یکی از قدیمی‌ترین محله‌های منطقه ۱۱ محله امیریه است.

فقر

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا:  محله‌ای که در گذشته یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های مردم بود و محل اسکان اعیان و اشراف شهر. شاید به خاطر همین است که نامش را امیریه گذاشتند. گرچه در گذشته وسعت باغ‌هایش از ۷۰۰ هزارمترمربع می‌گذشت، اما این روزها مردمش در حسرت سرانه فضای سبزی هستند که تحققش زیر سایه ساختمان‌های عریض و طویل محله، به آرزوی محال تبدیل شده است. البته تنها افزایش سرانه فضای سبز نیست که آرزوی این روزهای مردم محله امیریه است. دست روی هر سرانه و خواسته بحقی از سوی مردم بگذاریم، کمبودش در این محله احساس می‌شود.

در گشت کوتاهی که بین کوچه‌پسکوچه‌های این محله زدیم، مردم دل پردردی داشتند و با اشاره به مشکلات پیش رویشان خواستار رفع آنها از سوی مسئولان شهری شدند. در این گزارش به بخشی از این مشکلات و پاسخ مسئولان درباره آنها پرداخته‌ایم.  

  • کانکس تفکیک زباله نداریم

با وجود اینکه سال‌های زیادی از اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های شهری در تهران می‌گذرد و آموزش‌های لازم درباره اجرای هرچه بهتر این طرح از سوی‌سراهای محله و شورایاری به مردم محله ارائه شده، متأسفانه نبود کانکس تفکیک زباله در دل محله باعث شده تا این طرح با کیفیت مناسب در محله اجرا نشود. این در حالی است که مردم به مشارکت در اجرای این طرح تمایل دارند، اما نمی‌دانند زباله‌های تفکیکی راباید به کجا تحویل دهند.

«رؤسا حسینی»، یکی از ساکنان این محله، می‌گوید: «این مشکل در نبود فضای مناسب برای استقرار کانکس در محله خودش را نشان داده و باعث شده تا امروز با این کمبود دست و پنجه نرم کنیم. رایزنی‌های زیادی با شهرداری ناحیه و منطقه در این مورد صورت گرفته و همواره از سوی مسئولان شهری هم نبود فضای شهری مناسب برای انجام این کار مطرح شده. امیدواریم در سال جدید و با چاره‌اندیشی شهرداری ناحیه هرچه زودتر شاهد حل این مشکل باشیم.»

  • املاک باقی‌مانده در طرح عقب‌نشینی‌ها

«ابراهیم مستوفی»، یکی دیگر از اهالی محله، می‌گوید: «یکی از مشکلات محله امیریه که در راستای اجرای طرح نوسازی بافت قدیمی به یادگار مانده است، باقی ماندن پلاک‌هایی است که بنا به دلایلی از قافله اجرای طرح عقب‌نشینی املاک جا مانده‌اند. دلیل عمده این مسئله هم ناتوانی مالک در اجرای طرح نوسازی به واسطه کوچک بودن مساحت خانه است.

این مشکل باعث شده تا اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده نتواند به اهداف اساسی خود در محله برسد. یکی از این اهداف اصلاح سیمای شهری محله است به‌طوری‌که ماندگاری املاک کوچک در میانه کوچه‌هایی مانند کوچه افشار باعث شده تا سیمای ناخوشایندی در محله ایجاد شود. در صحبت با مالکان مشخص شده که آنها حاضر به همکاری با شهرداری و تعویض ملک خود برای تبدیل به فضای سبز یا هر بستر رفاهی و تفریحی در محله هستند، اما چون وسعت این ملک‌ها کم است شهرداری هم رغبتی به انجام این بده‌بستان ندارد.»

  • توسعه محله‌ در بن‌بست

«موسی ایزدی»، از ساکنان محله، هم می‌گوید: «امکان توسعه‌ در محله وجود ندارد. انگار به بن‌بست رسیده‌ایم. در روزگاری که این محله ۱۰ هزار نفر جمعیت داشت ما یک بوستان هزارمترمربعی داشتیم، الان هم که ۲۸ هزار نفر جمعیت داریم، همان یک بوستان را داریم. نه به سرانه فضای سبزمان اضافه شده، نه به سرانه‌های دیگر؛ از ورزشی گرفته تا فرهنگی و هنری. پیش‌بینی می‌شود که این وضع در افق ۱۴۰۰ هم که جمعیت محله به مرز ۴۰ هزار نفر برسد، هیچ تغییری نکند. علت هم بر می‌گردد به نبود فضایی برای توسعه. آپارتمان‌های بلندبالا محله را در برگرفته‌اند و اجازه نداده‌اند تا طرح خرید سالانه هزارمترمربع زمین توسط شهرداری و تخصیص آن به سرانه‌های مورد نیاز اجرا شود. این وضعیت برای اهالی محله قابل درک نیست. از طرفی، خواهان رشد وترقی محله هستیم و از سوی دیگر، راهی برای تحقق این خواسته نداریم.»

  • پاسخ مسئول /در انتظار تأمین اعتبار برای خرید غرفه و تجهیز آن

ما گرچه در دل محله امیریه غرفه بازیافت نداریم، اما غرفه‌ای که در مرز میان محله امیریه و فروزش وجود دارد در واقع به اهالی هر دو منطقه ارائه خدمت ارائه می‌کند. هر چند قبول داریم دسترسی به این غرفه برای تمامی اهالی محل سهل و ساده نیست و با توجه به این مسئله تلاش کرده‌ایم طی رایزنی‌های صورت‌گرفته و معرفی چند مکان که متعلق به شهرداری منطقه است، مکاتباتی را با سازمان بازیافت انجام دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم این غرفه در ماه‌های ابتدایی سال آینده در قلب محله مستقر شود. ناگفته نماند که حل این مشکل مستلزم تأمین اعتبارات لازم برای خرید غرفه و تجهیز آن به امکاناتی از قبیل تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز است. امیدواریم این بخش نیز به سرعت انجام و زمینه استقرار غرفه بازیافت در محله هرچه سریع‌تر فراهم شود.  

  • اعتبار داریم، زمین نداریم

محله امیریه یکی از محله‌هایی است که شهرداری در آن با فقر سرانه‌های فضای سبز، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی روبه‌روست. از طرفی، با توجه به ساخت‌وسازهای بسیار در محله و نبود فضای کافی برای ایجاد این سرانه‌ها نمی‌توان گامی مثبت در راستای حل این مشکل برداشت. کمبود زمین در این محله باعث شده، حتی با وجود اعتبارات، نتوانیم اقدام به ایجاد سرانه‌ها کنیم. شهرداری برای تملک املاک بالای ۵۰۰‌مترمربعی در محله اعلام آمادگی کرده تا با خرید آنها سرانه‌های مورد نیاز را ارتقا دهد، اما تاکنون پاسخی از سوی مردم محله دریافت نکرده‌ایم.  
«لاله قیاسی»، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۲

کد خبر 619252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha