محله «امیریه» یکی از قدیمی‌ترین محله‌های منطقه ۱۱ است.

امیریه

محله‌ای که در گذشته به سبب وسعت و زیبایی‌هایش هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های مردم پایتخت مطرح بود هم یکی از انتخاب‌های اعیان و اشراف شهر، شاید برای همین است که نامش را امیریه گذاشتند.این محله اما این روزها جایی برای نفس کشیدن ندارد و به گفته اهالی محله، امکان هیچ توسعه‌ای در آن نیست.«ابراهیم جوادی» یکی از اهالی این محله می‌گوید: «انگار به بن‌بست رسیده‌ایم! در روزگاری که این محله ۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، ما یک بوستان هزارمترمربعی داشتیم، اکنون هم که ۲۸ هزار نفر جمعیت داریم، همان یک بوستان در محله است. نه به سرانه فضای سبزمان اضافه شده نه به سرانه‌های دیگر، از ورزشی گرفته تا فرهنگی و هنری و پیش‌بینی می‌شود در افق ۱۴۰۰ که جمعیت محله به مرز ۴۰ هزار نفر برسد، هیچ تغییری در محله ایجاد نشود این نیز به نبود فضایی برای توسعه برمی‌گردد.

آپارتمان‌های بلندمرتبه، محله را در برگرفته‌اند و اجازه نداده‌اند تا طرح خرید سالانه هزارمترمربع زمین توسط شهرداری و تخصیص آن به سرانه‌های مورد نیاز انجام شود. «مریم حضرتی» یکی دیگر از اهالی محله می‌گوید: «رشد ناهمگون محله موجب شده تا امروز زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی با جمعیت ساکن در آن تناسبی نداشته باشد. کمبود فضای سبز برای خانواده مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند به‌ گونه‌ای که برای بهره‌مندی از یک فضای سبز خلوت و آرام باید به محله‌های دیگر سر بزنیم. » 

  • اعتبار هم باشد زمین نداریم

«لاله قیاسی» شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۱ در پاسخ به این مشکل شهروندان ساکن در محله امیریه می‌گوید: «محله امیریه یکی از محله‌هایی است که شهرداری در آن با فقر سرانه‌های فضای سبز، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی روبه‌روست. از طرفی با توجه به ساخت‌وسازهای بسیار در محله و نبود فضای کافی برای ایجاد این سرانه‌ها نمی‌توان گامی مثبت در راستای حل این مشکل برداریم.» او با اشاره به کمبود زمین خالی در محله امیریه ادامه می‌دهد: «کمبود زمین در این محله موجب شده تا حتی با وجود اعتبارات نتوانیم نسبت به ایجاد سرانه‌ها اقدام کنیم. » قیاسی یادآور می‌شود: «شهرداری حتی برای تملک املاک بالای ۵۰۰‌مترمربعی در محله اعلام آمادگی کرده تا با خرید آنها نسبت به ایجاد سرانه‌های مورد نیاز اقدام کند، اما تاکنون پاسخی از سوی مردم محله دریافت نکرده‌ایم. »

کد خبر 439952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha