رژیم غذایی مناسب می‌تواند سهم بسزایی در درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا داشته باشد.

تغذیه موقع سرماخوردگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، رضا غیاثوند متخصص تغذیه درباره تاثیر مواد غذایی بر پیشگیری از بیماری‌های عفونی در زمستان گفت: هر چند درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب به تخفیف علائم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد. بدیهی است که عدم مراقبت کافی از خود در حین بیماری، وضعیت را تشدید خواهد کرد.

این متخصص تغذیه می‌گوید که مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند؛ لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه‌های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا باشند.

به گفته غیاثوند، زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوانزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند. ماده‌ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌شود، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک کند. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک کند.

سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند. سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک کند.

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی: بی‌شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر سبزیجات و میوه‌های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید هستند.

غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: اجتناب از مصرف محصولات شیرین حاوی شکر، همان‌طور که ذکر کردیم رژیم غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را از طریق تقلیل توانایی گلبول‌های سفید خون در سرکوب مهاجمین باکتریایی و ویروسی، کاهش می‌دهد.

کد خبر 648501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha