سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

مؤسسه بین‌المللی بیزینس مانیتور، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در گزارش‌های تازه خود از احتمال کاهش رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده خبر دادند.

مؤسسه بین‌المللی بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش رشد اقتصادی ایران طی سال‌های آینده خبر داد.

گزارش3 ماهه سوم 2008 بیزینس مانیتور حاکی از آن است که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران که در سال گذشته معادل 4/5 درصد بود در سال‌جاری به 5 درصد کاهش یابد که تداوم روند نزولی این شاخص را در سال آینده به 6/4 درصد خواهد رساند.

این در حالی است که واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه ژوئن خود پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری به 5/6 درصد افزایش یابد و در سال آینده به 6‌‌درصد کاهش یابد.

بیزینس مانیتور در عین حال اعلام کرده که انتظار می‌رود در سال‌های 89 و 90 رشد اقتصادی ایران به 4/4 درصد برسد. سال 1391 سالی است که برای ایران رشد تولید ناخالص داخلی 5/3 درصدی به ثبت خواهد رسید که نسبت به سال گذشته کاهش زیادی نشان می‌دهد.

این در حالی است که بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری به 5/5 درصد کاهش یابد.

بانک جهانی در گزارش جدید خود موسوم به «دورنماها و تحولات اقتصادی» نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته را 6/7 درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال‌جاری به 5/5‌درصد کاهش می‌ِ‌یابد. 

پیش از این صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرده بود رشد اقتصادی ایران از 8/5 درصد در سال‌های 2007 و 2008 در سال آینده میلادی (سال 2009) با کاهش شدید مواجه خواهد شد و به 7/4 درصد می‌رسد.

پیش‌بینی بانک جهانی

بانک جهانی معتقد است که تداوم روند نزولی رشد اقتصادی ایران طی سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، به‌طوری که برای سال 2009 رشد اقتصادی 5 درصدی و برای سال 2010 رشد اقتصادی برابر با 5/4 درصد را  برای ایران پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 57476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز