دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: پس از ۶ سال تاخیر در راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت، این بار تغییرات پیاپی در وزارت امور اقتصادی و دارایی، راه‌اندازی بورس نفت را به‌دست فراموشی سپرده است.

به گزارش همشهری، سال گذشته و پس از ۶ سال تاخیر که در پی اختلاف‌های گسترده وزارت نفت و اقتصاد بر سر راه‌اندازی بورس نفت رخ داده بود، عملیات راه‌اندازی این بورس به شرکت بورس کالا سپرده شد.

شرکت بورس کالا بلافاصله دست به کار شد و قرار بر این شد کار راه‌اندازی بورس نفت در ۲ مرحله دنبال شود. در مرحله اول شرایط انجام معامله روی محصولات پتروشیمی فراهم شد.

قرار بود در فاز دوم که محور اساسی این بورس است، زمینه انجام معاملات روی نفت خام میسر شود.

نهایتا در بیست و هشتم بهمن ماه سال گذشته، بورس کالای ایران موفق شد فاز اول بورس نفت را با انجام معاملات پتروشیمی راه‌اندازی کند و از این تاریخ به بعد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا آغاز شد.

پس از راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت، قرار شد کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه، کار راه‌اندازی مرحله دوم بورس نفت که هدف اصلی راه‌اندازی این بورس است و برنامه‌های گسترده‌ای را دنبال می‌کند را بررسی کند.

این کمیته وظیفه داشت تا شرایط را برای راه‌اندازی واقعی بورس نفت مهیا کند اما با وجود گذشت ۱۶۲ روز از این تاریخ، این کارگروه حتی یک نشست نیز برگزار نکرده است و جالب‌تر آنکه اعضای این کارگروه نیز به‌صورت کامل انتخاب نشده‌اند.

دولت همواره راه‌اندازی بورس نفت را با هیاهوی بسیار دنبال کرده و این هیاهو همچنین ابعاد دیپلماتیک نیز پیدا کرده است؛ به‌طوری که رسانه‌های خارجی پیش از راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت، بارها از بورس نفت ایران به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش ارزش دلار و تحکیم پایه‌های یورو نام برده بودند.

اما در چنین شرایطی، امارات با استفاده از این تاخیر در چند سال گذشته دست به کار شد و زودتر از ایران، نخستین بورس مبادله نفت خام منطقه را راه‌اندازی کرد.

این موضوع باعث شد تا خبرگزاری بلومبرگ در همان روز افتتاح مرحله اول بورس نفت ایران به نقل از دالتون گریس، کارشناس مؤسسه تحقیقات نفت ابوظبی اعلام کند که به‌نظر نمی‌رسد میزان نقدینگی جذب شده در بورس نفت ایران چندان قابل توجه باشد.

در آن روزها تحلیلگران خارجی افتتاح تالار کیش را تلاش ایران برای تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و کاهش نقش دولت توصیف کردند اما بر این نکته هم اصرار داشتند که بورس نفت ایران نخواهد توانست همپای رقیب اماراتی خود پیش برود.

اما آخرین اخبار از راه‌اندازی مرحله دوم بورس نفت ایران حاکی از آن است که تغییرات پیاپی در وزارتخانه‌های دولت از جمله وزارت اقتصاد که مدت‌ها با حضور سرپرست اداره می‌شد، عامل اصلی تاخیر در برگزاری نشست‌های کارگروه راه‌اندازی مرحله دوم بورس نفت است.

علی اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا خبری از برگزاری نشست کارگروه بورس نفت دارد یا خیر اعلام کرد: هنوز نشستی در این زمینه برگزار نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که علت تاخیر در برگزاری نشست چیست؟ بیان داشت: برگزاری این نشست‌ها مصادف شد با 2 تغییر در وزارت اقتصاد، و چون وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اصلی راه‌اندازی بورس نفت است، باید نهایتا انتخاب وزیر به‌صورت قطعی مشخص می‌شد.

هاشمیان پیش از این در اولین کنفرانس خبری خود در سال‌جاری درباره اینکه چگونه می‌توان به سرعت این بورس را راه‌اندازی کرد، گفته بود: اگر کار راه‌اندازی این بورس به ما سپرده شود، ما خیلی سریع این بورس را راه‌اندازی خواهیم کرد.

به این ترتیب با وجود گذشت ماه‌ها از مشخص شدن متولیان راه‌اندازی بورس نفت، افتتاح مرحله دوم بورس نفت هنوز معطل برگزاری یک جلسه است و مشخص نیست که آیا برگزاری این نشست نیز ۶ سال دیگر به‌طول خواهد انجامید.

پذیرش ۲ کالای جدید

علی اکبر هاشمیان،  مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از پذیرش 2محصول جدید پتروشیمی در بورس کالا خبر داد و گفت: 2 کالای جدید از محصولات پتروشیمی با عناوین منومر و ینیل استات و پلی بوتادین رابر در این بورس پذیرفته شدند.

متقاضی پذیرش این ۲ محصول شرکت پتروشیمی اراک است.

از سوی دیگر خبرگزاری شانا به نقل از پاوه‌نژاد، مدیر پخش شرکت پتروشیمی خارگ گزارش داد: متانول، مراحل نهایی پذیرش در بورس کالا را سپری می‌کند و گوگرد نیز در هفته جاری در بورس عرضه خواهد شد.

کد خبر 61603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز