دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

حسین رامادان: جمع‌آوری ‌زباله تر‌ و ‌خشک در پایتخت سال‌هاست از قالب سنتی خود خارج شده تا تفکیک آن ابتدا در مبداء که همان تولید زباله است، یعنی محل کار و منزل انجام شده و سپس در منطقه متعلق به شهرداری صورت بگیرد

این امر علاوه‌بر بحث کاهش هزینه، تاثیر به‌سزایی در افزایش بهره‌برداری مجدد از پسماندهای خشک خواهد‌داشت، به‌همین‌منظور شهرداری منطقه‌13 تهران برای اولین بار با اجرای خط کامل تفکیک پسماند خشک در منطقه می‌رود تا گامی بزرگ در میان دیگر مناطق تهران بردارد.

 راستی تا به‌حال از خودتان پرسیده‌اید هر روز بیش از 8‌تن زباله تهرانی‌ها کجا می‌رود؟ ز‌باله‌هایی که در میان‌شان پسماندهای تری وجود دارد که حکم طلا در میان سنگ‌های رودخانه را دارند و از نظر خیلی‌ها مخفی است. پسماندهای خشکی که می‌توان با
تفکیک ‌شان  بار دیگر آن‌ها را به چرخه مصرف بازگرداند تا مانع قطع بیشتر درختان و یا مصرف موادی شد که برای تولید آن‌ها لازم است.

به‌هر‌حال علاوه‌بر نگاه ویژه شهرداری تهران و سازمان بازیافت در تفکیک زباله از مبدا‌ء، مناطق شهرداری پایتخت هم طرح‌هایی را برای کاهش تولید زباله و جمع‌آوری بهینه آن‌ها در دست اجرا دارند که نمونه آن را می‌توان در راه‌اندازی مرکز تفکیک کامل پسماند خشک در منطقه‌13 شهرداری تهران دید.

 چرا تفکیک از مبدا‌ء؟

چرا نه‌؟ اولا پیش از هر چیزی باید سعی ‌شود در تولید زباله حداکثر دقت را به خرج دهیم، البته نه این‌که مصرف نکنیم، اما حتی‌المقدور از مصرف کالاهای یک‌بار‌مصرف خودداری و بی‌جهت چیزی را دور نیاندازیم، چون شاید جایی به کارمان آید و قابلیت مصرف داشته باشد یا به درد فرد دیگری بخورد. فقط این را به شما بگوییم در بسیاری از کشورهای دنیا شهروندان در قبال زباله‌ای که تولید می‌کنند، مالیات می‌دهند. پس حالا که مالیات زباله نمی‌دهیم، حداقل کمتر تولید کنیم.

 راه‌اندازی خط تفکیک کامل پسماند خشک

برای ما هم این خبر جالب بود، چون قبلا زباله‌های شهر اعم از تر یا خشک از سطح شهر جمع شده، سپس با تفکیک در مرکز منطقه برای دفن بهداشتی یا تفکیک بهتر به خارج از شهر و یا به سازمان بازیافت کهریزک منتقل می‌شد، ولی این بار شهرداری منطقه‌13 در‌نظر دارد اولین خط تفکیک زباله خشک از مبدا‌ء را احداث کند. بر این اساس، به سراغ مسعود سلیم‌جعفری، معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه رفتم تا ببینیم موضوع از چه قرار است.

 تعیین سرانه زباله برای هر فرد

سلیم‌جعفری به همشهری‌زندگی می‌گوید: هدف ما در ابتدای امر فرهنگ‌سازی است، یعنی طیمطالعات دقیق سرانه هر فرد را در این منطقه برای تولید زباله تعیین کردیم تا شهروندان بدانند حداکثر تا چه اندازه می‌‌توانند زباله تولید کنند.وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که مردم نسبت‌به اهمیت یک موضوع واقف نشوند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار همکاری داشت، به‌همین‌دلیل اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای اجرای موفق این کار خیلی مهم است.

  مشارکت شهروندان منطقه مطلوب است

وی در پاسخ به این سوال که مشارکت شهروندان منطقه ‌در تفکیک زباله از مبدا‌ء چگونه است، می‌گوید: ساکنان منطقه‌13 انصافاً جزو مناطقی محسوب می‌شوند که همکاری خوبی با ماموران شهرداری در تفکیک زباله از مبدا‌ء دارند و همین امر کار ما را در اجرای طرح‌‌های‌مان ساده‌تر می‌کند. به‌همین‌دلیل طی جلسات مختلفی به فکر اجرای سوله بازیافت جدیدی در منطقه برای تفکیک زباله خشک افتادیم که در نوع خود اولین طرحی است که به کار جداسازی کامل پسماند خشک در سطح منطقه می‌پردازد.

  سوله بازیافت در زمین 12هزار متری

در اجرای این طرح سوله بازیافت تفکیک زباله خشک در زمینی به مساحت 12‌هزار متر‌مربع در بزرگراه شهید‌عباس دوران ساخته خواهد شد تا پسماندهای خشک قابل‌بازیافت پس از جمع‌آوری از سطح منطقه به این محل انتقال و نسبت‌به تفکیک آن اقدام شود.وی ادامه داد: تعداد 10‌دستگاه وانت و حدود 20‌دستگاه موتور سه‌چرخه برای جمع آوری پسماندهای خشک در نقاط مختلف منطقه‌13 رنگ‌آمیزی شدند تا به‌صورت حرفه‌ای کار جمع‌آوری زباله را برعهده داشته باشند.

  رسیدگی به وضعیت ظاهری کانکس‌ها

معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه‌13 در خصوص اجرای بهتر این طرح می‌گوید: با توجه به اهمیت ظاهری کانکس‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک در منطقه‌، جهت ترغیب بیشتر شهروندان برای مشارکت در جمع‌آوری پسماندهای ارزشمند، اداره بازیافت منطقه اقدام به رسیدگی بیشتر به آن‌ها کرده است.وی تصریح کرد: به‌همین‌منظور به نظافت فضای بیرونی و داخلی کانکس‌های منطقه، تخلیه به‌موقع پسماندهای داخل آن  و رنگ‌آمیزی آن‌ها پرداختیم.

  توجه به تفکیک زباله در منازل

این یک‌واقعیت است که عدم‌تفکیک زباله از مبداء و سپردن مسئولیت آن بر‌عهده شهرداری هزینه‌بر بوده، به‌همین‌دلیل در‌صورتی که شهروندان تفکیک پسماند‌های تر و خشک را از محل کار یا منزل‌شان انجام دهند، بار مالی کمی را بر دوش شهرداری خواهند گذاشت تا مسئولین هزینه‌های صرفه‌جویی‌شده در این بخش را به نقاط دیگر جهت افزایش خدمات منطقه انتقال دهند. از طرفی توجه شهروندان به تفکیک زباله از مبدا‌ء تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی فضای زندگی‌شان خواهد‌داشت.

همشهری زندگی

کد خبر 91872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز