همشهری آنلاین: وزرای بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و چین، خواستار توسعه زیرساخت‌های اقتصادی برای افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی در دو کشور شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت بازرگانی، در این دیدار سید مسعود میرکاظمی با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی فی‌مابین افزود: سازمان همکاری شانگهای (همایش وزیران تجارت و بازرگانی) می‌تواند در منطقه و سطح روابط تجاری بین کشورها تأثیرگذار باشد.

وزیر بازرگانی کشورمان گفت: برای رسیدن به سطح روابط تجاری 200 میلیارد دلاری در ده سال آینده باید وظایف بیشتری را دو کشور و مسوولان آن ایفاء کنند.

وی تصریح کرد در چند سال اخیر موافقت‌نامه‌های خوبی به امضای طرفین رسیده که این امر فضا را برای حضور بخش‌ خصوصی در گسترش سطح روابط اقتصادی فراهم کرده است.

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه برای پشتیبانی و سرمایه‌گذاری بیشتر باید زیرساخت‌های مطلوب‌تری ایجاد شود خاطرنشان کرد: در زمینه‌های امور بانکی، گمرکی و سرمایه‌گذاری متقابل باید شرایط مناسبی ایجاد شود تا تعاملات اقتصادی دو کشور گسترش یابد.
وی تصریح درحال حاضر ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد و نیاز است اعضای اصلی اجلاس تصمیم‌ نهایی را برای عضویت ایران به صورت دائمی اتخاذ کنند.

میرکاظمی با بیان اینکه، تصمیمات کشورهای خارجی برای محدودیت ایران تاثیری در توسعه مناسبات تجاری ایران با سایر کشورها نداشته است تصریح کرد: صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته بیش از 45 درصد رشد داشته و از این میزان کشورهای 1+5 بیشترین سهم تجارت را با ایران داشتند.
 
وی با تاکید بر اهمیت توسعه روابط کشورهای منطقه با یکدیگر افزود: اگر کشورهای منطقه در مسایل بانکی، گمرکی و ... ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند، بحران‌های مالی در غرب و کاهش ارزش دلار و هزینه‌های این کاهش کمترین تأثیر را بر این کشورها می‌گذارد و می‌توان فضای امن اقتصادی را برای خود فراهم کرد.

میرکاظمی با اشاره به توسعه فن‌آوریها در ایران در بخش‌های مختلف گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه صنعت خودروسازی، سدسازی و سرمایه‌گذاری مشترک نیز با کشور چین همکاری مشترکی داشته باشد.

در ادامه وزیر بازرگانی چین با بیان اینکه کشورش اهمیت زیادی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران قایل است گفت: در سال گذشته ایران و چین در حدود 20 میلیارد دلار یعنی 42 درصد افزایش سطح روابط اقتصادی داشتند.

وی گفت: شرکت‌های چینی علاقمندی زیادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی با ایران در همه زمینه‌ها دارند.

وزیر بازرگانی چین همچنین خواستار برگزاری نشست‌های دوجانبه کمیته‌های تجاری بین کشورها برای گسترش سطح روابط و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی به منظور افزایش حجم تجاری طرفین شد.

حضور میرکاظمی در نشست وزیران تجارت و بازرگانی اجلاس همکاری شانگ‌های

میرکاظمی در ادامه حضور خود در چین در نشست وزیران تجارت و بازرگانی اجلاس همکاری شانگ‌های شرکت کرد، در این نشست کشورهای حاضر به ایراد سخنرانی درخصوص مسایل اقتصادی کشور خود در سال گذشته پرداختند و گزارشی نیز از سوی دبیرکل اجلاس و رییس جلسه (چین) ارایه شد.

در این اجلاس، بهبود وضعیت منطقه و مشارکت در سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو، بهبود وضعیت حقوقی و تأثیر کالا، آموزش پرسنل و مبادلات اطلاعاتی در دستور کار اجلاس قرار گرفت، سپس اعضای اصلی نسبت به امضای سند و بیانیه اجلاس هفتم اقدام کردند.

دیدار وزیر بازرگانی با تجار و بازرگانان ایرانی در چین

در دیدار تجار و بازرگانان ایرانی در چین و سایر دست‌اندرکاران مسایل اقتصادی با دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی کشورمان در سفارت جمهوری اسلامی ایران، تجار و بازرگانان ضمن تشریح نحوه فعالیت و تجارت خود در چین، مسایل و مشکلات خود را در زمینه‌های(گشایش اعتبار، امور بانکی، گمرکی و ...( عنوان کردند.

در ادامه وزیر بازرگانی کشورمان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین رهنمودهای لازم را در جهت رفع مسایل مطرح شده بیان کردند.

کد خبر 64397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز