دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

محیط زیست > فاطمه عباسی: در یک بعدازظهر آفتابی در باغ‌وحش شهر نیویورک، قطاری کوچک به بخش فیل‌ها نزدیک می‌شود. وقتی قطار به قفس یک فیل ماده‌ی آسیایی به ‌نام «هَپی» می‌رسد، کودکی از خوشحالی فریاد می‌کشد.

داستان غمگین فیلی به نام شادی

هپی به معنی شادی است. او گوش‌هایش را تکان می‌دهد و خود را دور حصار محوطه‌اش می‌پیچد.

* * *

باغ‌وحش‌ها احتمالاً تنها مکانی هستند که می‌توانید یک فیل را از نزدیک ببینید، چون تعداد فیل‌ها هرسال کم‌تر می‌شود و در حال حاضر فقط حدود ۵۰هزار فیل در طبیعت باقی مانده‌اند. همین موضوع باعث شده هپی تنها بماند، چون باغ‌وحش‌ها می‌خواهند از فیل‌های خود مراقبت کنند و آن‌ها را از حیوانات دیگر و حتی هم‌نوعان خود دور نگه می‌دارند.

یک گروه حقوق‌دان که نگران زندگی غم‌آلود هپی هستند، از دادگاه آمریکا درخواست آزادی هپی را کرده‌اند. هپی باید بتواند فضایی برای پرسه‌زدن و زندگی در کنار فیل‌های دیگر داشته باشد.

تحقیقاتی هم برای حمایت از این درخواست انجام شده و هپی اولین فیل آسیایی بود که در آزمون آینه موفق شد. این آزمایش برای این است که مشخص شود آیا حیوان می‌تواند خودش را در آینه بشناسد. کارشناسان می‌گویند فیل‌ها باهوش هستند و زمانی رشد می‌کنند که رابطه‌ی اجتماعی ایجاد ‌کنند.
«جویس پاول» که درباره‌ی فیل‌ها تحقیق می‌کند می‌گوید نگه‌داشتن یک فیل تنها در باغ‌وحش درست مثل این است که شخصی را پشت میله‌های زندان حبس کنید.

اما مسئولان باغ‌وحش می‌گویند از هپی به‌خوبی مراقبت می‌شود. برخی از بزرگ‌ترها هم می‌گویند اگر حیوانات را در باغ‌وحش نگه نداریم، بسیاری از بچه‌ها هرگز نمی‌توانند آن‌ها را از نزدیک ببینند.

وقتی «جودی گیبسون» در کودکی برای اولین‌بار در باغ‌وحش فیلی را از نزدیک دید، گفت: «این ملاقات دریچه‌ای برای من باز کرد و من حالا جانورشناس هستم. بزرگ‌ترین آرزوی من این است که مردم بخواهند از این حیوانات زیبا محافظت کنند.»

طبق گزارش انجمن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها، وقتی هنوز ویروس کرونا نیامده بود، هرسال حدود ۵۵‌میلیون دانش‌آموز از باغ‌وحش‌ها بازدید می‌کردند.

این انجمن می‌گوید اگر بچه‌ها نتوانند از باغ‌وحش‌ها دیدن کنند و مراقبت از فیل‌ها و حیوانات دیگر را بیاموزند، طبیعت در معرض خطر قرار خواهد گرفت. اما نباید فراموش کنیم که حیوانات حق دارند «در فضایی سالم و تمیز زندگی کنند و هرگز باغ وحش‌ها مکان مناسبی برای حیوانات نیستند.»

داستان غمگین فیلی به‌نام شادی!

کد خبر 640156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha