مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه شهری: چالش‌های 12 گانه‌ای که شهرتهران را تهدید می‌کند توسط سید محمدهادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران اعلام شد.

فقدان یکپارچگی درحوزه سیاستگذاری  و اجرا میان دستگاه‌های مختلف مسئول در اداره شهر به‌دلیل نبود مدیریت واحد شهری برخلاف مواد 136 و137 قانون 5 ساله چهارم و پنجم توسعه، گستردگی محدوده شهر تهران، توسعه شهرک‌های اقماری و سکونتگاه‌های پیرامون شهر تهران، افزایش جمعیت، کمبود منابع پایدار درآمدی برای جبران هزینه‌های سنگین شهری، کم توجهی دولت به توسعه زیرساخت‌های شهری، فرسودگی شبکه‌های گازرسانی، آب، برق، فاضلاب، استقرار مراکز جمعیتی روی گسل‌ها و مسیل‌ها و تهدیدی که از این بابت پایتخت کشوربا آن مواجه است، تخلفات در ساخت و ساز به‌ویژه در حریم شهر تهران، بی‌توجهی به حفاظت محیط‌زیست، مهاجرت و حاشیه نشینی و بالاخره ناکارآمدی شبکه‌های ارتباطی و سامانه حمل و نقل و ترافیک ازجمله چالش‌های اعلام شده ازسوی سخنگوی شهرداری تهران است.

ایازی درپاسخ به این سؤال همشهری که با توجه به اختیارات وظرفیت‌های شهرداری تهران آیا درصورت نامناسب بودن روابط دولت و شهرداری تهران امیدی به رفع این چالش‌ها هست یا خیر گفت: هیچ مشکل لاینحلی برای تهران نیست تنها درصورت همکاری نکردن دولت حل مشکلات به درازا کشیده می‌شود.

وی در عین حال با اشاره به اینکه اختلافات موجود درمیان دولت و شهرداری جنبه مدیریتی داشته در دوره‌های قبل هم سابقه داشته است، افزود: اینکه اختلافات مدیریتی با درک متقابل قابل حل است، همانطور که می‌دانید شهردار تهران در موضوع تبصره 13 اعلام کرد که بهترین لایحه را در بحث حمل‌ونقل عمومی دولت نهم تهیه کرده و مجلس هفتم نیز انقلابی‌ترین اقدام این لایحه را به تصویب رساند و اما اشکالاتی در اجرای آن وجود دارد که در سایه تعامل سازنده میان 3قوه مقننه، مجریه و قضائیه قابل برطرف شدن است.

وی ورود 3 هزار و 500 تاکسی و 250 اتوبوس به شهر تهران در روزهای اخیر را از روزنه‌های امیدی دانست که از تحقق زمینه‌های همکاری میان دولت و شهرداری در رفع مشکلات خبرمی دهد.

به همین مناسبت دیروز بعد از ظهر به دعوت محمد باقر قالیباف شهردار تهران تنی چند از اعضای مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان شورای شهر تهران حاضرشدند.

در این جلسه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در نظر دارند با استفاده از ظرفیت‌های بالای مجلس، به راهکارهایی برای حل مشکل ناکارآمدی نظام حمل و نقل و ترافیک، به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی بر سر راه اداره ابرشهر تهران دست یابند.

قرار است همچنین در یک تعامل سازنده، از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی برای حل سایر چالش‌ها نظیر مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران و انواع آلودگی‌های مرتبط با آن استفاده شود.

رویکردهای شهرداری تهران

ایازی که دیروز نخستین مصاحبه‌خود رابا رسانه‌های گروهی درجایگاه سخنگوی شهرداری تهران تجربه می‌کرد، در مورد دلیل این تصمیم از سوی شهردار تهران اظهار داشت: پس از آنکه شهرداری تهران احساس کرد در انعکاس برخی از اخبار شهری نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده و به روزتری است، تصمیم گرفته شده که فرد دیگری به‌جز شهردار و معاونانش به‌طور مستمر با رسانه‌ها در ارتباط باشد تا بدین ترتیب اقدامات روزمره و مهم شهرداری تهران در طرح‌های محلی و منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دور از چشم شهر قرار نگیرد.

وی درباره رویکردهای3-2 سال گذشته شهرداری تهران توضیح داد: شهروندمداری و توسعه پایدار شهری منطبق با نیازهای شهروندان، منطقه گرایی و کاستن از سطح اختیارات شهرداری و واگذاری آن به مناطق و نواحی، تقویت روحیه مشارکت شهروندان در اداره شهر، تقویت شورایاری‌ها درمحلات به‌عنوان پایگاهی مطمئن در انتقال مسائل و مشکلات و نیازهای شهروندان، تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی، افزایش سرعت پاسخگویی به درخواست‌های مردم با برپایی سامانه 137، کاستن از فاصله میان شمال و جنوب تهران با رویکرد عدالت محوری و تمرکز اقدامات عمرانی در جنوب تهران، تحقق شهر الکترونیک به‌گونه‌ای که بین 60 تا 70 درصد کارهای اداری شهروندان بدون نیاز به حضور در سطح شهر از طریق رایانه‌های خانگی قابل انجام باشد.

ادغام سازمان میادین میوه و تره‌بار با  سردخانه‌ها

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، براساس تکلیفی که شورای شهر برای شهرداری تهران مقرر کرد تا وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌ها بررسی و تعیین تکلیف شوند، هفته گذشته لایحه‌ای به شورای شهر داده شد که برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در هم ادغام و برخی دیگر نیز از زیر مجموعه شهرداری خارج و به حوزه‌های دیگر واگذار شوند و نحوه فعالیت هرکدام از آنها را نیز مشخص کردیم.

همچنین مجامع شرکت‌ها نیز به موقع تشکیل شده و در تیرماه به پایان رسید و گزارش حسابرس نیز ارائه شد و امسال همه شرکت‌ها و سازمان‌ها وضعیت مناسبی از نظر حسابرسی داشتند.

وی در این باره به‌عنوان نمونه از پیشنهاد شهرداری تهران برای ادغام 2 سازمان میوه وتره‌بار با سردخانه‌ها خبر داد.

اقدامات ستاد مهر رمضان

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در آستانه سال تحصیلی جدید خاطر نشان کرد: ستاد مهر رمضان با مشارکت دستگاه‌های مختلف طی 3ماه برای بررسی اوضاع ترافیکی این ایام تشکیل و نقاط ضعف سال‌های گذشته شناسایی شده است.

همچنین شبکه اتوبوسرانی نیز با همه توان با 7300 تا 7500 اتوبوس در سطح شهر خدمات می‌دهد؛ هرچند مشکلاتی در زمینه سوخت CNG آنها داریم که امیدواریم با همکاری ستاد حمل‌ونقل برطرف شود.

وی افزود: شبکه مترو و تاکسیرانی نیز با حداکثر توان خدمات می‌دهند.مشاور عالی شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: قرار است در 650 تقاطع شهر، UPS نصب شود .

کد خبر 63363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز