همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشت که اسناد مورد ادعای آمریکا در خصوص تلاش ایران برای استفاده از مواد اتمی در موشک‌های نظامی جعلی است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پس از برگزاری جلسه‌ای توجیهی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران که با حضور اعضای شورای حکام برگزار شد، علی اصغر سلطانیه با جعلی دانستن عکس‌ها و نمودارهای ارایه شده، پایان تحقیقات آژانس درباره آنچه یک برنامه نظامی هسته‌‌ای را در ایران که هرگز وجود نداشته خواند خواستار شد.

خبرگزاری رویتر در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های وین گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای توجیهی اسناد و عکس‌هایی را به نمایش گذاشته که ادعا می‌کند ایران به طور پنهانی برای اصلاح مخروط موشک به شکلی که قادر به حمل خرج هسته‌یی باشد کار کرده است.

ایران اعلام کرده است که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌‌ای ایران به مانع برخورد کرده است چرا که آژانس از تهران می‌خواهد اسرار نظامی متعارفش را که هیچ گونه ابعاد هسته‌یی ندارد فاش کند.

دیده‌بان هسته‌‌ای سازمان ملل مستقر در وین روز دوشنبه جدیدترین گزارش درباره برنامه هسته‌یی ایران را منتشر کرد.

هرمان ناکرتس، رئیس بازرسی‌های آژانس در منطقه‌ خاورمیانه روز سه‌شنبه در جلسه‌ای توجیهی درباره یافته‌های آژانس به اعضای شورای حکام گزارش داد، این جلسه در آستانه نشست پاییزی شورای حکام انجام گرفت که هفته آینده تشکیل می‌شود و مساله هسته‌‌ای ایران یکی از موضوعات دستور کار آن است.

نماینده واشنگتن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که هرمان عکس‌ها و نمودارهایی از کار کردن ایران بر روی طراحی دوباره موشک "شهاب 3" به شکلی که بتواند آن چه را که به نظر می‌رسد یک سلاح هسته‌یی باشد حمل کند، نشان داد.

گرگوری شولتی به خبرنگاران گفت: دبیرخانه (آژانس بین المللی انرژی اتمی) به ما گفت که اطلاعاتی که در دست دارد به گفته خودشان "بسیار معتبر" است و آن‌ها از ایران خواسته‌اند" پاسخ های اساسی" ارایه دهد.

وی افزود که ناکرتس در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد ادعا کرد که ایران از درخواست آژانس برای مصاحبه با مهندسان که در این فعالیت دست داشته‌اند و بازدید از اماکنی که کارگاه‌های غیر نظامی است سر باز زده است.

دیپلمات‌های دیگر که در این نشست حضور داشتند گفتند که ناکرتس تاکید کرده است که این اطلاعات هنوز راستی آزمایی نشده است. یکی از دیپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود گفت: جلسه توجیهی حرفه‌‌ای و متوازن بود.

یکی دیگر ار این دیپلمات‌ها نیز گفت که برخی کشورهای عضو شورای حکام اختیار آژانس را برای قضاوت در خصوص اطلاعات جاسوسی مربوط به موشک‌های بالستیک و انفجارهای با قدرت بالا زیر سوال بردند.

ایران تاکید کرد که این اطلاعات جعلی است و ایران با فشار فوق‌العاده بالا و غیر قابل پذیرشی برای اثبات اتهاماتی ثابت نشده با افشای اطلاعات حیاتی مربوط به امنیت ملی‌اش روبرو است. سلطانیه گفت: هیچ کشوری اطلاعات مربوط به فعالیت‌های نظامی متعارفش را فاش نمی‌کند.

وی افزود: من در این جلسه گفتم "چه کسی در دنیا باور می‌کند که یک سری اسناد فوق سری درباره پروژه نوع منهتن در ایران وجود دارد که نیروی جاسوسی آمریکا در یک لب تاپ پیدا کرده و هیچ یک از آن‌ها دارای مهر و موم" بسیار محرمانه" یا "سری" است؟ وی تاکید کرد: تا جایی که به ما مربوط می‌شود این مساله تمام شده است.

 آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: این جلسه توجیهی بر گزارش آژانس متمرکز بود که روز دوشنبه به طور غیر رسمی میان اعضا به گردش درآمد.

سلطانیه ضمن جعلی خواندن اطلاعات جاسوسی مورد بحث گفت: ما اطلاعات روشنی را در خصوص این که چرا این اطلاعات جعلی است ارایه کرده‌ایم.

سلطانیه که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد پایان این روند بی‌انتهای تحقیق در خصوص مدرکی از برنامه تسلیحاتی در ایران که "هرگز وجود نداشته است" را خواستار شد.

یک دیپلمات حاضر در جلسه توجیهی گفت که حقیقت باید جایی میان اظهارات آمریکا و ایران باشد. وی افزود که به اعضای شورا گفته شده این اطلاعات معتبر است، اما راستی آزمایی نشده‌اند.

دیپلمات دیگری گفت که از اکثر چیزهایی که در این جلسه به نمایش در آمد به غیر از "چند عکس و نمودار" مطلع بوده اند.

وی افزود به دلیل بیمار بودن اولی هاینونن ، معاون مدیر کل در امور پادمان‌ها، هرمان ناکارتس که "بسیار محتاط‌تر از هاینونن بود" این جلسه توجیهی را برگزار کرد.

کد خبر 63666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز