره می‌کند: «این شهدا هم رفتند تا راه سیدالشهدا(ع) را زنده نگه دارند که آن هم صیانت از اسلام بود. امروز اسلام دست من و شماست تا ادعای دشمنان را باطل کنیم. چون آنها تلاش می‌کنند و می‌گویند که اسلام کفایت و ظرفیت لازم را برای اداره جامعه و ساختن یک جامعه پیشرفته ندارد. ما باید گام‌های صیانت و دفاع از اسلام را در مقابله با دشمنان در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت و آبادانی مادی و معنوی کشور برداریم و الگویی منطبق بر آن چیزی که خاستگاه اسلام است که در آن عدالت، معنویت، بزرگی و عظمت هست اما فساد و تبعیض و فقر و کاستی و نداری وجود ندارد، برای جامعه‌مان با لطف الهی محقق کنیم. پیام شهیدان جان نثاری برای اسلام، تبعیت از امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم بوده، هست و خواهد بود. امیدوارم ما هم به‌عنوان جاماندگان این شهیدان، این مسیر را استمرار ببخشیم و در نهایت به آنها بپیوندیم.» 

باغ‌راه حضرت فاطمه(س) مجموعه‌ای فاخر می‌شود

شهردار تهران ساعت۱۰ با حضور در سالن کنفرانس شهرداری با روحانیون، دبیران شورایاری، مسئولان اداره‌های مختلف و نخبگان منطقه۱۷ دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در این دیدار، حاضران درباره استفاده از ظرفیت مساجد با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، توسعه فعالیت‌های قرآنی، افزایش سرانه‌ها با سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تکمیل باغ‌راه حضرت فاطمه(س)، ساماندهی سوله‌های جا مانده در حریم خط آهن تهران‌ـ تبریز، راه‌اندازی مراکز مشاوره با رویکرد دینی برای توجه دقیق‌تر به سبک زندگی مردم، ایجاد خط مترو در منطقه۱۷، ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت‌های فرسوده، راه‌اندازی مرکز نوآوری برای فعالیت در حوزه استارت آپ‌ها و کمک به ساخت ساختمان در کنار مزار شهدای گمنام بوستان زمزم صحبت می‌کنند و از شهردار تهران درخواست می‌کنند که تمهیداتی در این خصوص اتخاذ کند. 
زاکانی صحبت‌هایش را از تبعیض‌های شهر تهران آغاز می‌کند: «در تهران تبعیض‌هایی وجود دارد. به همین دلیل برخی از مناطق بالاترند و برخی از مناطق به علت بی‌دقتی‌ها دچار تبعیض و عقب افتادگی تاریخی شده‌اند. منطقه۱۷ هم با وجود مشترکاتی که با سایر مناطق جنوب تهران دارد از تبعیض رنج می‌برد. با وجود این در حالی که این منطقه را عقب نگه داشته و توجه چندانی به آن نکرده‌اند، توانسته گوی سبقت را از دیگران برباید و قله‌های افتخار را فتح کند. یکی از ویژگی‌هایش شهادت و شهادت‌طلبی و حضور بزرگانی است که در آن رشد کرده‌اند.» 
دکتر زاکانی تأکید می‌کند که شهرداری تهران برنامه جدی برای رونق بخشی جنوب تهران دارد و منطقه۱۷ جزو اولویت‌هاست: «شهرداری باید یک نهاد رشدیافته و انقلابی شود و این انقلابی بودن خود را با نوکری و خدمت به مردم، پیشرفت شهر و پیگیری تحقق عدالت در شهر دنبال کند. از طرف دیگر باید تلاش کنیم شهر تهران یک الگو شود.»
او از وجود ۴هزار و ۵۶۰هکتار بافت فرسوده در شهر تهران می‌گوید: «۲۱۶هکتار از این بافت در منطقه۱۷ قرار دارد که در کنار تهدیدات، برای ما یک فرصت محسوب می‌شود. چون در معاونت شهرسازی ایده‌ای را دنبال می‌کنیم که در رونق بخشی جدی به جنوب تهران نقش دارد. منطقه۱۷ هم در اولویت اجرای این طرح است. باید مشوق‌هایی برای مناطق جنوبی داشته باشیم که بتواند امکانی ایجاد کند تا سرعت در تغییر و تحول در منطقه را بالا ببرد.»
شهردار تهران که پیگیر خلق هویت برای این مناطق است، درباره دلایل تأخیر در اجرای طرح باغ‌راه حضرت فاطمه(س) توضیح می‌دهد: «۲جلسه در شهرداری تهران برای این پروژه برگزار کردیم. استادان دانشگاه و افراد ممتاز معماری به اتفاق گفتند که طرح کنونی مناسب نیست. این طرح فرصت بی‌نظیری برای تهران است اما در گذشته طرحی برای آن در نظر گرفته بودند که بی‌هویت بود و معماری ایرانی‌ـ اسلامی در آن در نظر گرفته نشده بود. این باغ‌راه باید به گونه‌ای ساخته شود که برای مردم از نظر آسایش روحی و اقتصادی منفعت داشته باشد. بر همین اساس، تیم ویژه‌ای در شهرداری برای پیگیری تشکیل داده و بودجه و امکانات خوبی برای سال بعد در نظر گرفته‌ایم تا به مجموعه‌ای فاخر تبدیل شود و با توجه به شرایطی که ایجاد می‌شود، بر محیط پیرامونی‌اش اثر خواهد گذاشت.» 
دکتر زاکانی از طراحی برنامه‌ای می‌گوید که طی آن شهر را خود مردم اداره کنند و محور آنها نخبگان باشند: «باید در هر منطقه مجمعی از نخبگان، افراد مؤثر مانند روحانیون، استادان، معلمان، هنرمندان، ورزشکاران و... تشکیل دهیم و از آنها بخواهیم ایده بدهند و برای شهر تصمیم‌سازی و بر امور نظارت کنند. از آنها خواهیم خواست که برای محله خود نیز تصمیم بگیرند و ما هم از آنها پشتیبانی کنیم. چون آنها در مقایسه با ما، درک درست‌تری از بافت محله‌شان دارند.»

۳۵۳محله/۳۵۳ بوستان مادر و کودک

رونمایی از طرح جدید شهردار تهران در بازدید از منطقه۱۷ | دارالشهدا روی ریل توسعه

شهردار تهران در نشست با نخبگان منطقه۱۷ از ۳۵۳محله در تهران می‌گوید و نوید اجرای طرحی تأثیرگذار را می‌دهد: «برنامه‌ای داریم که در هر محله بوستانی مختص مادر و کودک ایجاد شود تا فضایی برای آموزش و بازی داشته‌ باشند. بر این اساس، ۳۵۳بوستان را مشخص کرده‌ایم تا طی ۲ماه تجهیز شوند و مادران و کودکان در آرامش از تجهیزات آنها استفاده کنند. همچنین در هر محله زمین و مجوز بدهیم تا برای زوج‌های جوان مسکن ساخته شود. تشخیص اولویت زوج‌ها هم با نخبگان و مردم محله باشد.» دکتر زاکانی از اجرای طرح قرار خدمت در مناطق می‌گوید: «نخستین منطقه‌ای که برای قرار خدمت به آنجا رفتیم، منطقه۲۰ بود. برخی از پروژه‌های این منطقه از سال۱۳۹۰ شروع شده و نیمه‌کاره مانده بود. به‌عنوان مثال ۷۸درصد از پروژه سه‌راه باقرشهر تا سال۱۳۹۶ انجام شده بود و از آن زمان تا امسال حدود ۱۲درصد پیشرفت داشت. در این ۳ماه ۱۰درصد باقیمانده را به‌صورت شبانه‌روزی و در ۳شیفت‌کاری انجام دادیم و تحویل مردم شد. باید این جوهره نگاه در تمام نقاط شهر استمرار پیدا کند. ما نسبت به گذشته قدردانیم. هر کسی در گذشته کار خوبی کرده، باید آن مسیر را ادامه دهیم. کسی هم که کار خوبی انجام نداده، باید از آن عبرت بگیریم و اشتباه نکنیم؛ یعنی حق اشتباه کردن نداریم.»

دیدار شهردار تهران در مسجد ابوذر با مردم /سرانه‌های محله‌های جنوبی افزایش می‌یابد

رونمایی از طرح جدید شهردار تهران در بازدید از منطقه۱۷ | دارالشهدا روی ریل توسعه

برنامه بعدی شهردار تهران حضور در مسجدجامع ابوذر برای دیدار و گفت‌وگو با مردم و بررسی درخواست‌های شهری آنهاست. دکتر زاکانی پیش از حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت، برای جلوگیری از ایجاد زحمت و ازدحام جمعیت، بدون حضور خبرنگاران به دیدار خانواده شهید «ارشد محمودی» می‌رود. این شهید بزرگوار که کارمند شهرداری بود ۲۲خرداد سال۱۳۲۸ در شهر میانه به دنیا آمد و ۳۱اردیبهشت سال۱۳۶۶ در عراق به شهادت رسید. 
شهردار تهران در مسجدجامع ابوذر با بیان اینکه منطقه۱۷ کوچک‌ترین منطقه تهران است، می‌گوید: «این منطقه شامل یک کثرت و شمار زیادی از اسوه‌ها، الگوها و شهداست که ما مدیون آنها هستیم. اینکه شهدا بزرگ و عزیز هستند کاملاً معلوم است. چون توسط خدا پذیرش شده‌اند ولی ما هم نسبت به آنها مسئولیت خطیری داریم. باید یاد آنها را زنده نگه داریم و شرایط زمانه را با آنها تفسیر کنیم و بدانیم که شهدا الگو و اسوه هستند و باید راه آنها را دنبال کنیم. باید توجه کنیم که آنها زنده‌اند و می‌توانند از ما دستگیری کنند و به شفاعت آنها امیدوار باشیم. ملت ایران رشید و علاقه‌مند به راه شهیدان هستند. به سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی نزدیک می‌شویم. باید توجه کنیم که در مراسم حاج قاسم چطور ملت ایران پس از ۴دهه این‌گونه می‌درخشد و عظمت خود را به نمایش می‌گذارد. این حضور مردم نشان می‌دهد هر کسی که به مردم خدمت کند و از رهبری تبعیت داشته باشد، موفق است و مردم به آنها اعتنا خواهند کرد.» وی در ادامه از شرایط اقتصادی و گلایه مردم از گرانی‌ها می‌گوید و می‌افزاید: «شرایط امروز کشور به‌خصوص برای طبقات زحمتکش جامعه و مناطقی مانند منطقه۱۷ سخت است. اگر ۱۰ تا ۲۰هزار تومان به قیمت یک کالا اضافه شود، برای طبقه مرفه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما همین مقدار برای مردم ضعیف کاملاً محسوس است و حتی معادله زندگی آنها را برهم می‌زند. با وجود این طی چند ماهی که آقای رئیسی سکاندار اجرایی کشور شده‌اند با تلاش و کوششی که انجام می‌دهند آینده بسیار خوبی در انتظار کشور و مردم است و مشکلات کم خواهد شد.»
شهردار تهران با گلایه از تصمیم‌هایی که در دولت گذشته گرفته و سبب ایجاد مشکلات در جامعه شده است می‌گوید: «دوستان در گذشته توجه زیادی به این نکته نداشتند که آثار تصمیمات آنها چه اثری روی متن جامعه می‌گذارد. به‌عنوان مثال به یکی از وزیران دولت گذشته گفتیم چرا پلکانی کردن مصرف انرژی را انجام نمی‌دهید؟ جواب داد که انجام دادیم. اما آخر ماه آقای رئیس‌جمهور گفته بودند: چرا قبض خانه ما به این شکل و با این مبلغ آمده؟ وقتی درباره پلکانی کردن مصرف انرژی توضیح دادم گفتند: طرح را جمع کنید. بنابراین کسی که مملکت را با خانه خود می‌سنجد نمی‌تواند برای کشور تصمیم بگیرد. اداره کشور اصولی دارد و کسی که استخر خانه خود را با انرژی ارزان گرم می‌کند، باید هزینه‌اش را بپردازد تا بتوان به مناطقی مانند این منطقه که دچار هزار و یک مشکل است، رسیدگی کرد. در چنین شرایطی علم و دانش و عقلانیت حاکم نیست و امروز اگر سختی می‌بینید، ناشی از آوار بزرگی است که بی‌تدبیری در کشور به وجود آورده. همین موضوع باعث شده تا آقای رئیسی بگوید که در حال پرداخت قبوض صادر شده قبلی هستیم.» دکتر زاکانی ادامه می‌دهد: «آینده بسیار درخشان است. ما هم به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده انقلاب و نوکر شما امیدواریم تهران را از تبعیض رها کنیم. فاصله شمال و جنوب را کاهش و سرانه محله‌های جنوبی شهر را افزایش دهیم. این‌طور نمی‌شود که یک محله سرانه فضای سبز بالای ۱۰۰مترمربع داشته باشد و محله دیگری ۲و نیم‌مترمربع. براین اساس باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را قبول کنیم و مسیر عدالت را برویم که از اهداف انقلاب است.»
وی درباره بازدیدها و جلسه با نخبگان منطقه می‌گوید: «جلساتی با نخبگان و دیدارهایی از منطقه داشتیم و قرار شد تسهیلاتی برای ساخت‌وساز ارائه شود. در جلسه با معاونان هم به باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و فضای سبز منطقه پرداخته شد. در این منطقه چند محله امکان فضای سبز ندارد که تصمیم به ایجاد ۸بوستان گرفتیم که قرار است اعتبار آن از محل ماده۷ تأمین شود. امیدوارم که از سال آینده شما شاهد یک تحول باشید، نه تغییر؛ تحولی که هم با روح شهر کار دارد و هم با جسم شهر.» در ادامه این نشست جمعی از شهروندان به‌صورت خصوصی با شهردار تهران به گفت‌وگو می‌پردازند و درخواست‌های شهری خود را به دکتر زاکانی اعلام می‌کنند. 

کد خبر 645000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha