مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار:  مجموعه آبی ـ ورزشی گلشن یکی از پروژه‌های بزرگ در منطقه حاشیه‌نشین گلشهر طی روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین عبدالله زاده شهردار منطقه 5 مشهد

محله گلشهر از قدیمی‌ترین محلات حاشیه شهر مشهد است که در جنوب شهر و در کنار بزرگراه بابانظر (صدمتری) قرار دارد. در قدیم روستایی به نام گلشن در این منطقه بود که به مرور زمان زمین‌های کشاورزی آن به منازل مسکونی تبدیل شد. این منطقه مثل سایر حاشیه‌های شهری مملو از مسائل اجتماعی و دغدغه‌های فرهنگی است و طبیعتا طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای زیادی در این مناطق نیاز است. مجموعه آبی ـ ورزشی گلشن در کنار سالن ورزشی شهدای مدافع حرم و مجموعه ۴۸۰ واحدی کوثر در بولوار شهید آوینی قرار دارد.  

  • گلشن؛ مجموعه‌ای منحصربه‌فرد 

مجموعه آبی ـ ورزشی گلشن ۳ طبقه مجزا و تفکیک شده برای آقایان و بانوان دارد که تمامی امکانات به ‌طور مساوی در این ۲ بخش پیش‌بینی شده است. این مجموعه دارای سالنی به مساحت ۴ هزار مترمربع و دارای ۲ استخر مجزا برای آقایان و بانوان و یک استخر مخصوص کودکان است. ساختمان این استخر دارای امکاناتی دیگر مانند دو سالن مجزای بدنسازی و سالن ورزش‌های رزمی است که برای آقایان و بانوان قابل استفاده است. در کنار این مجموعه آبی، زمین ورزشی روباز، زمین والیبال و بسکتبال هم پیش‌بینی شده است.  

این مجتمع و زمین ورزشی روباز ۹ هزار مترمربع مساحت دارد و ساخت آن حدود ۲ سال طول کشیده است. نمای ساختمان و تاسیسات این مجموعه ورزشی مشابه دیگر سالن‌های ورزشی منحصربه‌فرد وکم‌نظیر است. با توجه به اهمیت مسائل بهداشتی و سلامت محیط ورزشی از بهترین تاسیسات تهویه استفاده شده است. برای هر استخر به طور جداگانه ظرفیت ۱۰۰ نفر پیش‌بینی شده است. استخر آقایان در قسمت کم‌عمق یک متر و ۱۰ و در قسمت عمیق ۲ متر و ۴۰ سانتی‌متر است. یکی از نکات مهمی که در بحث سلامت افراد در نظر گرفته شده ساخت ۲ حوضچه مجزا از هم در ورودی سرویس‌های بهداشتی و اتاق دوش‌هاست. افراد قبل از ورود به استخر حتما باید از این حوضچه‌ها استفاده کنند.  

در بخش میانی طبقه دوم این ساختمان سالن‌های ورزشی بدنسازی به‌ صورت کاملا مجزا و تفکیک‌شده برای آقایان و بانوان قرار دارد. در طبقه منهای یک سالن ورزش‌های رزمی و بخش تاسیسات قرار دارد. نکته مهم و اساسی در ساخت این پروژه دیوار ۲ لایه و عایق‌بندی است که از طبقه منهای یک تا طبقه فوقانی در نظرگرفته شده که برای جلوگیری از هرگونه تداخل سروصدا و شنود بین سالن‌های بانوان و آقایان است.  

  • عدالت توزیعی منابع در مناطق شهری

«حسین عبدالله‌زاده» شهردار منطقه ۵ در گفت‌وگو با همشهری درباره مجموعه آبی گلشن بیان می‌کند: این مجموعه آبی ـ ورزشی دارای چند پروژه است که بخشی از آن شامل استخر بانوان و آقایان به ‌طور مجزاست. بخش دیگر آن سالن‌های بدنسازی و ورزش‌های رزمی است. در کنار این استخر آبی یک زمین ورزشی به مساحت ۲۸۶۰ هزار مترمربع قرار دارد که در آن زمین‌ مینی‌فوتبال، چمن مصنوعی، والیبال و بسکتبال قرار دارد. وی می‌گوید: این مجموعه ورزشی از لحاظ مکانی در انتهای شهید آوینی ۵۰ قرار دارد. در کنار این مجموعه پارک ۲ هکتاری در حال ساخت است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.  

شهردار منطقه ۵ با اشاره به هزینه‌های این پروژه توضیح می‌دهد: هزینه ساخت این مجموعه ورزشی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان است که البته قیمت زمین در این هزینه دیده نشده است. عبدالله‌زاده با بیان این‌که این پروژه‌های فرهنگی ـ ورزشی در بلندمدت تاثیرات مثبتی در منطقه دارد، می‌افزاید: در تعریف پروژه‌های این منطقه، همواره روی میزان تاثیرگذاری فرهنگی و بازدهی اجتماعی تاکید داشته‌ایم تا بازدهی اقتصادی. همچنین با توجه به استعدادهای بالقوه موجود بین کودکان و نوجوانان این منطقه باور داریم آنها نیز باید به ‌صورت یکسان مثل سایر شهروندان از امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی برخوردار شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: لازمه رشد و توسعه مناطق پیرامونی وجود زیرساخت‌هاست که سبب می‌شود شهروندان حاشیه‌نشین به امکانات تفریحی و رفاهی دسترسی داشته باشند. این مسئول ادامه می‌دهد: بعد از افتتاح پروژه حوزه بهره‌بردار این مجموعه، حوزه معاونت سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد مسئولیت آن را برعهده دارد. این استخر اولین استخر در حاشیه شهر است که شهرداری آن را ساخته است. بعد از استخر پارک ملت این دومین استخری است که مالکیت آن برعهده شهرداری است.  

  • نقش شهرداری در مثلث اقتصادی 

شهردار منطقه ۵ با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های فرهنگی برای منطقه ۵ می‌گوید: به سازمان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ۲ زمین را برای ساخت فرهنگسرا و یا زمین ورزشی معرفی کردیم و بعد از رأی نهایی شروع به ساخت آنها خواهیم کرد. در طرح مثلث اقتصادی، شهرداری در اجرای پروژه‌های اشتغال‌زایی در مناطق حاشیه‌نشین نقش موثری دارد. در این زمینه عبدالله‌زاده توضیح می‌دهد: هرچند شهرداری در این حوزه مستقیما نمی‌تواند دخالت کند، لیکن با تعاریف پروژه‌های عمرانی و فراهم کردن رشد و توسعه در این منطقه کمک شایانی به بحث رونق تولید و اشتغال خواهد کرد.  

این منطقه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در بحث اشتغال‌زایی دارد و یکی از این ظرفیت‌ها زمین‌های بزرگ‌مقیاس است. وی تصریح می‌کند: اکنون در بخش ساماندهی مشاغل و ایجاد کسب‌وکار در منطقه اتفاقات خوبی افتاده است که می‌توان به پارکینگ چند هکتاری شرق سایپا، شهرک آجیل و خشکبار و... اشاره کرد. ضمنا پروژه‌های دیگری نیز در دست مطالعه و مذاکره با سرمایه‌گذاران است که بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد. همچنین در حوزه اشتغال‌زایی مباحثی مطرح شده که در حال بررسی کارشناسانه است.  

  • مشکلات منطقه قلعه‌کهنه

محور شفیعی یا قلعه‌کهنه از محورهای پرتردد این منطقه محسوب می‌شود. این محله در بافت روستایی قدیمی ساخته شده است و اکنون از لحاظ پلاک‌گذاری منازل، نبود بناهای محکم و... مشکلات فراوانی دارد. شهردار منطقه ۵ در بیان مسائل و حل مشکلات این منطقه می‌گوید: این محور طرح مصوب ندارد. از معاون معماری و شهرسازی شهردار خواستیم در مورد این محور مطالعه کنند. اکنون قسمت‌هایی از کار پیش رفته است ولی پس از این‌که سازمان بازآفرینی در شهرداری مستقر شد خوشبختانه محور شفیعی به عنوان یکی از محلات مصوب در کارگروه بازآفرینی شهری واقع شد. وی بیان می‌کند: خوشبختانه سازمان بازآفرینی همکاری خوبی دارد و امیدواریم با کار مطالعاتی طرف مدت ۵ الی ۶ ماه آینده در این محور به نتایج قابل قبولی برسیم.

عبدالله‌زاده ادامه می‌دهد: در این منطقه ریزدانگی و تراکم جمعیت بیداد می‌کند. همچنین بحث نبود مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و بناها، معضلات و آسیب‌های اجتماعی زیاد است. شهرداری هیچ‌گونه نگاه درآمدی به این محور ندارد و بیشتر هدف بهسازی و بازسازی، رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است. امیدواریم با همکاری و همراهی اهالی خوب این بخش از منطقه شاهد رشد و شکوفایی این محله در آینده نزدیک باشیم.  

کد خبر 448723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha