این روزها بازار میوه‌های خوش رنگ و لعاب تابستانی داغ است اما با توجه به شرایط بد اقتصادی برخی از خانواده‌های کم‌بضاعت توان خرید میوه تابستانی با قمیت‌های گزاف را ندارند و برخی از آنها مدت‌هاست میوه را از سبد خانوارشان حذف کرده‌اند.

خيريه

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده : در این شرایط تعدادی از مؤسسات خیریه‌ در پی یاری رساندن به افراد نیازمند هستند و با اجرای طرح‌های حمایتی مختلف برخی اقلام خوراکی مانند میوه‌های تابستانی را به دست افراد نیازمند می‌رسانند. در این راستا و با گران شدن میوه و کاهش توان خرید اقشار طبقه متوسط و ضعیف، مؤسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها در شعبه آل کساء، واقع در محله مشیریه اقدام به توزیع روزانه میوه‌های تابستانه در میان ۵۰ خانواده بی‌بضاعت کرده و بخشی از میوه تابستانه افراد بی‌بضاعت محله مشیریه و سایر محله‌های اطراف منطقه ۱۵ را تأمین کرده است.

  • بسته‌بندی میوه‌های تابستانه

در یکی از روزهای گرم تابستان مهمان خیریه آبشار عاطفه‌ها در شعبه آل کساء، واقع در محله مشیریه هستیم. از چند روز قبل در خصوص توزیع میوه تابستانه در میان مهرجویان اطلاع‌رسانی شده و حالا یک به یک مهرجویان این مرکز وارد سالن اصلی که اهدای میوه در آنجا صورت می‌گیرد می‌شوند. میوه‌ها به‌صورت جعبه‌ای از چند ساعت قبل توسط کارگران به‌صورت مرتب در سالن دیگری قرار داده شده و در همان سالن کارکنان شعبه آل کساء مشغول جداسازی میوه‌ها و قرار دادن آنها در کیسه‌های نایلونی هستند.

چند نفر از کارکنان با احتیاط و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گیلاس‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و چند نفر دیگر مشغول بسته‌بندی سیب گلاب وخیار هستند و در نهایت در گوشه‌ای دیگر هندوانه‌ها در نایلون قرار می‌گیرند. تقریباً کار جداسازی میوه‌ها رو به پایان است و کارکنان آماده توزیع میوه‌های تابستانی در میان مهرجویان می‌شوند با توجه به شرایط کرونایی، کارکنان با رعایت دستورالعمل‌ها وارد سالن دیگری که مهرجویان در انتظار هستند می‌شوند و در کمال خوشرویی نایلون‌های میوه را میان این افراد توزیع می‌کنند.  

  • به خاطر بچه‌هایم آمدم
بسته‌های مهربانی
گوهری/مدیر شعبه آل کسا خیریه آبشار عاطفه ها

در میان جمعیتی که بین آنها میوه توزیع می‌شود، بانوی جوانی که همراه سه فرزند خردسال خود به خیریه آمده، جلب توجه می‌کند. بسته‌های میوه را که می‌گیرد، بچه‌ها می‌خواهند همانجا بسته‌ها را باز کند تا آنها از میوه‌ها بردارند اما او بسته‌ها را زیر چادر می‌زند تا خود را به خانه برساند. قبل از اینکه سالن را ترک کند با او گپ کوتاهی می‌زنیم.

«س. آ» بانوی جوانی است که به تازگی به جمع مهرجویان شعبه آل کساء پیوسته و در این‌باره می‌گوید: «بعد از فوت همسر جوانم، توسط یکی از همسایگانم به این خیریه معرفی شدم و حالا تحت حمایت این مؤسسه هستم. تصور کنید تأمین مخارج زندگی با ۳ فرزند چگونه است. خصوصاً اینکه خودم سرپرست خانوار هستم و روزها مجبور هستم درخانه‌های مردم کار کنم تا شکم خودم و بچه‌هایم را سیر کنم. بعد از فوت همسرم شرایط زندگی‌ام بسیار سخت شد و شاید باورتان نشود خاطرم نیست که آخرین بار چه زمانی برای بچه‌هایم میوه تهیه کرده‌ام. آخر حقوق من کفاف اجاره خانه‌ام را هم نمی‌دهد. بچه‌هایم میوه دوست دارند و امروز فقط برای خوشحالی بچه‌هایم به اینجا آمده‌ام. ‌ای کاش سایر ارگان‌های دولتی و مسئولان هم به فکرمعیشت افرادی مانند من باشند.»

  • این سبد گل برای شماست

یکی از اقدامات مثبت در اجرای طرح توزیع میوه تابستانه، اهدای سبدهای گل طبیعی به مهرجویان است. با آنکه چهره‌های مهرجویان در هنگام تحویل میوه دیدنی است اما جالب‌تر از آن، حس خوشحالی و نشاط در هنگام دریافت هدیه سبد گل است که در چهره‌شان موج می‌زند. کارکنان ابتدا نایلون‌های میوه را به مهرجویان تحویل می‌دهند و بعد از آن با احترام به آنها سبدهای گل طبیعی به رسم یادبود اهدا و در کمال ادب و احترام آنها را بدرقه می‌کنند. یکی از کارکنان خیریه آبشار عاطفه‌ها که نمی‌خواهد از او نامی برده شود می‌گوید: یکی از اهداف خیریه آبشار عاطفه‌ها، حفظ‌شان و کرامت مهرجویان است. در این مؤسسه رابطه میان کارکنان و مهرجویان یک رابطه دلی است و اینجا همه با هم یک جورایی هم درد هستند حتی اگر حس همدردی هم وجود نداشته باشد، درک متقابل وجود دارد.  

  • با این میوه خیرات می‌دهم

با توجه به وضعیت کرونا و رکود برخی از کسب و کارها، شرایط اقتصادی خانواده‌های متوسط هم تعریف چندانی ندارد. «م. ب» یکی از افرادی است که برای گرفتن میوه به شعبه آل کساء مراجعه کرده و قصد دارد بخشی از میوه‌هایی که به او اهدا شده را خیرات کند. او در این‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «حدود ۲ سال است که ورشکست شده‌ام و تمام‌دار و ندارم را پای بدهی داده‌ام.

همیشه برای اموات خیرات می‌کردم و حدود ۲ سال است که خرج زندگی خودم را هم نمی‌توانم تأمین کنم. اخیراً هم قصد داشتم برای شادی روح مادرم چیزی خیرات کنم که متوجه شدم پول کافی ندارم. از خیریه با من تماس گرفتند و از من خواستند برای گرفتن میوه به اینجا بیایم. درست است که شاید مقدار میوه چندان زیاد نباشد اما قصد دارم بخشی از این میوه را خیرات اموات کنم. دوست دارم از این میوه‌های اهدایی برای مادرم خیرات کنم و شاید با دعای او گره از کارم باز شود.»

  • پا به پای افراد محروم قدم برمی‌داریم

بسته‌های مهربانی

بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها از سال ۱۳۸۰ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است اما شعبه آل کساء در محله مشیریه حدود ۲ سال است که به‌عنوان یکی از نمایندگان این بنیاد به افراد محروم یاری می‌رساند.

«فاطمه گوهری» مدیر شعبه آل کساء در این‌باره می‌گوید: «هدف اصلی بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها فقرزدایی و کمک به توسعه کشور از طریق جلب حمایت‌های جهانی است. خدمات مختلفی توسط این بنیاد به افراد محروم ارائه می‌شود. از جمله کمک برای ازدواج آسان، اکرام ایتام، توزیع سبد کالا و طعام گرم و توزیع میوه به‌صورت ماهانه میان مهرجویان، درمان رایگان بیماران صعب‌العلاج، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان و اشتغالزایی که تمام این موارد با همت خیّران امکان‌پذیر است.»

او در خصوص توزیع میوه همزمان با آغاز فصل تابستان ادامه می‌دهد: «توزیع میوه در قالب سبد کالا میان مهرجویان صورت می‌گیرد که به‌عنوان میان وعده برای آنها در نظر گرفته می‌شود و از طرفی این‌گونه صلاح دیده شد که در شرایط کرونا گامی در جهت سلامتی مهرجویان برداریم و ازطرفی به نوعی تنوع در کمک‌رسانی به مهرجویان داشته باشیم و امید داریم بتوانیم با یاری خداوند طرح توزیع میوه را ادامه بدهیم. اما به‌صورت کلی تمام تمرکز ما محرومیت‌زدایی در همه ابعاد است و در واقع پا به پای افراد محروم قدم برمی‌داریم.»


شعبه آل کساء کجاست؟  
شعبه آل کساء در محله مشیریه، خیابان ۳۰ متری صالحی، کوچه خرد پیشه پلاک ۵۹ واقع شده است و افراد واجد شرایط می‌توانند تحت حمایت این بنیاد قرار بگیرند.  
 

کد خبر 616818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha