چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

روابط عمومی وزارت بازرگانی در ارتباط با خبر روز دوشنبه همشهری با عنوان «هیچ کالایی به جز مرغ در ماه رمضان گران نشد» توضیحاتی ارائه کرد.

گفتنی است در خبر روزنامه همشهری اظهارات وزیر بازرگانی در حاشیه جلسه مجلس و در جمع خبرنگاران پارلمانی منعکس شده بود.

سید مسعود میرکاظمی گفته بود: «تنها مرغ 15 روز قبل از شروع ماه رمضان افزایش قیمت داشته اما قیمت سایر کالاها تغییری نکرده است و حتی قیمت برنج رو به کاهش است». خوشبختانه عین همین سخنان از سوی روابط عمومی وزارت بازرگانی مورد تایید قرار گرفته است.

در توضیحات این روابط عمومی آمده است: «بیانات وزیر بازرگانی معطوف به این بوده است که ادعای افزایش کلیه کالاها و اقلام خوراکی به مناسبت ماه مبارک رمضان غیرواقعی است بلکه تنها مرغ آن هم قبل از ماه رمضان با افزایش قیمت مواجه شده و این در حالی است که تعدادی از اقلام خوراکی نظیر برنج با کاهش قیمت نیز روبه‌رو بوده است.»

مقایسه 2عبارت فوق به خوبی گواه آن است که اتهام روابط عمومی وزارت بازرگانی به روزنامه همشهری درباره انتساب سخنان نادرست به وزیر بازرگانی، قابل‌قبول نیست و کاملاً مشخص است که وزیر بازرگانی این سخن را گفته‌اند: «تنها مرغ قبل از ماه رمضان با افزایش قیمت مواجه شده است.»

از این‌رو روزنامه همشهری در گزارش روز دوشنبه‌ خود، به آمار اعلامی و رسمی بانک مرکزی در قالب گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، استناد کرد.

براساس این گزارش، در حالی که وزیر بازرگانی اعلام کرده بود در هفته‌های اخیر فقط قیمت گوشت مرغ افزایش یافته، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک ماه اخیر منتهی به ابتدای ماه رمضان، متوسط قیمت انواع میوه‌ در سطح تهران 46درصد، تخم‌مرغ و گوشت مرغ 22درصد، انواع سبزی 14درصد، گوشت قرمز 6 درصد و قندوشکر 3درصد افزایش یافته است.

همچنین در حالی که میرکاظمی اظهار داشته بود که قیمت برنج رو به کاهش است، گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، بیانگر رشد 2/0درصدی قیمت متوسط انواع برنج در یک ماه اخیر است.

با توجه به مستندات فوق، هدف از توضیحات یا جوابیه روابط عمومی وزارت بازرگانی، مشخص نیست. چون در این جوابیه، سخنان ذکر شده از وزیر بازرگانی در روزنامه همشهری مورد تایید قرار گرفته است.

شاید هم گلایه دست‌اندرکاران وزارت بازرگانی این بوده که چرا روزنامه همشهری نادرست‌بودن اظهارات وزیر بازرگانی را با استناد به آمار بانک مرکزی، مشخص کرده است.

در هر صورت، آمار رسمی بانک مرکزی نشان‌دهنده افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی در سطح تهران در یک ماه منتهی به ابتدای ماه رمضان بوده و این آمار مورد استناد است.

کد خبر 63062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز