اصلاح نظام توزیع برای ساماندهی و رفع مشکلات بازار از جمله محورهای طرح تحول اقتصادی دولت است

این در حالی است که در سال‌های اخیر، اجرای سیاست‌های تنظیم بازار متاثر از عوامل مختلفی مانند ناکارآمدی نظام توزیع، قادر به رفع نابسامانی قیمت و عرضه کالاها نبوده است. از سوی دیگر با وجود تکالیف قانونی موجود برای خروج دولت از بازار، هنوز دولت حاکم مطلق بازار بوده و از ظرفیت‌های بسیار اصناف و تشکل‌های غیردولتی به درستی استفاده نشده است.

با مسعود میر‌کاظمی، وزیر بازرگانی در زمینه روند بسترسازی برای اجرای طرح تحول اقتصادی، میزان اجرایی شدن تکالیف قانونی برای کاهش تصدی و خروج دولت از بازار و افزایش سهم تشکل‌های غیردولتی در این عرصه، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا مقرر شده است تا در بسترسازی برای اجرای طرح تحول اقتصادی نیز دولت محور باشد؛ پس چرا در اجرای این سیاست از توانمندی‌های بخش غیردولتی استفاده نشده است؟

آنچه در زمینه اصلاح و ساماندهی نظام توزیع از سوی وزارت بازرگانی دنبال شده در واقع زیر‌ ساخت‌‌هایی است که ایجاد آن وظیفه دولت‌ها و حکومت‌ها بوده تا بخش خصوصی براساس این بسترها به فعالیت بپردازد.

وقتی اصلاح نظام توزیع مورد توجه قرار گرفته، باید توجه کرد که در اجرای این طرح، شبکه توزیع، پخش و خرده‌فروشی متعلق به بخش خصوصی است.

با این روند آیا در بسترسازی برای ایجاد نظام اطلاعاتی نیز باید بخش خصوصی متولی باشد یا انجام این کار بر عهده دولت است، آیا بخش خصوصی برای فعالیت در چارچوب نظام توزیع نیارمند شبکه نیست؟

براین اساس بسترسازی برای اصلاح و ساماندهی نظام توزیع بر عهده دولت بوده و با آماده شدن ابزارهای لازم برای ورود بخش خصوصی به این عرصه، دولت به تدریج اجرای این فرایند را به بخش غیردولتی منتقل خواهد کرد.

  • براساس  قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف به کاهش تصدی و خروج از بازار تا سال پایانی اجرای این قانون بوده است. با روند کنونی ، امکان اجرای این تکالیف تا چه حد فراهم شده است؟

با برنامه‌ریزی‌ای که در حال انجام است، بسترهای خروج دولت از بازار بهتر فراهم خواهد شد و سال به سال که جلوتر می‌رویم، هم بخش خصوصی توانمندتر شده و هم مقدمات کار از سوی دولت بهتر فراهم خواهد شد.

با روند کنونی، تعامل خوبی بین دولت و بخش خصوصی برای بر عهده گرفتن نقش دولت در بازار از سوی بخش غیردولتی شکل گرفته است.

  • با این روند خروج دولت از بازار و ایجاد بسترهای لازم برای حضور بخش غیردولتی تا چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

این کار در زمینه پخش شروع شده، اما اینکه منظور شما از انجام این کار در چه بخش‌هایی است را نمی‌دانم.

  • چرا در اجرای سیاست‌های تنظیم بازار از ظرفیت‌های اصناف و اتحادیه‌ها به خوبی بهره‌برداری نشده  است؟

خیر اینگونه نیست، شما اطلاعی ندارید، سؤال شما اشکال داشته و شما اصناف را قبول ندارید. شما حتی حاضر نیستید از اصناف پیگیری کنید که چه کارهایی انجام داده‌اند.

اکنون اصناف فعال شده و بازرسی خود را به 4 هزار بازرس افزایش داده‌اند. همچنین در کار گروه تشکیل شده نیز در بسیاری از زمینه‌ها مانند بیمه و مالیات، اختیار به اصناف داده شده و حتی توافق شده تا تعیین مالیات واحدهای صنفی نیز به اصناف واگذار شود.

با این روند فکر نمی‌کنم در سال‌های قبل درخواستی از سوی اصناف ارائه شده باشد که وزارت بازرگانی با آن موافقت نکرده باشد. در واقع وزارت بازرگانی با همه درخواست‌های اصناف موافقت کرده است.

کد خبر 60601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز