رشته ورزشی کونگ‌فوتو که بعدها به کونگ‌فوتوآ مشهور شد بیش از 4 دهه در ایران قدمت دارد.

 طی این مدت رشته کونگ‌فوتوآ دوران پرفراز و نشیبی را طی کرده و هر بار دچار تغییرات اصولی و بنیادین شده است. قدیمی‌های ورزش به خاطر دارند که این رشته ورزشی ابتدا مخفیانه تدریس می‌شد و طرفداران محدودی داشت.

 اما به مرور زمان به تعداد دوستداران و علاقه‌مندان کونگ‌فو افزوده شد و قهرمانان زیادی پرورش یافتند و نگاه‌ها تغییر یافت چون گروهی این ورزش را خشن و دور از منش‌های پهلوانی می‌پنداشتند در صورتی که اصل و معنای حقیقی کونگ‌فوتوآ، انشا تن و روان یعنی ساختن روح و جسم متعالی و ا حیای روحیه جوانمردی و پهلوانی است.

 امروزه دیگر این رشته ورزشی میان نوجوانان و جوانان ناشناخته نیست. برای آشنایی با این رشته ورزشی با استاد «رضا حیدری» رئیس سبک کونگ‌فوتوآ کشور، 43 ساله، ساکن محله فردوس منطقه که علاوه بر کسب عناوین قهرمانی متعدد بیشتر عمر خود را صرف آموزش جوانان عضو تیم ملی کشور کرده و آ‌نان را به جایگاه شایسته‌ای میان ورزشکاران کشورهای دیگر رسانده، گفت‌و‌گو کرده‌ایم. 

  •    از چه سالی با رشته کونگ‌فوتوآ آشنا شدید و علت انتخابتان چه بوده است؟

  از سال 56، 13 ساله بودم که با این رشته ورزشی آشنا شدم. این آشنایی کاملاً اتفاقی بود. زمان نوجوانی ما از امکانات ورزشی مناسب در منطقه خبری نبود و همه ورزش را با نام کشتی و فوتبال می‌شناختند و به ندرت افرادی پیدا می‌شدند که در یک رشته خاص مانند کونگ‌فو فعالیت کنند، چون این قبیل رشته‌های ورزشی دور از منطقه و حتی خارج از تهران تدریس می‌شد که هر کس از عهده رفت‌وآمد و پرداخت هزینه‌های آن برنمی‌آمد.

 با یکی از دوستانم قصد داشتیم در رشته کاراته ورزشگاه آزادی ثبت‌نام کنیم اما بطور اتفاقی با حضور در کلاس تمرین رشته کونگ‌فو به این رشته ورزشی علاقه‌مند شدیم و ثبت‌نام کردیم. 

  •   از انتخاب خود پشیمان نشده بودید؟ 

 اصلاً. بعد از مدتی که از تمرینات نفس‌گیر زیرنظر استاد «حبیب‌پور» گذشت فهمیدم به هیچ‌وجه نمی‌توانم این رشته ورزشی را کنار بگذارم.  

  •  چرا رشته‌های ورزشی رزمی در مناطق جنوب شهر بویژه منطقه ما پرطرفدار است؟

  گرچه طرفداران رشته کونگ‌فو در سراسر تهران دیده می‌شوند اما نمی‌توان انکار کرد که مناطق جنوب شهر دارای ویژگی‌هایی خاص فرهنگی و اجتماعی هستند و روحیه دلاوری آنان همیشه محرز بوده است. نمونه عینی آن شهدای گرانقدر 8 سال دفاع هستند که بیشتر از دل محله‌های جنوب شهر برخاسته، پرورش یافته بودند و برای دفاع از ناموس و کشور در این مسیر الهی شهید شدند.

  •    آیا در دوران نوجوانی‌تان در مسابقات کونگ‌فو شرکت داشتید؟ 

 متأسفانه دوران نوجوانی ما مقارن خفقان فعالیت‌های رشته ورزشی کونگ‌فو بود. این ورزش هنوز جایگاه خود را در جامعه به دست نیاورده بود و مردم به آن بدگمان بودند و تصور می‌کردند که این رشته ورزشی خشن، دور از اخلاقیات و منش‌های پهلوانی است. به همین علت سال‌ها در تحریم قرار گرفت. هیچ مسابقه رسمی حتی در منطقه برگزار نشد و رقابت‌ها داخلی بود و قهرمانان ورزشی در رده‌های سنی مختلف با یکدیگر رقابت می‌کردند و من در مسابقات داخلی مقام‌های متعددی به دست آوردم.

  •    این محرومیت چند سال طول کشید؟

  این دوران ناخوشایند تا سال 71 ادامه یافت. یعنی زمانی که حدود 28 سال داشتم، تازه زمزمه‌های امیدوارکننده، رونق و حمایت از رشته کونگ‌فوتوآ به گوش رسید و فعالیت رسمی کونگ‌فوکاران شد. تا آن زمان با توجه به مدت فعالیتم در این رشته، به عنوان مربی از سوی فدراسیون برگزیده و فعالیت مربیگری‌ام شروع شد.

  •    در مدتی که به آموزش نوجوانان و جوانان منطقه مشغول هستید وضعیت رشته کونگ‌فوتوآ را در منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  طرز نگاه و تفکر خانواده‌ها نسبت به این رشته کاملاً فرق کرده است. آنها دیگر به دید ورزش خشن و خطرناک نگاه نمی‌کنند و روزبه‌روز بر تعداد علاقه‌مندان به این رشته ورزشی افزوده می‌شود. امروز با توجه به مجموعه‌های ورزشی ایجاد شده در هر محله بیشتر نیازهای ورزشی نوجوانان و جوانان رفع شده و لزومی ندارد صرفاً برای پرداختن به یک رشته ورزشی، مسافت زیادی طی کنند و هزینه سنگین بپردازند. در واقع دوران مدیریت دکتر قالیباف دوران شکوفایی و رونق ورزش در محله‌هاست که همه باید قدر آن را بدانیم.

  •   تا به حال از توان رزمی و فنونی که آموخته‌اید در دعوا هم استفاده کرده‌اید؟

 این موضوع با روحیه ورزشی در تضاد جدی است. فلسفه وجودی ورزش‌های رزمی بویژه کونگ‌فو «دفاع از خود» است و اگر خدای ناکرده ورزشکارانی باشند که از فنون و توان رزمی‌شان برای استفاده شخصی بهره ببرند، به یقین ضعیف‌النفس هستند و همیشه محکوم به شکستند.

 زیرا اصل وجودی پرداختن به ورزش، پرورش و شکوفایی اخلاقیات و روحیات معنوی و ارزشمند انسانی و تلاش برای تهذیب نفس و کنترل خود در مواقع بحرانی است در غیر این صورت واژه ورزشکار و قهرمان معنایی حقیقی نمی‌یابد و فقط یک لفظ تزیینی بی‌فایده به شمار می‌رود. 

  •  فایده پرداختن به ورزش در زندگی شخصی‌تان چقدر بوده که حاضر نیستید یک لحظه آن را رها کنید؟

 سلامتی جسم و جان، کسب موقعیت و اعتبار اجتماعی، موفقیت در تحصیلات، زندگی شخصی و کار موضوعاتی هستند که هر ورزشکاری را به ادامه راه تشویق می‌کند ورزشکاری که برای سلامتی جسم و روح تلاش می‌کند هرگز دچار انحراف و ناهنجاری‌های اجتماعی نمی‌شود و اگر چنین شد مسلماً یک جای کارش ایراد دارد.

 پدر خانواده اگر ورزشکار باشد، فرزندان و اهل خانه بیشتر به سمت ورزش کشیده می‌شوند تا افرادی که خودشان به عنوان پدر خانواده فقط شعار می‌دهند و عمل نمی‌کنند یا اینکه در زمینه تحصیل، ورزش کردن می‌تواند باعث افزایش توان یادگیری و بهره هوشی و اعتماد به نفس افراد شود. 

  • چند هفته قبل تیم ملی رشته کونگ‌فوتوآ کشور در مسابقات بین‌المللی ارمنستان شرکت کرد. در این باره توضیح دهید.

 ما در این دوره از مسابقات در رده سنی جوانان شرکت کردیم و با توجه به محدودیت اعزام ورزشکاران به خارج از کشور در گروه سنی نوجوانان ¨آقایان و 3 رده سنی ¨بانوان هیچ نماینده‌ای در این دوره رقابت‌های بین‌المللی نداشتیم و با وجود این مشکلات جوانان غیور و ورزشکار کشورمان متشکل از 18 کونگ‌فوکار در رقابتی نزدیک توانستند مقام نایب قهرمانی را نصیب کشورمان کنند. در این دوره از مسابقات کشور روسیه که در همه رده‌های سنی و جنسی ورزشکار داشت به مقام اول و کشور ارمنستان به عنوان میزبان مسابقات، سوم شد.

  •   از اعضا یا کادر تیم ملی کونگ‌فوتوآ کشور کسی هم ساکن منطقه هست؟

 بله، من به عنوان سرمربی، حسن زیرکی مربی، سعید خلیلی مربی بدنساز و محرم‌علی محمدی کونگ‌فوکار که موفق به کسب مدال طلا شد همه ساکنان منطقه‌اند.

  •   اگر حرفی که می‌خواهید به گوش مسئولان برسد بفرمایید.

ما از مسئولان شهرداری تهران و منطقه به دلیل احداث مجموعه‌های ورزشی قدردانی می‌کنیم اما گله‌ای داریم که به فراموش کردن قهرمانان ورزشی برمی‌گردد. وقتی ما از مسابقات ارمنستان به عنوان نایب قهرمان جهان برگشتیم هیچ یک از مسئولان ذیربط به استقبالمان نیامد و یادی از ما نکرد، در صورتی که یکی از مدال‌های طلای این مسابقات بر گردن یکی از ورزشکاران آویخته شده بود.

حداقل کاری که می‌توانستند برای تشویق این ورزشکاران انجام دهند نصب پارچه‌نویسی و بنر به عنوان تبریک بود که متأسفانه فراموش شد. البته ما این فراموشی کار را  پای مشغله فراوان مسئولان شهرداری می‌گذاریم.

 بخشی از پرونده پرافتخار دوران مربیگری استاد حیدری 1ـ قهرمان مسابقات بین‌المللی پاکستان در سال 83 2ـ قهرمان مسابقات کشورهای جهان اسلام اصفهان در سال 85 3ـ مقام اول مسابقات باشگاه‌های جهان اسلام زنجان در سال 86 4ـ نایب قهرمان مسابقات جهانی هنگ‌کنگ در سال 1999 5ـ قهرمان اروپا در مسابقات جهانی کشور دانمارک در سال‌های 2000 و 2001 6ـ قهرمان مسابقات کاپ اروپا در کشور آلمان در سال 2001 7ـ نایب قهرمان مسابقات جهانی ارمنستان در سال 88 8ـ سرمربی تیم ملی کونگ فوتوآ کشور در سال‌های گذشته و رئیس سبک کونک‌فوتوآ کشور  

همشهری محله - 18

کد خبر 91971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز