حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ناحیه ۶ منطقه ۱۶ نشان از برنامه‌ریزی اصولی و درست مدیران شهری برای اعزام معاونان شهردار پایتخت به نواحی در پویش هفتگی «قرار خدمت» دارد.

گام های بلند

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی:  چون این ناحیه بیش از هر چیز به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد تا در سایه آن، مشکلات برطرف شود. این ناحیه که محله «باغ آذری» را شامل می‌شود، با معضلات اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که درصورت اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی به محله‌ای‌آباد تبدیل می‌شود. با «امین توکلی‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این محله گشت زدیم و از فعالیت‌هایی که قرار است در ناحیه ۶ اجرا شود باخبر شدیم.

  • انتقال معتادان به مراکز نگهداری

«علیرضا زاکانی» نخستین شهردار پایتخت است که با حضور در بوستان میثاق و گفت‌وگوی بی‌واسطه با معتادان، از نیازها و مشکلات شهری آنها باخبر شد. بازدید معاون اجتماعی و فرهنگی وی هم از همین بوستان در ناحیه ۶ شروع و موفق شد ضمن گفت‌وگو با معتادان، جمعی از آنها را برای انتقال به گرمخانه و مراکز ترک اعتیاد راضی کند. در این اقدام ۱۵ نفر از معتادان که زخم باز داشتند یا بیمار بودند، به مراکز درمانی و جمعی از آنها نیز با تمایل خودشان به مراکز نگهداری و ترک اعتیاد منتقل شدند.
توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه شهرداری تهران بهبود شرایط و کیفیت بخشی وضعیت این گروه از آسیب‌دیدگان اجتماعی را با برنامه‌ریزی و طراحی چندین مرحله ساماندهی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم که صرف ساماندهی اولویت ما نیست، بلکه بهبود و عبور از این شرایط نیازمند طی شدن مراحلی است که شهروندان آسیب دیده را به آغوش جامعه باز گردانیم. این بدین معناست که این افراد آسیب‌دیده نباید به‌عنوان یک موجود اضافی از شهر تهران و جامعه طرد شوند.»
معاون شهردار تهران با اشاره به مراحل پیش‌بینی شده برای بهبودبخشی شرایط شهروندان آسیب دیده از جمله معتادان متجاهر منطقه ۱۶ گفت: «مراحل بهبود بخشی معتادان متجاهر شامل شناسایی و هویت‌یابی، سم‌زدایی و درمان، بازسازی شخصیتی و روحی، مهارت‌آموزی، بازگرداندن به آغوش خانواده، بازگردانی به جامعه با یک شغل آبرومند و در آخر نظارت و پیگیری شرایط این افراد است. در واقع باید بگویم ما تنها به دنبال ترک و رهایی این افراد از ‌بند اعتیاد نیستیم بلکه ناظر و پیگیر سلامت این گروه در سال‌های پس از رهایی از اعتیاد نیز خواهیم بود.»

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران | گام‌های بلند مقابله با آسیب‌ها با ثروتی به نام مردم

  • بازسازی ساختمان متروکه برای بی‌خانمان‌ها

پشت ترمینال مسافربری جنوب، ساختمان نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که چندماهی است به حال خود رها شده. توکلی‌زاده با بازدید از آن، این محل را برای نگهداری از معتادان و افراد بی‌خانمان مناسب اعلام کرد و قرار شد مشکلات تأمین بودجه و ساخت آن رفع شود. توکلی‌زاده در ادامه به ساختمان متروکه‌ای رفت که کنار این بنا قرار دارد. این ساختمان درصورت بازسازی، ظرفیت سکونت ۴۰۰ بی‌خانمان را دارد که به دلیل نزدیکی به ترمینال جنوب ارزش زیادی دارد.
مرمت سالن استخر بعد از ۲ سال تعطیلی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه بازدیدها به مجموعه ورزشی مرحوم «حشمت‌الله‌کهندل» در خیابان شهید رجایی رفت. متأسفانه ۲ سال از تعطیلی سالن استخر این مجموعه به دلیل ریزش دیواره آن می‌گذرد و ایجاد اختلاف بین سازمان مهندسی و عمران و پیمانکار سبب تعطیلی فعالیت‌ها برای بازسازی مجموعه شده است. توکلی‌زاده ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف بر بازسازی و فعال شدن سالن استخر مجموعه ورزشی کهندل در آینده‌ای نزدیک تأکید کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران | گام‌های بلند مقابله با آسیب‌ها با ثروتی به نام مردم

  • خانه امید کودکان کار

توکلی‌زاده با حضور در یکی از مراکز «پرتو» که خدمات متنوعی به کودکان‌کار می‌دهد از فعالیت‌های گروه مردم‌نهاد «ستاک» در این مجموعه باخبر شد. این گروه تاکنون برای ۱۵۸ کودک کار پرونده تشکیل و ۵۵ نفر از آنها را تحت آموزش قرار داده است؛ به گونه‌ای که اکنون سواد خواندن و نوشتن دارند. ۴ مربی و ۱۰ داوطلب، آموزش کودکان‌کار و زباله گرد را برعهده دارند و جمعی از خیّران و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۶ از آنها پشتیبانی می‌کنند. کودکان‌کار در ۲ ماه با حروف الفبا آشنا می‌شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران | گام‌های بلند مقابله با آسیب‌ها با ثروتی به نام مردم

  • حل مشکلات با کمک اهالی میسر می‌شود

«منطقه ۱۶ در کنار آسیب‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد. این منطقه قهرمان‌پرور است و اهالی، شهیدان زیادی را در دوران دفاع‌مقدس تقدیم اسلام کرده‌اند. بنابراین در کنار نگاه به آسیب‌ها و تلاش برای حل آنها، باید به این سرمایه‌ها توجه کرد.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان این مطلب می‌افزاید: «لازم است ساکنان این منطقه براساس توانمندی معنوی و گنجینه‌ای که در اختیار دارند، برای حل مشکلات به کمک مدیریت شهری بیایند. مساجد، هیأت‌ها و چهرهای محلی در کنار گروه‌های مردم‌نهاد می‌توانند مدیریت شهری را برای رسیدن به اهداف یاری دهند.» «امین توکلی‌زاده» می‌گوید: «برخی از امکانات به‌خصوص مجموعه‌های ورزشی فرسوده شده‌اند و باید مراکز جدیدی ایجاد شوند. اینها زیرساخت و ابزارهای سخت‌افزاری هستند که ما فراهم می‌کنیم. اما قدرت نرمی که می‌تواند کمک بسزایی به حل آسیب‌های منطقه کند، مردم به‌عنوان ثروت‌های غنی این هستند که با محوریت آنها می‌توان قدم‌های بلندی برداشت.»

کد خبر 638251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha