جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که آیا مردان نیز باید غذایی متفاوت از زنان بخورند یا خیر. در این گزارش قصد داریم به برخی غذاهایی که به عنوان یک مرد می‌توانید با آن رژیمی سالم را برای خود فراهم کنید، بپردازیم.

nutrition - تغذیه - رژیم

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «on Health» نوشت: سالم ماندن به معنای مصرف بیشتر چیزهایی است که برای هرکسی سالم است؛ یعنی میوه و سبزیجات بیشتر، مصرف غلات کامل، گوشت لخم و بدون چربی و لبنیات کم چرب است اما تفاوت‌های ظریفی نیز بین رژیم‌های سالم برای مردان و زنان وجود دارد.

در این گزارش قصد داریم به برخی غذاهایی که به عنوان یک مرد می‌توانید با آن رژیمی سالم را برای خود فراهم کنید، بپردازیم. همچنین شما با مطالعه این گزارش خواهید فهمید چرا برخی غذاها نقشی ویژه را در سلامت رژیم غذایی مردان، به خصوص برای مشکلاتی نظیر پروستات ایفا می‌کنند.

گوشت قرمز

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

اگرچه چشمان خود را ببندید و بخواهید یک وعده غذایی حاضر شده برای آقایان را تصور کنید، به احتمال زیاد یک استیک را تصور می‌کنید. مردان به طور متوسط، پروتئین بیشتری را به نسبت زنان مصرف می‌کنند و در بیشتر موارد، تمام آن پروتئین اضافی نیز سالم است.

اگر می‌خواهید مراقب وزن خود باشید، پروتئین ممکن است گزینه بهتری به نسبت کربوهیدرات‌ها باشد؛ چرا که بدن شما کالری بیشتری را برای سوزاندن پروتئین صرف می‌کند. از غذاهای دارای کربوهیدرات فراوان می‌توان به نان سفید، برنج سفید، پاساتا و یا ماکارونی سفید، کوکی ها، شیرینی‌ها و چیپس سیب زمینی اشاره کرد.

پروتئین همچنین به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند. البته نکته کلیدی در مصرف گوشت قرمز آن است که گوشت لخم و بدون چربی را در وعده‌های کوچک مصرف کنید و اینکه نبایستی روزانه مصرف شود.

سالم‌ترین مواد پروتئینی چربی اندکی دارند و برخی تکه‌های گوشت به مانند گوشت قرمز گاو با این شرایط تطابق دارند. علاوه بر این، آمینو اسید که مسئول ساخت و حفظ توده عضلانی است، در گوشت قرمز یافت می‌شود.

با این حال ذکر یک نکته در خصوص گوشت قرمز ضروری است. در برخی مردان، یک ژن غیرطبیعی وجود دارد که سبب می‌شود تا مقدار زیاد آهن موجود در گوشت قرمز، در اندام‌های حیاتی فرد رسوب کند. این در حالی است که زنان به آهن بیشتری برای جبران آنچه که در دوران قاعدگی شان از دست می‌دهند، نیاز دارند.

گیلاس و آلبالو

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

گیلاس و آلبالو از میوه‌های خوشمزه‌ای هستند که بی شک، سالم نیز به شمار می‌روند. رنگدانه موجود در گیلاس و آلبالو حاوی «آنتو سیانین» است که ضد التهاب محسوب می‌شود. گیلاس و آلبالو هردو دارای این رنگدانه‌های خاص هستند؛ اگرچه شما در آلبالو این رنگدانه را بیشتر خواهید یافت.

گیلاس و آلبالو برای مقابله با نقرس نیز مفید هستند که تأثیرگذاری آن بر مردان بیشتر از زنان است. یک مطالعه مهم نشان داده است که اگر شما از عود ناگهانی نقرس رنج می‌بردید، با خوردن ده عدد گیلاس و یا آلبالو در روز، خطر بازگشت این بیماری را به نصف می‌توانید کاهش دهید.

شکلات تلخ

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

مصرف معقول شکلات تلخ با نتایج مثبتی می‌تواند همراه باشد. اگرچه دانشمندان هنوز در حال بررسی این مسئله هستند اما برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که شکلات تلخ می‌تواند به کاهش فشار خون، افزایش گردش خون و پایین نگه داشتن کلسترول بد کمک کند.

این بدان معنا نیست که شما دست از غذاهای سالم خود بکشید و به سوی مصرف شکلات و آب نبات بروید؛ بلکه مصرف این مواد باید در حد اعتدال باشد اما این که چه میزان شکلات حد اعتدال محسوب می‌شود باید گفت این میزان نباید بیشتر از یک اونس (در حدود ۲۸ گرم) بیشتر باشد.

آووکادو 

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

آووکادو از میوه‌هایی است که دارای ارزش سلامتی شایانی است. درست به مانند آجیل و روغن زیتون، آووکادو چربی بالایی دارد؛ اما نگران نباشید، چرا که این چربی از نوع خوب آن است. آووکادو به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد.

آووکادو همچنین دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب سلولی کمک می‌کند. با این حال توجه داشته باشید که بیش از حد آووکادو مصرف نکنید؛ چرا که کالری بالایی دارد.

ماهی با امگا ۳

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

اگر می‌خواهید جلوی یکی از قاتلان درجه یک مردان را بگیرید، ماهی‌های چرب مانند سالمون، هالیبوت (لوزی ماهی) و یا ساردین مصرف کنید. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که خطر بیماری قلبی را در شما کاهش می‌دهند.

اگرچه راه‌های دیگری نیز برای وارد کردن چربی‌های امگا۳ به رژیم غذایی تان وجود دارد اما ماهی، ایمن‌ترین آن‌ها برای مردان است. با این حال باید مراقب باشید بیش از حد از ماهی تن و یا نیزه ماهی استفاده نکنید؛ چرا که دارای مقدار فراوانی جبوه است.

زنجبیل

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

آیا ماهیچه‌های شما نیز پس از ورزش درد می‌کند؟ شاید هم کمرتان بعد از بیدار شدن از خواب در صبح درد کند. اگر عضلات و ماهیچه‌های دردناک و خسته شما برایتان ایجاد مشکل کرده اند، باید نگاهی به «زنجبیل» بیندازید.

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی به مانند «ایبوپروفن» است که می‌تواند ورم را کاهش دهد. حتی تا حدودی می‌تواند درد را از بین ببرد. در یک مطالعه روی بیماران مبتلا به آرتروز زانو، عصاره غلیظ زنجبیل نشان داد که سفتی و درد زانوان آن‌ها را تا ۴۰ درصد کاهش می‌داد.

اما فواید زنجبیل تنها به کاهش درد عضلات ختم نمی‌شود؛ زنجبیل همچنین برای تسکین حالت تهوع نیز موثر است. حتی به عنوان یک سلاح بالقوه در برابر سرطان پروستات در مردان مورد مطالعه قرار گرفته است.

ماست و شیر

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

ماست و شیر نیز به مانند گوشت حاوی «لوسین» هستند که گفتیم آمینو اسید مسئول ساخت ماهیچه به شمار می‌روند اما باید بدانید محصولات لبنی به اندازه گوشت «لوسین» ندارند. همچنین حواستان باشد که بیش از حد لبنیات مصرف نکنید. مردان کمتر از زنان به این مواد نیاز دارند زیرا لبنیات به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. در واقع مصرف بیش از حد کلسیم ممکن است برای مردان مضر باشد. بر اساس یک مطالعه، مردانی که روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات قرار دارند.

موز و پتاسیم

حفظ سلامت مردان با این خوراکی‌های خوشمزه

تا به حال از گرفتگی عضلات پا رنج برده اید؟ این اسپاسم‌های دردناک عضلانی می‌توانند ظاهراً می‌توانند به یکباره بروز کنند اما دریافت پتاسیم کافی در رژیم غذایی می‌تواند از آن‌ها جلوگیری کند. موز سرشار از پتاسیم است که برای استخوان‌های شما نیز مفید است.

کد خبر 635691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha