همانطور که ساعت‌های روشن روز کمتر می‌شود و هوا سرد می‌شود، دچار شدن به حساسیت‌هایی تنفسی و گرفتگی بینی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید و با عفونت‌ها به طور موثرتری مبارزه کنید.

پیاده روی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ریدرزدایجست،این نکته‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و عملکردهای اصلی بدن شما را قوی‌تر می‌کنند تا بتوانید در فصل زمستان از خودتان مراقبت کنید:

۱- برای خوراکتان استراتژی داشته باشید

رژیم غذایی نقش زیادی در سلامت عمومی‌ دارد و غذاهایی با پایه گیاهی می‌تواند به سیستم ایمنی شما کمک کند. مراقب باشید که حتما این مواد غذایی را بخورید:

چربی‌های سالم: اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی یا دانه‌هایی مثل چیا، دانه کتان، گردو و سویا می‌تواند به سیستم ایمنی شما کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، خشکبار و حبوبات می‌تواند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند که با عوامل محیطی مثل آلودگی ایجاد می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند در بدن باعث ایجاد التهاب شوند. برای گرفتن آنتی‌اکسیدان سراغ خوراکی‌هایی مثل توت‌ها، پرتقال و کلم قرمز و چغندر بروید.

پروبیوتیک‌ها: باکتری‌های مختلف روده می‌توانند نقش مهمی ‌در سیستم ایمنی بدن شما داشته باشند تا بتواند سلول‌های معمولی را از سلول‌های مهاجم تشخیص دهد. برای این که به باکتری‌های مفید کمک کنید تا رشد کنند، مقدار کافی پروبیوتیک مصرف کنید که در خوراکی‌های تخمیر شده مثل ماست و کلم ترش یافت می‌شود.

۴ راه برای این که در زمستان سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید

۲- مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید

ویتامین D فقط برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مفید نیست. اگر کمبود ویتامین Dدارید، بیشتر ممکن است دچار عفونت شوید. سخت است که مقدار توصیه شده برای ویتامین در روز را در فصل زمستان که آفتاب کمتری داریم، تأمین کنیم، بنابراین مکمل‌ها می‌توانند انتخاب خوبی برای بسیاری از افراد باشند.

۴ راه برای این که در زمستان سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید

۳- خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی(۷ تا ۹ ساعت برای بزرگسالان) نکته مهمی‌ برای بدن است تا بتواند با عفونت‌ها مبارزه کند. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوانید مطمئن شوید کیفیت خواب خوبی دارید:

یک برنامه داشته باشید: هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعت مشخصی بیدار شوید.

محیط را برای خواب مناسب کنید: اتاق را تاریک، خنک و آرام نگه دارید.

موبایل و تبلت را کنار بگذارید: حداقل نیم ساعت قبل از خواب موبایل، تبلت یا لپ‌تاپتان را کنار بگذارید و دیگر به آنها نگاه نکنید تا وقتی که صبح صدای آلارم بلند شود.

۴ راه برای این که در زمستان سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید

۴- مراقب سطح استرستان باشید

استرس‌های روانی یا تنهایی می‌تواند روی سیستم ایمنی افراد مسن یا کسانی که با بیماری درگیرند، تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید بدنتان قادر باشد با میکروب‌ها تا جایی که ممکن است به شکل موثر مبارزه کند، بهترین کار این است که یاد بگیرید چطور با استرس‌هایی که در مسیرتان وجود دارند، کنار بیایید. چند ترفند برای این کار:

ارتباطاتتان را قوی تر کنید: با دوستانتان وقت بگذرانید، به خصوص آنها که باعث خنده و شادی شما می‌شوند یا شما را تشویق می‌کنند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید.

یاد بگیرید خودتان را آرام کنید: تمرین مدیتیشن یا کشیدن نفس‌های عمیق شروعی برای این است که خودتان را آرام کنید

تحرک بیشتری داشته باشید: برای یک پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری از خانه بیرون بروید یا به باشگاه ورزشی بروید تا اندروفین بیشتری در بدن شما ترشح شود.

کد خبر 643999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha