همشهری آنلاین: نشست وزرای خارجه شش قدرت جهان که قرار بود این هفته برای بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران برگزار شود، در شکستی تازه در مقابل سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا، لغو شد.

به گزارش ایرنا منابع خبری دراولین ساعات بامداد چهارشنبه 24 سپتامبر از نیویورک به نقل از وزارت ‏خارجه آمریکا اعلام کردند، نشست وزیران خارجه شش کشور (1+5) که قرار بود ‏به منظور بحث درباره موضوع برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود،‌ برگزار نخواهد ‏شد.‏

تصمیم برای لغو نشست گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک در پی مخالفت روسیه با برگزاری آن اتخاذ می‌شود.

مقام‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان، پیشاپیش احتمال می‌دادند که ممکن است با مخالفت روسیه مواجه شوند.

شبکه خبری بی بی سی نیز گزارش داد: جنگ روسیه با گرجستان مناسبات مسکو و واشنگتن را به پایین ترین سطح از زمان جنگ سرد تنزل داده است.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه 23 سپتامبر به خبرنگاران گفت: نشست وزرای گروه پنج به علاوه یک برگزار نخواهد شد.

در مسکو، وزارت خارجه روسیه گفت که این کشور مخالف نشست برنامه ریزی شده روز پنجشنبه 25 سپتامبر است و به تلاش‌های آمریکا برای "تنبیه" مسکو ظاهرا در ارتباط با حمله هشت اوت به گرجستان اشاره کرد.

شان مک کورمک بدون آنکه به مانع گرجستان اشاره ای کند و در سخنانی محتاطانه گفت: ما با آنها (روس ها) موافقیم که زمان اکنون برای انجام ملاقاتی در سطح وزرا مناسب نیست.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مگر جایی آتش گرفته که همه چیز را زمین بگذاریم و برای بحث درباره برنامه اتمی ایران، آن هم در خلال یک هفته فشرده در مجمع عمومی سازمان ملل، بشتابیم.

به نظر می رسید آن بیانیه به معنی خروج مسکو از نشست بود.

روسیه روز شنبه 20 سپتامبر نیز اعلام کرده بود: پیشنهاد آمریکا برای تدابیر تازه در چارچوب یک قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را رد کرده است. چین نیز اخیرا گفته بود که تحریم‌های تازه گره‌ای از موضوع مربوط به برنامه اتمی ایران باز نمی‌کند.

استفان هدلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز جمعه گذشته 19 سپتامبر گفته بود که هفته‌های آینده نشان خواهد داد که آیا تنش میان آمریکا و روسیه در مورد گرجستان، تلاش‌های بین المللی برای حل بحران‌های جاری بر سر برنامه‌های اتمی ایران و کره شمالی را پیچیده تر خواهد کرد یا خیر؟

کد خبر 64178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز