آش غلغل شوشتری یکی از انواع آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت و پیشینه آن به شهر شوشتر بازمی‌گردد. در سرمای زمستان درست کردن این غذای خوشمزه قطعا دلچسب خواهد بود.

آش قلقل شوشتر

به گزارش همشهری آنلاین، آش غلغل شوشتری یکی از انواع آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت و پیشینه آن به شهر شوشتر بازمی‌گردد. آش غلغل از آش های محلی شوشتر است که بیشتر در ماه رمضان برای افطار پخته می‌شود و خیلی خوشمزه است. با این حال در سرمای زمستان هم درست کردن این غذای خوشمزه قطعا دلچسب خواهد بود. در ادامه با طرز تهیه این آش خوشمزه آشنا می‌شوید.

مواد لازم برای ۸ نفر

گندم پوست کنده  ۱ پیمانه

لپه باقالی زرد ۲/۳ پیمانه

لوبیا قرمز ۱/۴ پیمانه

لوبیا چشم بلبلی ۱/۴ پیمانه

نخود ۱/۳ پیمانه

عدس ۱/۲ پیمانه

برنج معطر نیم دانه ۱/۳ پیمانه

گوشت گوسفندی بدون استخوان  ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم

پیاز درشت ۳ عدد

نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار کافی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

ادویه غالب این آش زردچوبه است

برای تزیین این آش می‌توانید از پیاز داغ فراوان و نعناع داغ استفاده کنید

طرز تهیه آش غلغل شوشتر

مرحله اول

برای تهیه آش غلغل خوشمزه ابتدا یک کاسه انتخاب می‌کنیم، سپس گندم را می‌شوییم و درون کاسه می‌ریزیم و به اندازه‌ای که ۲ بند انگشت بالاتر از گندم باشد آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم ۲۴ ساعت گندم درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا درون یک کاسه جداگانه برنج را اضافه می‌کنیم، سپس کاسه را پر از آب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برنج ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه یک کاسه بزرگ و مناسب انتخاب می‌کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله درون کاسه عدس را اضافه می‌کنیم، سپس آب را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم عدس نیز ۲۴ ساعت درون آب بماند. حالا ۴ کاسه جداگانه انتخاب می‌کنیم، سپس به سراغ خیساندن حبوبات دیگر می‌رویم.

مرحله چهارم

حالا نخود، لپه، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را به صورت جداگانه درون کاسه‌ها می‌ریزیم و روی هرکدام را با آب پر می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم به مدت ۲۴ ساعت درون آب بمانند تا به طور کامل خیس بخورند.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از گذشت ۲۴ ساعت ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می‌کنیم و به ۴ قسمت تقسیم می‌کنیم. در ادامه گندم خیس خورده را درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌اش خارج شود.

مرحله ششم

حالا پیاز را به همراه گوشت و گندم خیس خورده درون قابلمه می‌ریزیم. در ادامه مقداری زردچوبه درون قابلمه اضافه می‌کنیم و تا اندازه‌ای که روی گوشت را بگیرد آب می‌ریزیم، سپس روی حرارت قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می‌دهیم گوشت به مدت ۳ ساعت درون آب جوش بماند تا به طور کامل بپزد. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس حبوبات را درون قابلمه اضافه می‌کنیم و قابلمه را تا نیمه پر از آب می‌کنیم.

مرحله هشتم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم حبوبات به مدت ۲ ساعت کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت ۲ ساعت یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می‌کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله نهم

در این مرحله برنج خیس خورده را آبکشی می‌کنیم، سپس درون آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می‌دهیم برنج به طور کامل بپزد و نرم شود. در ادامه زمانی که گوشت کاملا پخت پیاز را جدا می‌کنیم، سپس گوشت را از قابلمه خارج می‌کنیم.

مرحله دهم

حالا گندم پخته شده را درون همان قابلمه با گوشتکوب می‌کوبیم تا کاملا له شود. در ادامه گوشت را ریش‌ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه زمانی که حبوبات کاملا پخته شد آن را درون آبکش قرار می‌دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله حبوبات را به گندم پخته شده اضافه می‌کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و گوشت ریش‌ریش را به آش اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود.

مرحله دوازدهم

حالا پوست پیاز را جدا می‌کنیم و به صورت خلالی خرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب انتخاب می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون تابه می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را درون آن اضافه می‌کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله وقتی پیاز کمی سرخ شد، زردچوبه را به همراه نعنا خشک اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم، سپس به آش اضافه می‌کنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم آش جا بیفتد.

مرحله چهاردهم

در نهایت پس از گذشت یک تا ۲ ساعت وقتی آش غلغل کاملا جا افتاد یک ظرف مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس آن را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کرده، سپس سرو می‌کنیم.

منبع: چی‌شی

کد خبر 644882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha