«هیچ دانش‌آموزی به دلیل فقر نباید از تحصیل محروم بماند.» این شعار مؤسسه خیریه مهر گیتی است. خیریه‌ای که از سال ۱۳۸۴ ساخت مدارس و مراکز فرهنگی در مناطق محروم را شروع کرده و تعدادشان تاکنون به ۵۷۴ مورد می‌رسد. امابانی شکل‌گیری این مؤسسه، بانویی است که روزگاری خود معلم بود و درد شاگردان را حس می‌کرد.

گیتی نژاد

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: «زهرا گیتی‌نژاد» مؤسس خیریه مهر گیتی سال‌ها به‌عنوان معلم در مدارس مختلف تدریس کرده است. به همین دلیل با شرایط مدارس بهره‌مند از امکانات و کم‌برخوردار آشناست. او همچنین عضو هسته مرکزی آموزش و پرورش و یونیسف بوده و سال ۱۳۸۲ به همراه چند عضو دیگر مأموریت پیدا می‌کند تا به معلمان ۶ استان، آموزش‌هایی را با موضوع بازی کودکان ارائه دهد تا بچه‌ها علاوه بر درس، با مهارت‌های زندگی هم آشنا شوند. او می‌گوید: «در این طرح از بین ۶ استان به اختیار خودم استان سیستان و بلوچستان را انتخاب کردم و به میرجاوه رفتم. همچنین از طرف رئیس آموزش و پرورش از من خواسته شد تا از ۱۰ مدرسه در روستاهای مرزی بازدید کنم و در این بازدیدها متوجه شدم که مدارس روستاها روزها کلاس درس بچه‌ها و شب‌ها آغل گوسفندان بودند. این موضوع روی من خیلی تأثیر گذاشت.»

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

قهرمان محله | کودکان محروم در پرتو مهر گیتی
گیتی‌نژاد در جمع دانش آموزان آموزشگاه کسری کاظمی منطقه۲

کمک شاگردان تهرانی

 بانوی هم‌محله‌ای با ذهنی نگران از آینده دانش‌آموزان محروم به تهران برمی‌گردد. مدام با خودش فکر می‌کند که چطور می‌تواند برای آنها کاری کند. او در دهه ۸۰ معلم مدرسه‌ای در منطقه یک تهران بود. یکی از  روزها سر کلاس که می‌رود، اتفاقی می‌افتد که نقطه عطف دیگری در زندگی‌اش می‌شود: «وقتی از مأموریت برگشتم و سر کلاس رفتم، دیدم هیچ کدام از شاگردانم درس‌های ارائه شده را نخوانده‌اند. این موضوع خیلی ناراحتم کرد و باعث شد شرایط آن دانش‌آموزان محروم را تعریف کنم. به آنها گفتم که شما در بهترین شرایط تحصیلی و زندگی هستید در حالی که دانش‌آموزان دیگری در محروم‌ترین نقاط کشور روی گونی درس می‌خوانند، بدون اینکه مدرسه‌ای داشته باشند. آن روز بچه‌ها، این موضوع را با خانواده‌هایشان در میان گذاشته بودند و فردایش گفتند که می‌خواهند به آن بچه‌ها کمک کنند. خیلی خوشحال شدم. موضوع را با مدیریت مدرسه در میان گذاشتم و جمع‌آوری کمک‌ها شروع شد. در نهایت بعد از گذشت ۳ سال توانستیم برای آن دانش‌آموزان مدرسه بسازیم و سال‌ها بعد از آن هم ۱۸ مدرسه در منطقه صفر مرزی سیستان و بلوچستان ساختیم.»

گسترش کار با خیریه

برآورده شدن آرزوی معلمان و دانش‌آموزان مناطق محروم چنان شعفی در معلم و همکارانش به وجود آورد که تصمیم گرفتند کار را گسترش دهند. برای همین بعد از ساخت نخستین مدرسه گیتی‌نژاد و دوستانش تصمیم می‌گیرد خیریه‌ای به نام مهر گیتی را ثبت کنند. تلاش های گیتی نژاد و دوستانش در این دو دهه آنقدر بوده که به برکت زحماتشان تاکنون  توانسته اند ۵۷۲ مدرسه مشارکتی ساخته‌، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ رایانه برای مناطق محروم ارسال کرده‌اند. همچنین ۴۰۰ دانش‌آموز تاکنون در طرح حمایت تحصیلی بورسیه شده‌اند.

البته برای انجام چنین‌کار بزرگی حدود ۵۰۰ خیر در این کار مشارکت داشته‌اند و خیّرانی هم غیرمالی آستین‌ها را بالا زده‌اند. این هم‌محله‌ای اعتماد مردم به خیریه را یک سرمایه ارزشمند می‌داند: «با شفاف‌سازی اقدامات خیریه، سعی می‌کنیم تا اعتماد خیّران را جلب کنیم و این حق آنهاست که بدانند کمک‌هایشان برای چه مواردی هزینه می‌شود. مواردی بوده که فرد خواسته گوسفندی قربانی کند و ما از تمام مراحل انجام نذر او فیلم و عکس تهیه و برایش ارسال کرده‌ایم تا مطمئن شود کمکش به دست نیازمند رسیده است.»

قهرمان محله | کودکان محروم در پرتو مهر گیتی

کمپین محرومیت‌زدایی

خیریه مهر گیتی حالا در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و به این‌ترتیب هر کسی به هر نحوی می‌تواند کار خیری انجام دهد. از اهدای کتاب‌های خوانده شده تا کمک برای ساخت مدرسه و موارد دیگر. گیتی‌نژاد می‌گوید: «حالا خیلی‌ها مالی و برخی هم در پالایش و مهر کردن کتاب‌های اهدایی کمک می‌کنند. هر مبلغی حتی بسیار اندک برای ما ارزش زیادی دارد چون در استان‌های جنوبی ۵ میلیون‌مترمربع مدرسه نیمه‌کاره داریم که خیلی از دانش‌آموزان آن در کپرها درس می‌خوانند. به یاد دارم روزی که در یک قسمت عشایرنشین، کلاس درس ایجاد کردیم معلمش گریه می‌کرد. می‌گفت «هر زمان باران می‌آید چادر خیس و کلاس تعطیل می‌شود. هر زمان باد می‌آید چادر را خراب می‌کند. خیلی وقت‌ها مار و عقرب در کلاس بچه‌ها را نیش می‌زند و در عرض ۳ ماه من ۲۰ مار را کشته‌ام تا بچه‌ها درس بخوانند.»

تلخ و شیرین‌های کار

وقتی وارد چنین کارهایی می‌شوی، تلخ و شیرین‌های زیادی در ذهنت شکل می‌گیرد. برای این خیر هم‌محله‌ای هم برخی خاطرات پررنگ‌تر مانده است: «یکی از شیرین‌ترین خاطراتم مربوط به ساخت پل روی رودخانه‌ای در نزدیکی مرز لرستان و خوزستان است که بچه‌ها برای رد شدن از آن و رسیدن به مدرسه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند. وقتی هزینه‌های پل تأمین و ساخت آن تمام شد، برای افتتاح قرار شد گروه ۱۰ تا ۱۵ نفره‌ای از همکاران آقا به آنجا بروند. تمام شب منتظر خبری بودم و در نهایت فیلم افتتاح پل را برایم فرستادند. زمان تماشای فیلم تمام مدت گریه می‌کردم. با خودم فکر می‌کردم که چرا دانش‌آموزان از این امکان ساده محروم می‌ماندند و برای رفتن به مدرسه مسیر به آن سختی را می‌گذراندند. دیدن محرومیت‌ها، دیدن پای بچه‌ای که از کفش بیرون زده است و سوء‌تغذیه همه از تلخ‌ترین خاطرات است.»

قهرمان محله | کودکان محروم در پرتو مهر گیتی
گیتی‌نژاد در جمع دانش آموزان مدرسه «نیمای من» طرح شماره ۲۷۷ مهرگیتی در روستای کلاته کاریز رازجرگلان

نمونه فعالیت‌ها

‌ـ بهره برداری از دبیرستان ۱۲ کلاسه «ایران من ۱۱۲»، طرح شماره ۵۲۸ مهرگیتی که دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ با همت اعضای اتاق بازرگانی ایران و اتریش در فردیس کرج افتتاح شد و در اختیار آینده‌سازان ایران قرار گرفت.

-روزهای پایانی آبان ماه ۱۴۰۱، ۲ مدرسه ۶ و ۱۲ کلاسه در استان کرمان توسط خیّران مهرگیتی افتتاح شد. مدرسه ۶ کلاسه «ریگان» طرح شماره ۳۴۷ مهرگیتی که در روستای ریگان کرمان واقع است و مدرسه ۱۲ کلاسه «حاج علی‌اصغر متوسلیان» که در کهنوج کرمان قرار دارد که طرح شماره ۵۶۴ مهرگیتی بود.

-۲۳ و ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، ۲ مدرسه ۶ و ۳ کلاسه در استان خراسان شمالی توسط خیّران مهرگیتی افتتاح شد. مدرسه ۶ کلاسه «نیمای من» طرح شماره ۲۷۷ مهرگیتی که در روستای کلاته کاریز رازجرگلان واقع است. مدرسه ۳ کلاسه «ماهان عابدین» طرح شماره ۵۵۷ مهرگیتی که در روستای پرسه‌سو بخش غلامان رازجرگلان استان خراسان شمالی احداث شده است.                                                                                                       

کد خبر 754962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نهال IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    هزار آفرین . اجرتان با خدا