شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

محمد‌جواد پاینده:: تساوی دیدار پرسپولیس و استقلال موجب شد تا طلسم شکست ناپذیری قلعه‌نویی و قطبی در شهرآورد شکسته نشود. با این تفاوت که قطبی هیچ‌گاه موفق به شکست دادن استقلال نشده است.

شصت و پنجمین شهرآورد سرخابی تهران روز جمعه در ورزشگاه آزادی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. به جرأت می‌توان گفت این زیباترین دربی سال‌های اخیر بود و موقعیت‌های زیادی برای هر دو تیم خلق شد اما در نهایت پرسپولیس و استقلال مانند دو بازی رفت و برگشت فصل گذشته به تساوی یک بر یک رضایت دادند.

  مهمترین اتفاق غیر‌منتظره در ترکیب  دو تیم غیبت ایوان پتروویچ بود که پرسپولیسی‌ها او را امید اول خط میانی خود می‌دانستند. هافبک صرب سرخ‌پوشان به دلیل سرما‌خوردگی در شرایط ایده‌آل بدنی قرار نداشت و قطبی با توجه به ترافیک خط میانی تیمش ترجیح داد این بازیکن را روی نیمکت بنشاند تا در صورت نیاز در نیمه‌دوم از وجود این ستاره استفاده کند.

پرسپولیس در حالی به هفته  نهم رقابت‌های لیگ رسید که برق با 17 امتیاز همچنان در صدر جدول قرار داشت و سرخپوشان با کسب امتیازات کامل شهرآورد می‌توانستند هم‌امتیاز با صدرنشین و با تفاضل گل کمتردر تعقیب آنها باشند. استقلال هم پس از 2 پیروزی پیاپی شرایط بهتری در جدول پیدا کرد و با کسب امتیازات این بازی حساس به حضور در جمع مدعیان امیدوار بود. بازی با حملات  پراکنده دو تیم آغاز شد اما اولین صحنه جدی را شلیک سنگین حسین کاظمی رقم زد. توپ کاظمی از کنار دروازه پرسپولیس عبور کرد.

دو دقیقه بعد کریم باقری به این شوت پاسخ داد. ضربه دقیق کاپیتان پرسپولیس به تیرک افقی دروازه استقلال برخورد کرد و قرمز‌ها بهترین موقعیت گلزنی را در دقیقه 4 بازی از دست دادند. بعد از این صحنه‌ها بازی با احتیاط دو طرف دنبال شد تا اینکه ابراهیم توره در دقیقه 12 با پاس کریمی در موقعیت تک‌به‌تک قرار گرفت. مهاجم سنگالی اما توپ را از کنار دروازه استقلال به اوت فرستاد. امیر قلعه‌نویی با استفاده از 2 مهاجم سرعتی به دنبال استفاده از عمق دفاع پرسپولیس و اشتباهات دو مدافع مرکزی این تیم بود. استراتژی قلعه‌نویی دقیق به نظر می‌رسید.

برهانی با استفاده از همین برنامه در دقایق 17 و 18 دو بار با واعظی تک‌به‌تک شد اما نتوانست دروازه سرخ‌های تهرانی را باز کند. برهانی در دقیقه 27 باز هم یک موقعیت تک‌به‌تک را از دست داد. در دقایق 30 و 32 این مسابقه پرسپولیس صاحب  بهترین فرصت‌ها شد. ابتدا باقری در موقعیت گلزنی قرار گرفت اما در برخورد با مدافعان استقلال سرنگون شد. دو دقیقه بعد علی کریمی زیباترین صحنه بازی را رقم زد و با فریب دو مدافع استقلال داخل محوطه جریمه فرصت خوبی برای گلزنی پیدا کرد اما ضربه کریمی از بالای دروازه به بیرون رفت. برهانی باز هم به موقعیت‌های حریف پاسخ داد و البته این‌بار از داخل شش قدم موفق به گشودن دروازه واعظی نشد.

ضعف دفاع پرسپولیس در تقابل با مهاجمان سرعتی استقلال در این دقایق به وضوح دیده می‌شد. دقایق پایانی نیمه نخست اما با برتری محسوس پرسپولیسی‌ها سپری شد و سرخپوشان دو موقعیت جدی دیگر را از دست دادند.   در نیمه اول این مسابقه دو صحنه مشکوک به پنالتی دیده می‌شد. خطای واعظی روی برهانی و حیدری روی کریم باقری می‌توانست برای هر تیم یک پنالتی به همراه داشته باشد اما سعد کمیل به راحتی از این دو صحنه گذشت.

برهانی در ابتدای نیمه دوم اشتباهات خودش را جبران کرد و بالاخره دروازه واعظی گشوده شد. پاس دقیق جباری مدافعان پرسپولیس را از جریان بازی خارج کرد و برهانی در مصافی تک‌به‌تک به راحتی کنج دروازه سرخ‌ها را نشانه گرفت. حملات پرسپولیس برای جبران بازی آغاز شد. اولین فرصت را آتسو از دست داد. ضربه سر این بازیکن در دست طالب‌لو قرار گرفت. دو دقیقه بعد توره از داخل شش قدم نتوانست دروازه را باز کند و با یک ضربه سر توپ را به آسمان کوبید.

قطبی توان هجومی تیمش را برای رسیدن به گل تساوی کافی نمی‌دید. دی کارمو به جای شیری وارد زمین شد تا سرخ‌ها با دو مهاجم ثابت حمله کنند. نیکبخت چند دقیقه بعد زننده ضربه ایستگاهی بود و توپ را به تیرک دروازه استقلال کوبید. آبی‌ها در این دقایق تنها به ضد‌حملات امیدوار بودند.

 قلعه‌نویی با دو تعویض تدافعی  خط دفاع و خط میانی خودش را تقویت کرد تا بازی را از اختیار پرسپولیس خارج کند. کوشکی  به جای اکبرپور وارد زمین شد و یدالله اکبری دقایقی بعد جای جباری را در زمین گرفت. در اوج حملات پرسپولیس برهانی با استفاده از یک ضد حمله با واعظی تک‌به‌تک شد اما این‌بار توپ را به آسمان کوبید.

قطبی بعد از دی‌کارمو، پتروویچ را هم وارد زمین کرد تا با فشار بیشتری دروازه حریف را مورد تهدید قرار دهد اما حملات پرسپولیس بی‌هدف و به شکل احساسی دنبال می‌شد. توپ‌های بلند از کناره‌ها به روی دروازه استقلال ارسال می‌شد و مدافعان آبی‌پوش به راحتی توپ‌ها را دفع می‌کردند.

قطبی در جدال با قلعه‌نویی مغلوب به نظر می‌رسید اما علی کریمی،  پرسپولیس را نجات داد. کریمی  دقایقی از جریان بازی خارج بود اما بالاخره وظیفه خودش را در یک فرصت مناسب انجام داد. ‌ستاره قابل پیش‌بینی سرخ‌ها مسئولیت خلیلی را بر عهده گرفت و در دقیقه 88 با یک ضربه‌سر دقیق پرسپولیس را به گل تساوی رساند و این سومین تساوی یک‌بر‌یک قطبی در شهرآورد پایتخت بود. بعد از گل تساوی دو تیم کار را با احتیاط دنبال کردند و بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

کد خبر 64819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز