سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

کریم اعظمی: همه چیز از روی نیمکت شروع می‌شود. برخورد امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی که اولی الگویش علی پروین است و دومی گاس هیدینک.

پروین- قلعه‌نویی یا قطبی - حجازی هیچ وقت تقابل دو جریان مخالف نبود ولی بازی سنتی روز جمعه دو طیف مخالف را مقابل هم قرار خواهد داد. جمعه روز مبارزه تضادها، افکار متفاوت و ایده‌های مخالف خواهد بود و البته روز مبارزه حامیان قلعه‌نویی و قطبی که بی‌صبرانه انتظار این بازی را می‌کشند.

قطبی علاقه خاصی به فرم‌گرایی و تکنولوژی دارد، درست برعکس قلعه‌نویی، غلامحسین پیروانی و محمد مایلی‌کهن. غلام پیروانی در پاسخ به این سئوال که چرا از موبایل استفاده نمی‌کنید، می‌گوید: «موبایل آدم را جهنمی می‌کند.» قلعه‌نویی هم بعد از استفاده از سیستم 2-4-4 در یک بازی دوستانه وقتی که تیمش برنده نمی‌شود می‌گوید: «سیستم 4 دفاعه مزخرف است.»

همه چیز اما در این تضادها خلاصه نمی‌شود. قرار هم نیست که روز جمعه برنده دربی را تضادها و ایده‌های مختلف تعیین کند. جمعه تیمی برنده می‌شود که مربی‌اش باهوش باشد و البته باجرأت که در این میان شاید کفه‌ترازو به سمت قلعه‌نویی سنگینی کند. شخصیت قطبی در بازی پرسپولیس و استقلال به محافظه‌کاری خلاصه می‌شود و بی‌جهت نبود که او فصل گذشته نتوانست استقلال را در شرایطی که ضعیف‌ترین نتایج تاریخش را گرفت، شکست دهد.

قلعه‌نویی هرگز مقابل پرسپولیس بازنده نبوده و برای حامیان امیر این شیرین‌ترین خاطره است که او در اولین سال مربیگری‌اش در استقلال، پرسپولیس را با علی دایی، کریم باقری، جواد کاظمیان، عیسی ترائوره و دیگر ستاره‌های این تیم شکست داد. طرفداران استقلال روز جمعه به هوش قلعه‌نویی و شخصیت برنده‌اش مقابل پرسپولیس تکیه خواهند کرد، هرچند که قطبی هم در مصاحبه‌ای جالب‌توجه گفته است: «خودم را به عنوان ستاره دربی معرفی می‌کنم.»

قطبی با حرارت حرف می‌زند و با اطمینان خاصی قول قهرمانی یا برنده شدن را می‌دهد و این سبک ادبیات سرمربی سرخ‌ها است که او را محبوب می‌کند. در طرف مقابل شاید حرف‌های قلعه‌نویی برای خیلی‌ها جذابیت نداشته باشد ولی درون زمین بیشتر می‌توان به قلعه‌نویی تکیه کرد. گمانه‌زنی‌ها شانس برد پرسپولیس را بیشتر می‌دانند ولی تیم قطبی جدا از دو بازی اول نشان داد که از لحاظ فنی برتری چندانی نسبت به تیم فعلی قلعه‌نویی که بحران را پشت‌سر گذاشته ندارد.

پرسپولیس هم مثل استقلال مشکلات تاکتیکی زیادی دارد اما این قلعه‌نویی است که صد برابر قطبی موردانتقاد قرار می‌گیرد چون نسبت به همتای پرسپولیسی‌اش نفوذپذیرتر نشان می‌دهد و البته مخالفانش هم بیشتر‌ند.قلعه‌نویی بدون آلترناتیو همچنان محبوب‌ترین مربی استقلالی نزد هواداران این تیم است که تداوم شکست‌ناپذیری‌اش مقابل پرسپولیس، محبوبیت او را بیشتر هم خواهد کرد. امیر در اوج انتقادها استقلال را از بحران خارج کرد و شکست دادن پرسپولیس روزهای شیرینی را برای او رقم خواهد زد.

برای قطبی اما شرایط کمی فرق می‌کند. او به اندازه کافی تجربه مربیگری در این بازی حساس را ندارد و باید مقابل مردی قرار بگیرد که مقابل پرسپولیس بازنده نبوده است. این هفته خیلی‌ها در مورد محافظه‌کاری قطبی از او سئوال کردند و بدون شک باید گفت که او این بار برای بردن تحریک شده است، اگر اینطور نبود این جمله از زبان قطبی بیرون نمی‌آمد: «این بار شجاعانه بازی می‌کنیم.»

قطبی: قلعه‌نویی را خوب می‌شناسم

افشین قطبی پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای پرحاشیه، درگیری لفظی با خبرنگاران و استفاده از الفاظ نامناسب، حالا فقط در مورد مسائل فنی صحبت می‌کند. او در مورد بازی می‌گوید: «روی نقاط ضعف و قوت استقلال کار کرده‌ایم و تفکرات قلعه‌نویی را هم خوب می‌شناسم. مطمئن باشید که فقط برای کسب 3 امتیاز به میدان می‌رویم.» قطبی تأکید می‌کند: «پرسپولیس در حال حاضر قوی‌ترین تیم ایران است و نوع بازی و موقعیت‌هایی که به دست می‌آوریم این حرفم را ثابت می‌کند. ما باید استقلال را ببریم تا 7 امتیازی که از دست دادیم جبران شود.»

قلعه‌نویی: من بازنده نیستم

امیر قلعه‌نویی پس از چالش‌های غیرمستقیم با مجتبی جباری، بعد از بازی با راه‌آهن هم با سیاوش اکبرپور درگیری لفظی پیدا کرد تا مثل قطبی روزهای پرحاشیه‌ای را پشت‌سر بگذارد. قلعه‌نویی که نباختن مقابل پرسپولیس بیش از حد برایش مهم است، می‌گوید: «تا به حال در این بازی حساس بازنده نبوده‌ام و دوست ندارم این رکورد شکسته شود.» قلعه‌نویی تأکید می‌‌کند: «در این بازی تمرکز و روحیه حرف اول را می‌زند و فکر می‌کنم که تیم ما از این لحاظ کاملاً آماده است. اگر دستورات من در زمین پیاده شود، شانس زیادی برای برد خواهیم داشت.» به نظر می رسد دربی 65 بیش از هر چیز تحت تاثیر دو ستاره شماره 8 دو تیم است.

کد خبر 64634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز