هفته‌نامه‌ی دوچرخه: اردک‌ها به داشتن یک صف منظم پشت سر مادرشان معروف‌اند، اما همین تصویر آشنا هم دلیلی علمی دارد که به‌تازگی دانشمندان آن را کشف کرده‌اند؛ جوجه‌ها روی امواج حاصل از شنای مادرشان سوار می‌شوند.

كشف رفتار جوجه‌اردك‌ها

با این‌ کار، انرژی جوجه‌اردک ذخیره می‌شود. محققان این یافته‌ی جدید را در شماره‌ی اخیر مجله‌ی مکانیک سیالات منتشر کرده‌اند. تحقیقات قبلی میزان انرژی مصرفی جوجه‌اردک‌ها را هنگام شنا اندازه گرفته بود و این پژوهش جدید نشان داد که جوجه‌ها هنگام شنا در یک صف، در انرژی مصرفی خود صرفه‌جویی می‌کنند.

 شبیه‌سازی کامپیوتری امواج پرندگان آبزی به‌دست «ژیمینگ یوان» و همکارانش در دانشگاه استراثکلاید اسکاتلند انجام شده است. محاسبات آن‌ها نشان داد اگر جوجه‌اردک درست پشت مادرش شنا کند، راحت‌تر خواهد بود.

هنگامی که جوجه‌اردک به‌تنهایی شنا می‌کند، امواج آب روبه‌روی او، بلند می‌شود و او به انرژی بیش‌تری نیاز خواهد داشت. این پدیده را کشش موج می‌نامند. اما اگر در نقطه‌ی مناسب و درست پشت سر مادرش شنا کند، احساسی برعکس خواهد داشت و به جلو هول داده می‌شود.

جوجه‌اردک‌ها هم مانند خواهر و برادرهای خوب، مراقب هم هستند و هرجوجه‌اردکی که در صف قرار دارد، از امتداد امواج اردک جلویی استفاده می‌کند. به این ترتیب، کل جوجه‌ها یک سواری رایگان دریافت می‌کنند!

البته این اتفاق فقط در صورتی رخ می‌دهد که کاملاً با مادر خود هماهنگ باشند و اگر از ردیف خود خارج شوند، شناکردن سخت‌تر می‌شود. این مجازات عادلانه‌ای برای جوجه‌اردک‌های پرجنب و جوش است!

کد خبر 643299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    و تبارک ا.... احسن الخالقین. سبحان و تعالی.