۱۳ روستا در حریم غربی تهران واقع شده‌اند که بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت در آن سکونت دارند و خیلی از آنها از گروه سنی سالمند و میانسال هستند.

واكسن و محله

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی: این در حالی است که فقط یک پایگاه «خدمات جامع سلامت روستایی سولقان» در این روستاها خدمات درمانی از جمله واکسیناسیون را ارائه می‌دهند.

طبق آمار تعداد تزریق واکسیناسیون در پایگاه مرکز سولقان، روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ دوز است. پس از گذشت چندین ماه از اعلام گروه‌های سنی مختلف برای دریافت واکسن و فراگیری گروه سنی بالای ۱۸ سال در کشور، اغلب ساکنان روستاهای غرب پایتخت تنهادوز اول را دریافت کرده‌اند یا برخی نیز هنوز به دلایل مختلف واکسینه نشدند.

در این گزارش به سراغ روستاییان و دهیاران غرب تهران رفتیم تا وضعیت واکسیناسیون را در این محدوده بررسی کنیم. همچنین در ادامه برای اطلاع بیشتر از روند این فعالیت با «احمد صابری»، بخشدار کن و «هاله احمدنیا»، رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران نیز گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.  

  • اجرای طرح ضربتی برای واکسیناسیون 

نیاز به واحدهای سیار تزریق واکسن جدی است

به گفته «دکتر بابک عشرتی»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تا نیمه آبان‌ماه همه شهروندان واکسینه می‌شوند. اما باتوجه به فراگیری سن واکسن برای همه افراد، میزان تزریق در روستاها بسیار اندک است و حرکتی لاک‌پشتی دارد. هرچند که برخلاف گفته‌های اهالی، مسئولان روند واکسیناسیون را مطلوب عنوان می‌کنند. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت همه افراد گروه سنی بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی با مراجعه به مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت، واکسن «کووید۱۹» را دریافت کنند.

«رضا میرموسوی» از ساکنان روستای سولقان، درباره وضعیت تزریق روستاییان می‌گوید: «برای اینکه جامعه به روال عادی فعالیت‌های خود بازگردد و کسب‌ وکارها رونق بگیرد و دوباره شاهد پیک بیماری «کرونا» و از دست دادن عزیزانمان نباشیم، باید پوشش واکسیناسیون به حد مطلوبی برسد. شهرداری‌های مناطق ۵ و ۲۲ که به روستاهای این بخش خدمات ارائه می‌هند، باید در کنار ظرفیت دهیاری و شوراها روند رسیدن به شاخص واکسیناسیون مطلوب در روستاها را تسریع بخشند. برای مثال، اغلب ساکنان روستای «وردیج» و «واریش» تا هفته گذشته واکسن نزده بودند، اما در طرح ضربتی تعدادی از اهالی واکسینه شدند.

باتوجه به تعداد افراد سالمند این روستا که رفت‌وآمد به شهر برایشان دشوارتر است، اهالی باید زودتر از این واکسینه می‌شدند، اما جلو ضرر را از هرجا بگیری منفعت است. برای همین نباید منتظر ماند تا اهالی روستا به پایگاه مراجعه کنند، بلکه می‌توان با مراجعه به هر روستا به اهالی آن واکسن تزریق کرد.»

  • نابرابری امکانات
نیاز به واحدهای سیار تزریق واکسن جدی است
ابراهیم عسگری/دهیار روستای سولقان

 متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مناسب و نبود امکانات لازم و ضروری در اغلب روستاها به‌ویژه روستاهای غرب تهران، خیلی از روستاییان برای دریافت خدماتی از جمله خدمات درمانی که در روستاها وجود ندارد یا نامطلوب است، در غرب پایتخت ساکن شدند. در حالی که اگر امکانات در روستاها فراهم باشد اهالی مجبور نیستند به شهر رفت‌وآمد داشته باشند.

«داود فتحعلی» از اهالی روستای «امامزاده داود» (ع) می‌گوید: «با عمومی شدن واکسیناسیون انتظار می‌رود دیگرخیز بعدی کرونا اتفاق نیفتد و در صورت بروز، تلفات کرونایی به صفر برسد. خوشبختانه بیشتر ساکنان روستای امامزاده داود مرحله اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند و منتظر موعد نوبت دومشان هستند. اهالی روستا، پیر و جوان، باید حداقل ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت با خودرو، خودشان را به مرکز بهداشت سولقان برسانند. شاید اهالی برای تزریق واکسن با مشکلاتی مواجه شوند، اما واکسن نه تنها خطرآفرین نیست بلکه برای سلامت و ایمن‌سازی افراد در برابر ویروس، بسیار مطلوب و مفید است.»

  • سرما مانعی برای واکسیناسیون

با توجه به اینکه سالمندان و گروه سنی میانسالان جزو گروه آسیب‌پذیر در برابر بیماری کووید ۱۹ هستند و امکان بروز عوارض شدید بیماری در این گروه‌های سنی جدی است، به همین دلیل هرچه زودتر باید واکسینه شوند. فتحعلی می‌گوید: «برخی از اهالی روستا نسبت به تزریق واکسن مقاومت دارند و روند واکسیناسیون در این روستا به کندی پیش می‌رود.

همین امر سبب شده است تا ساکنان روستا به بیماری کرونا مبتلا شوند. باید این طرح اجباری شود تا اهالی با به تأخیر انداختن واکسیناسیون به قدرت کشندگی و سرایت‌پذیری بالای بیماری دامن نزنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند.» «غلامرضا فشکی» یکی دیگر از ساکنان روستا به موانع و مشکلات پیش روی اهالی برای مراجعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «تنها نیمی از اهالی نوبت اول را تزریق کرده‌اند و هنوز تا پایان کامل همه روستاییان فاصله زیادی داریم. اکنون جوانان روستاها نیز نوبتشان فرا رسیده است و باید واکسن بزنند ولی هنوز سالمندان واکسینه نشدند.

از سوی دیگر به دلیل اینکه روستاهای این بخش در ارتفاعات قرار دارند و با سرد شدن هوا رفت‌وآمد و دسترسی برای اهالی دشوار می‌شود برای همین باید این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد و تعداد پایگاه‌ها افزایش پیدا کند تا روزانه تعداد بیشتری از اهالی واکسن دریافت کنند.» «ابراهیم عسگری»، دهیار روستای سولقان، درباره روند تزریق واکسن کرونا در این روستا می‌گوید: «واکسیناسیون اهالی در حال انجام است. روستای سولقان به‌عنوان دهستان بخش کن محسوب می‌شود. به همین دلیل اهالی دیگر روستاهای اطراف نیز برای تزریق واکسن به پایگاه این بخش مراجعه می‌کنند. شاید یکی از دلایل طولانی شدن روند واکسیناسیون در این روستاها همین موضوع باشد.

به‌طور میانگین روزانه بین ۸۰ تا ۱۲۰‌دوز واکسن در این پایگاه به اهالی تزریق می‌شود. ه÷ر چند که در برخی از روستاها مانند وردیج و واریش، چون پایگاه واکسیناسیون یا مرکز بهداشت وجود ندارد و از این پایگاه نیز فاصله دارد، برای آنها طرح ضربتی واکسیناسیون اجرا شد، اما اهالی سولقان و هم‌چنین ساکنان ۱۰ روستای دیگر مانند «رندان»، «کیگا»، «سنگان» و امامزاده داود(ع) باید به تنها پایگاه این بخش در دهستان مراجعه کنند. این پایگاه همه روزه به غیر از پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل از صبح تا بعدازظهر فعال است.»

  • روستا به روستا تا واکسیناسیون کامل

نیاز به واحدهای سیار تزریق واکسن جدی است

واکسیناسیون کووید ۱۹ ابزاری مهم و ایمن برای کنترل و از بین بردن همه‌گیری کرونا ویروس است و سبب محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری می‌شود.

«احمد صابری»، بخشدار کن، واکسیناسیون روستاییان را در این بخش الزامی می‌داند و درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌گوید: «باتوجه به اینکه سلامت نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در پیشرفت و توسعه هر جامعه است و روستاییان، زحمتکش‌ترین نیروهای انسانی فعال جامعه هستند، توجه به سلامت آنها ضروری است. در حال حاضر تزریق واکسن کرونا به یک مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شده است که با توجه به مشکلات موجود، دانشگاه «علوم پزشکی» باید در این حوزه ابهام‌زدایی کند. با این حال در همه روستاهای غرب تهران خدمات واکسیناسیون ارائه می‌شود. حتی دورترین روستا مانند واریش که هفته گذشته در آنجا نیز واکسیناسیون اجرا و خوشبختانه پیشرفت خوبی هم داشت.

با توجه به اینکه روستای واریش فاصله مسافتی حدود یک ساعته تا تهران را دارد و برای ساکنانش رفت‌وآمد مشکل‌ساز است، مدیریت شهری منطقه ۲۲ با همکاری مرکز بهداشت غرب تهران و حوزه مقاومت بسیج «عمار یاسر»، ساکنان روستای واریش را واکسینه کردند. در این مرحله، تعداد ۶۵ دُز اول واکسن «سینوفارم» تزریق شد. هم‌چنین با مراجعه به در منازل خانواده‌های معزز شهدای این روستا، اعضای خانواده شهدا نیز واکسینه شدند. در واقع واکسیناسیون روستا به روستا پیش می‌رود. در نقاط دورافتاده، عملیات واکسیناسیون توسط «اورژانس تهران» و در روستاهایی که به مرکز بهداشت نزدیک است یا پایگاه سلامت در آن استقرار دارد، به همت کادر درمان انجام می‌شود.»
 

کد خبر 630130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha