همشهری آنلاین: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت:

 پافشاری برخی کشورهای غربی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران کار بی‌نتیجه‌ای است و ایران همچنان به غنی سازی ادامه خواهد داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سلطانیه که در همایش یک روزه برنامه هسته‌ای ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌ها که به ابتکار مرکز سیاست اروپایی که یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی و فکری اروپاست سخن می‌گفت با بیان این مطلب گفت:

امریکائی‌ها هر بار ادعا می‌کنند که دنیا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف است، اما ظاهرا ذهن آن‌ها از پذیرش این واقعیت عاجز است که در نشست اخیر شورای حکام، گروه کشورهای غیر متعهد از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت کردند و آن را در مسیر مقررات آژانس دانستند ضمن آنکه نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد در تهران نیز کاملا از آن جانبداری کرد.

وی افزود: چطور این ادعا مطرح می‌شود که ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش منزوی شده در حالی که صد کشور غیر متعهد از آن پشتیبانی می‌کند.

سلطانیه جریان سازی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران را بهانه‌ای بیش ندانست و گفت: امریکائی‌ها می‌خواهند به بهانه برنامه هسته‌ای ایران خواست و دیدگاه‌های خودشان را به ایران تحمیل کنند که در این مسیر نیز توفیقی حاصل نخواهند کرد.

نماینده دائم کشورمان در آژانس علاوه بر این تصریح کرد: من به دوستان اروپایی‌ام در آژانس یادآور شده‌ام که اگر از زبان تهدید و زور در قبال ایران استفاده کنند نتیجه عکس خواهد داد.

سلطانیه با اشاره به اینکه ایران همکاری تام و کاملی با آژانس دارد که حتی فراتر از مقررات پادمان است گفت: گروه پنج به علاوه یک در پاریس از ما خواست تا غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآوریم که ما به آن پاسخ دادیم اما نتیجه آن چه شد؟

وی افزود: نتیجه این شد که آن‌ها نه تنها بر اساس موافقتنامه پاریس به تعهداتشان عمل نکردند بلکه هر بار خواست‌های غیر منطقی جدیدی را مطرح می‌کردند که اصل حاکمیت ما را زیر سوال می‌بردند.

وی با بیان اینکه با چنین تجربه‌ای و تجربه‌های قبلی درباره ارسال سوخت هسته‌ای به ایران که همه دروغ بود چطور از ملت ایران انتظار دارید به حرف شما اعتماد کند و غنی سازی را به حال تعلیق درآورد.

سلطانیه همچنین گفت: این حرف عبثی است که از یک ملت انتظار داشته باشید دانش هسته‌ای بومی‌اش را متوقف کند و به دست دیگران نگاه کند ضمن آنکه چنین درخواستی با تحقیر یک ملت مساوی است.

سلطانیه با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در برخورد با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: درحالی که اروپا همین چند روز پیش با هند که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست قرارداد همکاری هسته‌ای امضا کرد از ایران می‌خواهد تا غنی سازی با درجه پائین را که هدف آن کاربرد صنعتی و برای تامین سوخت است متوقف کند.

وی با رد هرگونه نظریه‌ای که ادعا دارد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است گفت : چنانچه در اظهارات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری ایران تاکید شده است ساخت سلاح هست‌های در دکترین سیاسی و امنیتی ایران جائی ندارد.

سلطانیه در ادامه گفت: ملت ایران دیگر هیچ اطمینانی به ادعای برخی کشورها که در صورت توقف غنی سازی سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای را در اختیار ایران خواهند گذاشت ندارد و در این باره کاملا به دانش بومی خود وابسته است.

وی در پایان گفت ایران به تمام سوالات آژانس حتی فراتر از مقررات آژانس پاسخ گفته و جنجال‌هایی که مطرح می‌شود بر هیچ استدلال و منطقی استوار نیست. 

کد خبر 64738

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز