داستان داستان مریم، دختر پرانرژی و ورزشکار همسایه ما، در محله هفت‌چنار است.

ورزشكار

همشهری آنلاین_بهاره خسروی: دختری پرشور که سرش درد می‌کرد برای فعالیت در رشته‌های ورزشی سخت و پرتحرک. به همین خاطر، رشته‌های ورزشی فراوانی را در دوران نوجوانی تجربه کرد تا اینکه در نهایت گمشده‌اش را در رشته کونگ فو و دفاع شخصی پیدا کرد. انتخابی که مسیر زندگی‌اش را حسابی تغییر داد و پیش‌زمینه موفقیت‌های ورزشی‌اش تا کسب عنوان‌های بین‌المللی شد.

«مریم بابایی» این روزها در کنار همه موفقیت‌های مختلف ورزشی که در کارنامه دارد به کسوت مربیگری رسیده است و با راه‌اندازی یک تیم قدرتمند از دختران نوجوان محله هفت‌چنار، مشغول استعدادیابی و کشف ورزشکاران تازه‌نفس و جوان برای بالا بردن پرچم کشورمان در میدان‌های بین‌المللی است. راهی باشگاه سرای محله هفت‌چنار شدیم و با این مربی جوان و شاگردانش گفت‌وگو کردیم.

«چند سال در همسایگی مجموعه جانبازان، در خیابان قزوین، زندگی می‌کردیم. آن موقع خیال می‌کردم این مجموعه فقط برای توان‌یابان و جانبازان است وافراد عادی نمی‌توانند از امکانات آن استفاده کنند تا اینکه یک روز چشمم به بنر تبلیغاتی کلاس‌های کونگ فو و دفاع شخصی در مقابل این باشگاه افتاد. ماه مبارک رمضان بود و با دیدن آن کنجکاو شدم که این دوره‌ها چطور برگزار می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد. به همین بهانه، راهی باشگاه ورزشی جانبازان شدم.»

«مریم بابایی»، مربی ورزش‌های رزمی باشگاه هفت‌چنار، این‌چنین سر صحبت را باز و ماجرای ورزشکار شدنش را تعریف می‌کند: «از همان دوران نوجوانی اهل ورزش و پرجنب و جوش بودم. اغلب دنبال رشته‌هایی می‌رفتم که همه انرژی و توانم را صرف آن کنم و به نحوی حسابی خسته شوم. خاطرم است وقتی نخستین بار به باشگاه جانبازان رفتم، مسئول آموزش به من پیشنهاد شرکت در کلاس کاراته و ایروبیک را داد. کنجکاو حضور در دوره کونگ فو بودم، اما چند روز هم به پیشنهاد مسئول آموزش در همان کلاس‌ها شرکت کردم. راستش برایم رضایت‌بخش نبود. به مسئول آموزش گفتم کلاسی می‌خواهم که حسابی انرژی‌ام را بگیرد. او این بار پیشنهاد شرکت در دوره‌های دفاع شخصی استاد «الهام عابدی» را به من داد و این شد شروع ماجرا ...»

  • رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست 
دختـران رزمـی‌کار هفـت‌چـنار
مریم بابایی/مربی

مریم داستان ما با حضور در دوره دفاع شخصی مجموعه ورزشی جانبازان، تحت تأثیر مهر و محبت استاد، تصمیم به ادامه ورزش حرفه‌ای در شاخه ورزش‌های رزمی می‌گیرد. او در این‌باره می‌گوید: «روز اول که وارد این کلاس شدم بیش از حد انتظارم خسته شدم. با خودم گفتم تغییر رشته می‌دهم، اما مهر استاد عابدی آنقدر به دلم نشست که مسیر زندگی ورزشی‌ام مصداق بیت معروف "رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست/گر در آتش می‌پسندد رأی اوست/می روم آن‌سان که خاطرخواه اوست»، شد. هرجا که استاد کلاس یا دوره‌ای برپا می‌کرد من در کنار استاد بودم و این روند تا امروز هم ادامه دارد.»

  • شاگرد موفق 

مریم زیر نظر استاد پا در عرصه ورزش‌های حرفه‌ای در رشته‌های مختلف رزمی می‌گذارد و سعی می‌کند شاگرد خوبی برای استاد محبوبش باشد و تقریباً هم در بیشتر رشته‌های رزمی عنوان‌های قابل قبولی کسب می‌کند. همسایه ورزشکار ما ۱۵ سال است که ورزش رزمی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و حاصل آن کسب ۱۲ عنوان مربیگری در رشته‌های ووشو، کونگ فو، شنا، تی. آر. ایکس و... و. است. به گفته بابایی، کسب ۲ عنوان بین‌المللی و چندین مقام کشوری و استانی در لیگ کونگ فو و و دبیری هیئت ورزش‌های همگانی از دیگر موفقیت‌های این ورزشکار همسایه‌مان است.  

  • استعدادیابی و خوداتکایی بانوان 

علاقه به تربیت نسلی ورزشکار و سالم و زنده کردن حس اعتماد به نفس و خوداتکایی از همان دوران نوجوانی در میان بانوان مهم‌ترین انگیزه مریم بابایی برای مربیگری و قدم نهادن در مسیر استعدادیابی چهره‌های ورزشی بود. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز بانوان ما خودباوری و داشتن اعتماد به نفس است.

اینکه در مواجه شدن با خطرات احتمالی در جامعه تصمیم و واکنش مناسبی نشان دهند. به همین بهانه، تصمیم گرفتم تا برای دختران، به‌ویژه نوجوانان، دوره‌های آموزش دفاع شخصی را بر پا کنم تا اگر خدای ناکرده در جامعه با سرقت، زورگیری و مواردی از این دست مواجه شوند به جای وحشت‌زده شدن و گریه کردن یا آسیب دیدن که تبعات روحی ماندگاری دارد، بتوانند از خودشان دفاع کنند. از طرفی ورزش باعث پویایی ذهن و سلامتی جسم می‌شود و بانوان ما در زمینه ورزش‌های رزمی استعداد خوبی دارند. باید این استعدادها شناسایی شود و در مسیر صحیح هدایت قرار بگیرد. همه این موارد بهانه‌ای شد تا مثل استادم دنبال تربیت و آموزش نسل نوجوان باشم.»
به گفته این مربی جوان، بسیاری از خانواده‌ها از شرکت دختران در کلاس‌های رزمی با این باور که روحیه آنها خشن می‌شود و سلامت جسمی آنها به خطر می‌افتد، ممانعت می‌کنند. در صورتی که مهم‌ترین درس ورزش رزمی تواضع و فروتنی است و حتی باعث آرامش روحی و روانی در میان افراد می‌شود. چراکه جامعه امروز نیازمند زنانی باروحیه و مقاوم است و ورزش نقش مهمی در ایجاد این حس میان بانوان دارد.  
بابایی در بخش دیگر صحبت‌هایش به این موضوع تأکید می‌کند که ورزش‌های رزمی به تخلیه انرژی منفی در میان دختران کمک فراوانی می‌کند.  

  • «تینا یوسفی» /مربی آینده

دختـران رزمـی‌کار هفـت‌چـنار


«تینا یوسفی»، ۱۱ ساله، دانش‌آموز کلاس پنجم دبستان «زهرا مردانی ‌ـ شماره ۱۸» است و مثل هم‌تیمی‌اش ورزش را از ۸ سالگی شروع کرده و در رشته کونگ فو دو جین موفقیت کشوری کسب کرده. تینا به ماجرای جالبی از روزهای شروع ورزش کردنش اشاره می‌کند: «در مقایسه با بچه‌های کلاس ریزنقش بودم و باید در زمان ضربه زدن حتماً شلوارم را دو دستی می‌گرفتم که زمین نخورم. روزهای اول کلاس برایم هیجان‌انگیز بود و همیشه سعی می‌کردم با بقیه برابر باشم. دفاع شخصی را دوست دارم، چون باعث تقویت اعتماد به نفسم در جامعه می‌شود و علاقه دارم تا وقتی به سن قانونی رسیدم مانند استادم، خانم بابایی، روزی مربی شوم.»

  • عنوان‌های قهرمانی تینا

۴ مقام کشوری (۲ مقام دوم، ۲ مقام سوم)
مدال ژیمناستیک مسابقات حوزه‌ای و کشوری 
دارای چندین مقام استانی و حوزه‌ای در رشته ووشو
 

  • دختران جنگجو

بعد از صحبت با مریم بابایی، سراغ تعدادی از اعضای موفق تیم رفتیم. به دلیل شرایط کرونایی و رعایت پرو تکل‌های بهداشتی امکان صحبت با همه اعضای سی‌نفره تیم محله هفت‌چنار میسر نبود و به همین علت با تعدادی از بچه‌های موفق به نمایندگی از سایر اعضای تیم گفت‌وگو کردیم.  

  • «ماندانا مهرجویی» /افزایش ضریب هوشی 

دختـران رزمـی‌کار هفـت‌چـنار

«ماندانا مهرجویی»، ۱۲ ساله، دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی دبستان «زهرا مردانی ‌ـ شماره ۱۹» است. او ورزش را از ۸ سالگی زیر نظر مریم بابایی شروع کرده و چند عنوان موفق کشوری در رشته کونگ فو دارد. مهرجویی درباره علاقه‌اش به ورزش می‌گوید: «یکی از دوستانم کلاس کاراته می‌رفت. از اینکه ورزش می‌کرد و فعال و پرانرژی بود خوشم می‌آمد. من هم از خانواده‌ام خواستم در یک کلاس ورزشی ثبت‌نامم کنند. نخستین بار در باشگاه ورزشی بریانک نامنویسی کردم و با خانم بابایی از همانجا ورزش را شروع کردم. ورزش را دوست دارم، چون باعث شادابی و نشاط می‌شود و همچنین به بالا رفتن ضریب هوشی و یادگیری درس‌های مدرسه کمک فراوانی می‌کند.»

  • عنوان‌های قهرمانی ماندانا

۴ مقام کشوری (مقام سوم کشوری ووشو)
۱۳ مقام استانی 
۳ مدال حوزه‌ای 
نفر اول مسابقات ژیمناستیک حوزه شمال غرب 

  • «حنانه سیف‌الله‌پور» /عشق به ورزش‌های رزمی 

دختـران رزمـی‌کار هفـت‌چـنار


«حنانه سیف‌الله‌پور»، ۱۳ ساله، از دانش‌آموزان کلاس هفتم دبیرستان «یاس نبی»، به نسبت سایر هم‌تیمی‌هایش دیرتر ورزش را شروع کرده، اما در همین مدت کوتاه به موفقیت‌های مختلفی در رشته کونگ فو دست پیدا کرده است. این دختر علاقه‌مند به رشته رزمی به ماجرای جالب ورودش به ورزش اشاره می‌کند: «دایی‌های مادرم در رشته‌های رزمی فعالیت دارند و به این واسطه به ورزش رزمی علاقه‌مند شدم، اما خانواده‌ام مخالف ورزش کردنم در رشته رزمی بودند. تلاش زیادی برای جلب رضایت آنها و نامنویسی در باشگاه کردم. خوشبتانه تلاشم بی‌نتیجه نماند و توانستم ثابت کنم در این رشته می‌توانم موفق عمل کنم.»

  • عناوین موفقیت‌های حنانه

۲ مدال نقره استانی 
یک مدال برنز استانی 

  • «فاطمه عباس‌پور» /خواهر و برادر کونگ‌فوکار

دختـران رزمـی‌کار هفـت‌چـنار


«فاطمه عباس‌پور»، ۱۴ ساله، دانش‌آموز کلاس هشتم دبیرستان» زهرا مردانی ‌ـ شماره ۱۸» از دیگر اعضای پرافتخار تیم هفت‌چنار در رشته کنگ فو و ووشو است. فاطمه که به واسطه بردارش به این ورزش علاقه‌مند شده است، در این‌باره می‌گوید: «برادرم چند سال از من بزرگ‌تر است. او در باشگاه در رشته کونگ فو ثبت‌نام کرده بود. من هم خیلی علاقه‌مند به دنبال کردن این رشته بودم، اما فکر می‌کردم کونگ فو ورزشی پسرانه است و فقط پسرها می‌توانند در این رشته ورزش کنند. بزرگ‌تر که شدم، متوجه شدم در نزدیکی خانه‌مان باشگاهی هست که در رشته کونگ فو، دختران را هم ثبت‌نام می‌کند. خیلی خوشحال شدم و از مادرم خواستم تا حتماً اسم من را هم در این رشته بنویسد. معتقدم در این روزهایی که اغلب همسالان من با تلفن همراه وقتشان را پر می‌کنند، که البته بد هم نیست، اگر سراغ تحرک و ورزش برویم، از این طریق دوستان بیشتری پیدا می‌کنیم و تجربه متفاوتی خواهیم داشت که در روحیه‌مان تأثیر خوبی می‌گذارد.»

  • عنوان‌های فاطمه

۲ مقام دوم کشوری 
یک مقام سومی مشترک 
چندین مقام حوزه‌ای 

کد خبر 623021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha