ماه مهر را با کتاب و دفتر و مدرسه می‌شناسیم؛ با لذت یاد گرفتن حروف الفبا و شور بازی‌های راه مدرسه.

مهر در مهر

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  هفتمین ماه سال و خاطرات فراموش‌نشدنی مدرسه برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار و کودکانی که مجبورند برای تأمین معیشت خانواده کمک‌حال والدین خود باشند فرق دارد. گاهی برای آنها یک دفتر صد برگ، کیف مدرسه و لذت درس خواندن بدون دغدغه مشکلات زندگی، رؤیایی است که جز با همدلی و مشارکت نیکوکاران محقق نمی‌شود.

اگرچه در سال تحصیلی جدید هم به دلیل پیامدهای شیوع کرونا کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری آغاز شده، اما بوی ماه مهر مثل همیشه در کوچه‌ها پیچیده است. امسال هم مؤسسات خیریه با مشارکت خیّران و داوطلبان دغدغه‌مند، برای حمایت تحصیلی از کودکان کار، کودکان کم‌برخوردار و ساکنان آسایشگاه‌های معلولان دست یاری دراز کرده‌اند. سراغ چند مؤسسه مردم‌نهاد رفته‌ایم که با همدلی و مشارکت نیکوکاران برای حمایت از تحصیل این گروه از دانش‌آموزان برنامه‌ دارند.  

  • موسسه رویش نهال جوان/۹۹‌درصد قبولی در سال تحصیلی گذشته

مهر در مهر | حمایت تحصیلی از کودکان‌آسیب‌پذیر


بیش از ۱۶ سال است که ماه مهر برای کودکان‌کار فرحزاد و کودکان آسیب‌پذیری که والدینشان توان پرداخت هزینه‌های تحصیل را ندارند رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است. از سال ۱۳۸۴ که مؤسسه رویش نهال جوان در فرحزاد شروع به کار کرد، بستری مناسب برای تحصیل این گروه از کودکان فراهم شد. با تلاش مسئولان و معلمان داوطلب این مؤسسه مردم‌نهاد تا امروز قریب به ۶ نفر از کودکان کار، دانش‌آموزان اتباع و نیازمند فرحزاد و دیگر محله‌های منطقه ۲ طعم شیرین تحصیل را چشیده‌اند.

مؤسسه رویش نهال جوان طی ۲ سال اخیر هم بستری مناسب برای برگزاری کلاس‌های مجازی مهیا کرده بود تا کودکان تحت پوشش مؤسسه از درس و مدرسه بازنمانند. «کیهان ضیایی مهر» در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته از ۴۷۰ دانش‌آموز که همگی از خانواده‌های کم‌بضاعت یا از کودکان‌کار و آسیب‌پذیر بودند حمایت تحصیلی انجام دادیم. از این تعداد ۱۴۰ دانش‌آموز مقطع دبستان را در ساختمان مرکز واقع در محله فرحزاد گذراندند و دانش‌آموزان مقاطع بالاتر با کمک و حمایت خیّران و دیگر سمن‌ها سال تحصیلی را در مدارس اطراف به پایان رساندند. آمار ۹۹‌درصد قبولی دانش‌آموزان مقطع دبستان نشان از همدلی خیّران و کوشش دانش‌آموزانی دارد که به دلایل مختلف مجبور به کار و تحصیل همزمان بوده‌اند.»

  • کار در ساعت مدرسه ممنوع!  

امسال هم بوی ماه مهر در کلاس‌های ساختمان مؤسسه رویش نهال جوان پیچیده است. سال تحصیلی آغاز شده و اینجا در طبقه دوم مؤسسه، معلمان داوطلب و دلسوز مرکز کلاس‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت حداقلی آغاز کرده‌اند. ضیایی مهر از برگزاری کلاس‌ها و توزیع بسته‌های حمایتی میان دانش‌آموزان می‌گوید: «بسیاری از این کودکان به دلیل شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور به مشارکت در تأمین هزینه‌های معیشت خانواده هستند.

ما هم علاوه بر حمایت تحصیلی، زمینه‌ را برای حرفه‌آموزی و درآمدزایی از طریق مشاغل مناسب مهیا کرده‌ایم. اما شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری می‌توانست برای بسیاری از این کودکان به معنای ترک تحصیل و بازماندن از درس و مدرسه باشد. در نتیجه از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس سعی کردیم بستر مناسب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین را برای این دانش‌آموزان فراهم کنیم.

۳۰ دستگاه گوشی هوشمند و تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت تا از کلاس‌های آنلاین محروم نشوند. امسال هم ۴۵ کیف مدرسه به دانش‌آموزان مقطع اول دبستان اهدا کردیم و با مشارکت خیّران و سمن‌ها بیش از ۴۰۰ بسته نوشت‌افزار در اختیار همه دانش‌آموزان تحت پوشش مؤسسه قرار گرفت. همچنین با افزایش تعداد شیفت‌ها، کلاس‌های حضوری مقاطع پایه تحصیلی با حداقل نفرات در کلاس‌های ساختمان مؤسسه برگزار می‌شود و بستر آموزش آنلاین هم مهیاست.»

یکی دیگر از خدمات ارزنده مؤسسه رویش نهال جوان برای کودکان‌کار برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی و مددکاری است. ضیایی مهر می‌گوید: «دغدغه ما این است که هیچ‌کدام از کودکان مرکز در زمان برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی مجبور به کار در خیابان و... نشوند. بنابراین مددکاران مؤسسه علاوه بر ارائه مشاوره‌های تحصیلی و مددکاری حضوری، به‌صورت مجازی هم به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی می‌کنند تا در زمان ویژه حضور کلاس درس هیچ دانش‌آموزانی در محیط کار و... حضور نداشته باشد.»

  • بنیاد سپاس لحظه حال/بوی ماه مهر در کوره‌های آجرپزی 

مهر در مهر | حمایت تحصیلی از کودکان‌آسیب‌پذیر

۶ سال از آغاز فعالیت بنیاد سپاس لحظه حال می‌گذرد و همیاران و داوطلبان دلسوز این بنیاد مردم‌نهاد قدم‌های بلندی برای حمایت از تحصیل کودکان کار، کودکان محروم مناطق حاشیه شهر و روستاهای کم‌برخوردار برداشته‌اند. داوطلبان دلسوز بنیاد با اهدای نوشت‌افزار و کیف و کتاب نو، شور و نشاط آغاز سال تحصیلی جدید را تا آلونک‌های کوره‌های آجرپزی جنوب شهر برده‌اند. در میان خانه‌ها و آلونک‌های کوره‌های آجرپزی خاورشهر، اتاقک کوچکی که با کتاب‌ها و نقاشی‌های رنگارنگ تزیین شده و صدای خنده و شادی کودکان در آن می‌پیچد، امید را برای ساکنان کم‌برخوردار این محدوده هدیه آورده است.

داوطلبان بنیاد که حدود ۵ سال تجربه آموزش و حمایت از تحصیل کودکان را در کوله‌بار خود دارند، امسال هم همزمان با آغاز سال تحصیلی مهمان کوره‌های آجرپزی خاورشهر شده‌اند تا در تحقق رؤیای درس خواندن این کودکان سهیم شوند. «علیرضا عباسی» مدیرعامل بنیاد سپاس لحظه حال می‌گوید: «در میان خانه‌ها و آلونک‌هایی که محل سکونت کارگران کوره آجرپزی و خانواده‌های آنهاست، اتاقکی کوچک در اختیار بنیاد قرار گرفته. ساکنان این محدوده با توجه به فعالیت‌های حمایتی داوطلبان بنیاد، این اتاقک را در اختیار ما قرار داده‌اند تا محلی باشد برای برگزاری جلسات آموزشی، کلاس‌های تقویتی و حمایت از تحصیل کودکان. این روزها و همزمان با شروع سال تحصیلی، داوطلبان بنیاد یک روز در هفته به خاورشهر می‌روند تا با برگزاری کلاس‌های رفع اشکال دانش‌آموزان کم‌بضاعت را برای موفقیت در تحصیل یاری کنند.»

  • کلاس تقویتی سر چهارراه

از میدان تجریش تا سعادت‌آباد و سیدخندان، داوطلبان بنیاد سپاس لحظه‌ حال پای کار هستند تا هیچ کودک‌کاری از درس و مدرسه باز نماند. این داوطلبان دلسوز ۴ سالی است که در چهارراه‌ها، میادین و دیگر پاتوق‌های فعالیت کودکان‌کار سراغ این کودکان می‌روند و دانش و مهارت خود را نذر موفقیت آنها می‌کنند.

«شقایق حبیب فرعی» یکی از مسئولان مؤسسه می‌گوید: «فعالیت پویش آفتابگردون از مهر سال ۱۳۹۶ با ۳ گروه داوطلب شروع شد و حالا در مهر ماه ۱۴۰۰ و همزمان با شروع سال تحصیلی به ۲۱ گروه در ۷۰ چهارراه تهران رسیده است. داوطلبان بنیاد علاوه بر بازی‌درمانی و شعرخوانی، کلاس تقویتی و آموزش تحصیلی کودکان‌کار را در همان محل برگزار می‌کنند تا اگر کودکی برای تأمین معیشت خانواده‌اش مجبور به کار شده از درس و مدرسه جا نماند.»

مسئولان بنیاد با مشارکت خیّران و جلب کمک‌های مردمی، سال تحصیلی امسال را با توزیع نوشت‌افزار میان دانش‌آموزان کم‌بضاعت و کودکان‌کار مشغول به تحصیل آغاز کرده‌اند. حبیب فرعی می‌گوید: «هزار بسته نوشت‌افزار برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ آماده شده که از این تعداد ۴۰۰ بسته میان کودکان‌کار تحت پوشش بنیاد در تهران، توزیع و بقیه به دانش‌آموزان روستاهای محروم دیگر استان‌های کشور اهدا خواهد شد.» بنیاد سپاس لحظه حال هم یکی از مراکزی است که با مشارکت‌های مردمی و فعالیت‌های داوطلبانه اداره می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید در حمایت تحصیلی از کودکان‌کار و کم‌بضاعت مشارکت کنید می‌توانید از طریق وب‌سایت مؤسسه به نشانی www.sepas. org از فعالیت‌های آن باخبر شوید.  

  • مؤسسه مهر و ماه /حمایت از دانش‌آموزان کم برخوردار با کمک حامیان

مهر در مهر | حمایت تحصیلی از کودکان‌آسیب‌پذیر

در دل کوچه‌های پلکانی و تنگ و ترش فرحزاد، بوی ماه مدرسه و شور و نشاط آغاز سال تحصیلی جدید در کلاس‌های ساختمان مؤسسه مهر و ماه هم پیچیده است. دانش‌آموزان مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند تا قدم‌های نخست را برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر برای خود و خانواده‌هایشان بردارند.

مؤسسه مهر و ماه که نزدیک به یک دهه پیش فعالیت‌های خود را برای حمایت از خانوارهای کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر فرحزاد آغاز کرده‌است، نگاهی ویژه به حمایت از تحصیل کودکان کار، کودکان بازمانده از تحصیل، دانش‌آموزان کم‌برخوردار و در معرض آسیب محله فرحزاد دارد. اکنون ۴۲۰ کودک تحت پوشش این مؤسسه قرار دارند و با حضور دلسوزانه مربیان داوطلب از خدمات تحصیلی، مددکاری، مهارت‌آموزی و... مؤسسه استفاده می‌کنند. «آرزو دیداری» مسئول روابط‌عمومی مؤسسه مهر و ماه می‌گوید: «امسال هم با توجه به مسائل مربوط به شیوع کرونا تا زمانی که امکان برگزاری همه کلاس‌ها به‌صورت حضوری مهیا شود، کلاس‌های آموزشی به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

اما به دلیل اهمیت آموزش پایه، کلاس‌های تقویتی و آموزش تحصیلی دانش‌آموزان مقاطع پیش‌دبستانی، اول و دوم همزمان به‌صورت روزانه و آنلاین و نیز به‌صورت حضوری و یک روز در هفته برگزار می‌شود.» دیداری ادامه می‌دهد: «سال تحصیلی گذشته علاوه بر تأمین هزینه اینترنت دانش‌آموزان تحت پوشش، با کمک حامیان مؤسسه ۱۱ دستگاه تبلت و گوشی هوشمند تهیه شد تا دانش‌آموزان کم برخوردار مؤسسه از آموزش محروم نشوند.» همچنین مؤسسه مهر و ماه از سال ۱۳۹۳ طرح حمایت تحصیلی را برای حمایت از تحصیل کودکان در معرض آسیب و کم برخوردار منطقه آغاز کرد و تا امروز ۲۳۰ کودک در این طرح با کمک حامیان زیر پوشش قرار گرفته‌اند. با شروع سال تحصیلی جدید هم به همه کودکان تحت پوشش مؤسسه، بسته‌های نوشت‌افزار و کفش اهدا شد.  

  • حمایت از تحصیل کودکان کار

حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و تلاش برای بازگرداندن آنها به مدرسه یکی دیگر از فعالیت‌های ارزشمند مؤسسه مهر و ماه در محله فرحزاد است. این مؤسسه برای دانش‌آموزانی که به دلایل مختلفی مانند مهاجرت، مشکلات شدید مالی خانواده‌ها، کار گروهی کودکان برای تأمین معیشت خانواده، نداشتن اوراق هویتی، کبر سن و... از تحصیل باز مانده و مجبور به کار شده‌اند دغدغه دارد.

امسال هم با شروع سال تحصیلی جدید کودکان بازمانده از تحصیل شانه به شانه دیگر دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مؤسسه حاضر می‌شوند تا در مسیر روشن‌تری برای ساختن آینده خود گام بردارند. با توجه به شرایط اقتصادی شماری از خانوارهای ساکن در فرحزاد و مهاجرت‌های بی‌رویه اتباع به این محله طی سال‌های اخیر، شمار کودکان‌کار در این محله کم نیست. مؤسسه مهر و ماه امسال هم برای حمایت تحصیلی از این کودکان برنامه دارد. دیداری می‌گوید: «امسال نیز مانند گذشته کودکان‌کار محله از حمایت تحصیلی و کلاس‌های درس حضوری و مجازی مؤسسه استفاده می‌کنند. همزمان با برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزش تحصیلی، جلسات مشاوره با این گروه از کودکان هم پابرجاست تا علاوه بر تلاش برای تأمین معیشت خانواده، از تحصیل دور نشوند.»

  • دست یاری دراز کن

مهر در مهر | حمایت تحصیلی از کودکان‌آسیب‌پذیر

هزینه‌ ارائه خدمات متعدد مؤسسه مهر و ماه با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. شماری از معلمان و مربیان این مرکز، داوطلبانه هنر و دانش خود را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید در حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان کم‌برخوردار و کودکان‌کار سهمی داشته باشید می‌توانید پس از تماس با شماره ۲۲۰۷۹۹۰۵ از نیازها و خدمات مرکز مطلع شوید.

  • مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان/وقتی بچه‌های آسمان به مدرسه رفتند

امسال فضای آسایشگاه مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان هم رنگ و بوی ماه مهر دارد. با تلاش مادریاران و مسئولان مؤسسه شماری از کودکان معلول راهی مدرسه شده‌اند تا رؤیاهایشان را در لابه‌لای صفحات کتاب جست‌وجو کنند. در آسایشگاه مؤسسه بچه‌های آسمان در خیابان سرو ۱۰۰ کودک کمتر از ۱۴ ساله با معلولیت شدید جسمی و ذهنی و معلولیت جسمی – ذهنی نگهداری می‌شوند.

سال گذشته به همت مسئولان مرکز ۳ نفر از کودکان شرایط حضور در مدرسه و تحصیل را پیدا کردند و مهر امسال هم لومیا، امیرعلی و سعید به جمع آنها اضافه شده‌اند. «داریوش شکیبی» مدیرعامل مؤسسه بچه‌های آسمان می‌گوید: «وقتی بچه‌ها از بهزیستی معرفی می‌شوند ابتدا توانایی‌هایشان را ارزیابی می‌کنیم. سپس با تلاش بخش‌های گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و... کار آموزش بچه‌ها و توان‌افزایی آنها آغاز می‌شود تا اگر توان تحصیل دارند، شرایط برای درس خواندن آنها مهیا شود.

امسال هم با توجه به شرایط کرونا و حساسیت‌های نگهداری از کودکان در آسایشگاه، پس از تأیید سنجش ۳ نفر از کودکان مرکز راهی مدارس ویژه معلولان و کودکان اوتیسمی شدند.»

شکیبی از همراهی نیکوکاران در فراهم شدن شرایط تحصیل برای این کودکان می‌گوید: «علاوه بر تلاش مددکاران مؤسسه برای آماده‌سازی ذهن و رفتار کودکان که زمینه پذیرش آنها در مدرسه را فراهم می‌کند، نیکوکاران هم با کمک و تأمین نوشت‌افزار، کتاب‌های درسی و آموزشی، مهیاکردن مقدمات آموزش مجازی کودکان و... نقش مهمی در تحصیل کودکان مؤسسه دارند.» مؤسسه بچه‌های آسمان یکی از مؤسسه‌هایی است که با کمک‌های مردمی و مشارکت نیکوکاران اداره می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید سهمی در حمایت تحصیلی از این کودکان داشته باشید می‌توانید پس از تماس با شماره ۰۲۱۴۳۶۱۳ از نیازهای مؤسسه باخبر شوید.  

  • مؤسسه ملائک/از مدرسه تا دانشگاه 

مهر در مهر | حمایت تحصیلی از کودکان‌آسیب‌پذیر

ساختمان مؤسسه ملائک در محله قیطریه خانه امید دخترانی است که اگرچه زندگی روی سختش را به آنها نشان داده اما مربیان مؤسسه مثل مادرانی دلسوز برای موفقیت آنها در تحصیل و زندگی وقت می‌گذارند. در ساختمان این مؤسسه مردم‌نهاد ۲۰ دختر بدسرپرست و بی‌سرپست ۱۲ تا ۱۸ ساله با حمایت نیکوکاران و حامیان و کمک‌های مردمی زندگی می‌کنند و از حمایت تحصیلی، درمانی، مهارت‌آموزی و... بهره‌مند می‌شوند.

«منصوره صابری» مدیر داخلی مؤسسه ملائک می‌گوید: «مؤسسه ملائک خانه این دختران است. اکنون ۱۸ نفر از دختران تحت پوشش مؤسسه در مدارس عادی و در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. ۲ نفر هم به دلیل معلولیت امکان تحصیل ندارند. نیکوکاران و حامیان نقش مهمی در حمایت از دختران مؤسسه دارند. آنها هر سال با شروع سال تحصیلی جدید برای تأمین هزینه تحصیل دختران پای کارمی‌آیند. طی ۲ سال اخیر هم که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، با کمک نیکوکاران بستر مناسب برای آموزش مجازی در مؤسسه مهیا شد.» صابری ادامه می‌دهد: «مدتی پیش ۲ نفر از دختران مؤسسه مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کردند و با توجه به شرایط سنی از مرکز ترخیص شدند.

امسال هم یکی دیگر از دختران مؤسسه با حمایت نیکوکاران وارد دانشگاه شد تا با موفقیت در تحصیل آینده‌اش را بسازد.» موفقیت تحصیلی این دختران علاوه بر تلاش مسئولان و کلاس‌های آموزش تحصیلی نیازمند حمایت نیکوکاران است. اگر می‌خواهید در حمایت تحصیلی از دختران مؤسسه ملائک نقش داشته باشید می‌توانید با شماره ۲۲۲۱۴۴۴۵ تماس بگیرید و در صورت داشتن توانایی آموزش کتاب‌های درسی شرایط آموزش آنلاین را از مسئولان مؤسسه جویا شوید.

کد خبر 630341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha