پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دربى همیشه مهم‌ترین و حساس‌ترین بازى فوتبال ایران است، اما دربى 65 تفاوت اساسى با سایر دربی‌هاى گذشته دارد. ارزیابی واحدمرکزی خبر:

آنچه که دربى 65 را متمایز از بقیه می‌کند، این است که همیشه دربی، بازى ستاره‌هاست و هر تیمى که ستاره‌هاى باکیفیت‌تر و درخشان‌ترى داشته باشد به موفقیت در دربى نزدیکتر است، چه آنکه دربى هرگز میدانى براى پدیده‌ها و جوان‌هاى بی‌تجربه نیست. اما در دربى 65 ستاره‌ها این بار برخلاف همیشه روى نیمکت دو تیم جا خوش کرده‌اند.

امیر قلعه نویى و افشین قطبى بدون تردید دو ستاره اصلى دربى هستند و تقابل این دو درام بزرگ بازى فردا را شکل خواهد داد.

امیر قلعه نویى به عنوان مربى جامعه سنتى فوتبال ایران، اگرچه بیش و کم در جریان امواج خروشان فوتبال ایران به سمت و سوى مدرنتیه غلتیده و توش‌هایی از آن را برگرفته، اما سرمربى آبی‌ها کماکان به اصول اولیه و خاستگاه اصلی‌اش وفادار است و علاقه‌اى به رو کردن تفکرات و آموزه‌هاى مدرن خود ندارد.

قلعه نویى بیش از آنکه به تراوشات سلول‌هاى خاکستری‌اش تکیه کند، به فریادهاى برخاسته از گلوها اتکا دارد. او یک مربى انگیزشى است که به تئورى "تیمى با روحیه از تیمى آماده بهتر است" شدیداً پایبندى دارد و رمز و راز توفیق در مستطیل سبز را در مسائل انگیزشى و روانى جستجو میکند. به ویژه اینکه بخواهد تیمش را براى دربى ارنج کند.

افشین قطبى سرمربى پرسپولیس البته نقطه مقابل سرمربى استقلال است. او به نوعى نماینده قشر متفکر و نوگراى فوتبال ایران محسوب می‌شود.

 مردى که اساساً فوتبال را از دریچه خاص خود می‌نگرد و بین فوتبال و علم ریاضى هیچ تفاوتى قائل نیست. قطبى فوتبال را یک علم پیچیده می‌داند، مردى که براساس آموزه‌هاى مدرن خود از فوتبال هلند، فوتبال را تنها و تنها در سلول‌هاى خاکسترى جستجو می‌کند و فرقى بین فوتبال و یک بازى پلی استیشن قائل نیست.

قطبى معتقد است بازیکنان تیمش باید همانند آدمک‌هاى پلی‌استیشن بتوانند دستورات دیکته شده سرمربى را در زمین پیاده کنند و این اوج یک فوتبال بین‌المللى و مدرن است.

قطبى از آن دسته مربیانى است که تخته وایت را به مستطیل سبز وصل می‌کند و به "تئوری" تیم متفکر همیشه برنده است اعتقاد عمیقى دارد.

جدال فردا در حقیقت جدال دو تفکر خاص است، مردى برخاسته از فوتبال سنتى و مردى برگرفته از فوتبال علمی، نبرد دو تفکر و دو جنس متضاد می‌تواند جذاب‌ترین دربى سال‌هاى اخیر را به تصویر بکشد.

مردان ویژه:

استقلال بدون مجتبى جباری، یک تیم بدون هویت است. شماره 8 آسیا، ژنرالى است که با ذهن خلاق و پاهاى هنرمندش کلیدیترین و سرنوشت سازترین مهره روز جمعه محسوب می‌شود.

آرش برهانى با درخشش خود در هفته‌هاى اخیر همه نگاه‌ها را متوجه خود ساخته. برهانى با خلاقیت و سرعتش می‌تواند نیش خود را در تن رقیب فرو کند.

وحید طالب لو را هم فراموش نکنید. دروازه‌بان آبی‌ها همیشه در دربى یک چهره ویژه بوده است.

در پرسپولیس البته فوج ستاره‌ها انتخاب را دشوار می‌کند.

ابراهیم توره، گزینه نخست است. مهاجم سنگالى در ابتداى فصل با یک چرخش عجیب، از میانه راه استقلال، پیراهن قرمز را بر تن کرد و پس از بدشانسی‌هاى ابتداى فصل اکنون به مرز آمادگى رسیده و امید نخست گشودن دروازه حریف محسوب می‌شود.

ایوان پتروویچ بهترین هافبک سرخ‌ها تا امروز بوده، مردى که فوتبال را با مغز بازى می‌کند و با آن پاس‌هاى خط کشى شده، نگین انگشترى سرخهاست.

نیکبخت واحدى ویژه ترین چهره دربى قلمداد می‌شود. انگیزه یاغی، همیشه براى این بازى روى 100 است و نیکى ثابت کرده که اگر انگیزه داشته باشد کسى قادر به مهار او نیست

کد خبر 64745

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز