سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه روز دوشنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام بار دیگر تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران هیچ انحرافی به سمت اهداف نظامی نداشته است

 چین به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت اعلام کرد که تشدید تحریم‌های تهران مناقشه‌های موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را حل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن تأکید بر همکاری ایران با آژانس برای حل مسائل باقیمانده، گفت: تحریم ایران شیوه‌ای قدیمی و ناکارآمد است و راه‌حل نهایی موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره به دست می‌آید.

به گزارش مهر، جیانگ یو افزود: ما امیدواریم که تهران و آژانس به همکاری‌های خود ادامه دهند تا هرچه سریع‌تر موضوعات باقیمانده نیز حل شوند‌.

ادعاهای غرب

با وجود تأکید پکن، مقام‌های کشورهای غربی تلاش کردند با بزرگنمایی بخش‌هایی از گزارش محمد البرادعی که در آن به کمبود پیشرفت در تحقیقات مربوط به بحث مطالعات ادعایی اشاره شده است، راه گذشته خود را در تقابل با ایران ادامه دهند.

پس از آنکه گوردون جاندرو، سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید ساعاتی پس از انتشار گزارش البرادعی، ایران را به تشدید تحریم‌ها در شورای امنیت تهدید کرد، دانا پرینو، سخنگوی جورج بوش، همین ادعا را تکرار کرد و گفت که ما به همراه متحدان‌مان روی اقدامات بعدی در قبال ایران کار می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه انگلیس هم با نادیده گرفتن نکات مثبت و کلیدی موجود در گزارش جدید البرادعی، ایران را به بی‌اعتنایی به آژانس متهم کرد و مدعی شد که اعمال فشار دیپلماتیک بیشتر بر ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین حال، شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی خاطرنشان کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران با توجه به اختلافی که میان روسیه و غرب بر سر مسئله گرجستان به‌وجود آمده با مشکل روبه‌رو شده است.

تکذیب ادعای رسانه‌های غربی

آیهان اورنسل، مسئول مطبوعات و روابط‌عمومی آژانس هم در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر به بن‌بست رسیدن همکاری‌های ایران و آژانس در مورد موضوع مطالعات ادعایی را رد کرد.

اولین واکنش

اولین واکنش مقام‌های ایرانی به گزارش البرادعی، دوشنبه‌شب از سوی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و در حاشیه سفر وی به آلمان ابراز شد.

متکی که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: گزارش آژانس اعتراف به تطابق یافته‌های این سازمان در ایران با مطالب اظهار‌شده از سوی کشورمان بوده و شاهدی بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز آن است.

وی افزود: برخی که در گذشته خبر از پایان همکاری ایران با آژانس می‌دادند، با اعمال فشار و نفوذ بر برخی عناصر این سازمان همان ادعاهایی را که پاسخ داده شده است، این بار در قالب دیگری تحت‌عنوان مطالعات ادعایی مطرح کردند.

وی تصریح کرد که اساسا آژانس مأموریتی برای این بخش ندارد و این ادعاها می‌تواند هر روز تکرار شود.

کد خبر 63593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز