شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست خبری کنسرت گروه رودکی با صدای سید عبدالحسین مختاباد و پیانوی سامان احتشامی صبح شنبه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین سید عبدالحسین مختاباد در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های کنسرت تازه خود به نبود امکانات اولیه برای برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در کنسرتی که در سعدآباد برگزار کردیم با مشکلات مختلفی روبه‌رو بودیم، زیرا نبود شرایط استاندارد در آن مجموعه باعث می‌شد تا هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای مخاطبان وجود نداشته باشد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ضعف سالن‌های موجود از هر نظر گفت: جای تأسف دارد که در کشوری چون ایران هنوز یک‌ سالن دوهزار نفری کنسرت وجود ندارد، یعنی ما اولین عنصر سخت‌افزاری موسیقی را نداریم.

مختاباد که به زودی قرار است آلبوم تازه‌اش با عنوان سفید و سیاه را منتشر کند، با اشاره به این که موسیقی فاخر به هزینه‌های فاخر هم نیاز دارد گفت: اگر ما خواهان تبدیل شدن موسیقی ایرانی به بهترین موسیقی منطقه و در ترازهای بین المللی هستیم باید به فکر ساخت تالارهایی با استاندارهای بهتری باشیم و مکان‌هایی چون سعد‌آباد یا تالار وزارت کشور جای ارائه موسیقی فاخر نیست، چرا که ابتداییات یک کنسرت موسیقی که همانا صدای خوب است در این دو مکان غایب است.

وی در ادامه گفت: ضعف‌های سخت‌افزاری در عرصه موسیقی به اندازه‌ای است که حتی در تالار ارزشمندی چون وحدت هم ما با کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص روبه‌رو هستیم، پس باید یادآوری کرد که شرایط تولید یک اثر راهی طاقت‌فرسا و هزینه‌بر است و از صددرصد فروش بلیت‌های همان کنسرت، تنها 40 درصد به اعضای اصلی ارکستر می‌رسد و 60 درصد بقیه‌ی آن صرف عوارض شهرداری، تجهیزات و امکانات تالار، مدیریت برنامه، مراکز فروش بلیت و هزینه‌های ثابتی چون تبلیغات و ... می‌شود.

در ادامه این نشست سامان احتشامی نوازنده پیانو و آهنگساز مهمان در گروه که پیش از این در آلبوم ماه مجلس و بهشت من با مختاباد همکاری داشت ضمن اشاره به بخش اول این برنامه گفت: آشنایی بنده و عبدالحسین مختاباد به 20 سال پیش برمی‌گردد، زمانی که من نوجوانی بیش نبودم و همه گاه با یکدیگر همکاری داشتیم و  و در همین راستا در تازه‌ترین دستاورد گروه رودکی به عنوان آهنگساز و نوازنده میهمان حضور دارم.

او در تشریح اجرای خود، توضیح داد: در بخش اول این برنامه آهنگ‌هایی را روی ساخته‌های «ملودیک» مختاباد از ترانه‌های بامداد جویباری و یکی از سروده‌های شاملو اجرا خواهم کرد که از گام مینور شروع و به ماژور می‌رسد و با مینور ختم می‌شود و ویژگی این اجرا در این است که تابه‌حال آوازی بدین شکل با پیانو اجرا نشده است.

احتشامی اضافه کرد: قطعات ضربی در این بخش با دف رضا دربندی و تنبک احسان بزرگمهر اجرا می‌شود و مقدمه‌ی کار را که تصنیف «فروغ زندگی» نام دارد، خودم ساختم که تم ارمنی دارد و با ترانه‌هایی از بامداد جویباری اجرا خواهد داشت.

محسن محسنی سرپرست گروه رودکی و آهنگساز بخش دوم از این کنسرت در ادامه این نشست گفت: بخش دوم کنسرت به موسیقی سنتی اختصاص دارد و شامل قطعات جدیدی می‌شود که در دستگاه شور و اصفهان اجرا خواهند شد.

او ادامه داد: قطعه‌ی «خیال دوست» از سروده‌های محمدعلی مجاهدی و قطعه‌ای «در پی بی‌نشانی» از سروده‌های مولانا و ساخته‌های خودم در دستگاه شور اجرا می‌شوند و در ادامه قطعه‌ی «سیل اشک» از سروده‌های سیمین بهبهانی و ساخته‌های هومن مهدویان، قطعه‌ی بی‌کلام «بیداد» از ساخته‌های رضا دربندی و «مطرب دل» از سروده‌های سایه و ساخته‌ی خودم در دستگاه اصفهان اجرا خواهد شد و در پایان قطعه‌ی «کهربا» از ساخته‌های عبدالحسین مختاباد در دستگاه شور اجرا می‌شود.

درابتدای این نشست بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی گفت: خوشبختانه در طول سال 87 انجمن موسیقی و دفتر موسیقی وزارت ارشاد، همکاری صمیمانه‌ای را با بنیاد رودکی داشته و امید داریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات اساسی در عرصه موسیقی باشیم.

مدیرعامل انجمن موسیقی در ادامه‌ی این نشست خبری درباره‌ی قیمت بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی، سالن‌ها و فضاهای غیراستاندارد اجرای این برنامه‌ها هم مطرح کرد: ارتباط نزدیک هنرمند و مخاطب در کنسرت‌های موسیقی و وجود استانداردهای لازم در این زمینه، می‌تواند بهترین تأثیر را برروی مخاطب داشته باشد، درحالی‌که ما می‌توانستیم کنسرت گروه مختاباد را به قیمت پایین‌تر و در یک فضای باز برگزار کنیم، اما ترجیح دادیم تا برنامه مختاباد و سایر اساتید بزرگ موسیقی را از این پس در سالن‌های استانداردی چون وحدت برگزار کنیم تا از این راه احترام خود به مخاطبان را نشان بدهیم.

رضایی در حاشیه این نشست خبری در پاسخ به کم‌شدن فعالیت‌های بین‌المللی انجمن موسیقی عنوان کرد: این مسئله به صورت کامل متوجه ما نیست، بلکه در حد سیاست‌های کلان فرهنگی است و با وجود نشست اخیر ما با مدیران سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی و تلاش برای تعامل بیشتر در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی، هنوز شاهد اتفاق خاصی نبودیم و به نقطه‌ی روشنی نرسیدیم. درحالی که انجمن موسیقی آمادگی خود را برای حضور و شناخت موسیقی ایران به سایر کشورها اعلام کرده است، اما در هر حال ما هم باید در چارچوب قوانین حرکت کنیم.

او اضافه کرد: در کنار نهادهایی چون انجمن موسیقی ما شاهد سفر گروه‌های موسیقی به سایر کشورها هستیم، ولی هیچ‌کس پیگیر بازتاب این اجراها نمی‌شود که این مسئله نشان‌دهنده‌ی چندگانگی و تداخل مدیریت در عرصه‌های فرهنگی است. اما با این وجود ما در حال حاضر تلاش خود را به کار بستیم تا برای عرصه موسیقی خود پا را از تهران فراتر گذاشته و در سایر شهرها برنامه داشته باشیم.

او در ادامه از طرح انجمن موسیقی برای برگزاری اکسپوی موسیقی ایران در کشورهای همسایه خبر داد و افزود: طی توافقات صورت‌گرفته در هیئت امنای انجمن موسیقی و دفتر موسیقی قرار شد، تا با همکاری سازمان فرهنگی اکو مذاکراتی را برای برپایی نمایشگاه موسیقی ایران در سایر کشورهای همسایه بعد از ماه رمضان داشته باشیم.

رضایی همچنین درباره‌ی ضبط و انتشار اجراهای ارکستر ملی و یا سایر برنامه‌های بزرگ موسیقی گفت: نباید فراموش کرد که انتشار یک آلبوم ارکستر ملی چندین میلیون هزینه دارد که با فروش تولیدات آن جبران نخواهد شد، لذا ما باید اسپانسرهایی را برای این بخش پیدا کنیم. از سوی دیگر دستگاه‌های مجری حفاظت مالکیت معنوی گویا قانون را نصفه متوجه شدند و در حال حاضر تمام تمرکز خود را روی سینما گذاشتند و موسیقی را رها کردند، درحالی‌که باید به حقوق موسیقی‌دانان و انتشار غیرقانونی آثار آن‌ها نیز توجه کرد.

او اظهار امیدواری کرد: اساتید بزرگ موسیقی به لذت و آرامش مخاطبان در قبال هزینه‌ای که از آن‌ها گرفته می‌شود، توجه کنند و برنامه‌های خود را در سالن‌هایی استاندارد برپا کنند.

مدیر بنیاد رودکی هم با تاکید بر اینکه، ایجاد جایگاه حقیقی تالار وحدت یکی از وظایف اصلی ماست، ادامه داد: از آن‌جا که این مجموعه بزرگ‌ترین تالار موسیقی و تئاتر کشور محسوب می‌شود، از اساتید برجسته و گروه‌های برتر موسیقی دعوت می‌کنیم تا از این پس برنامه‌های خود را در تالار وحدت برپا کنند.

امیرنیا نیز در پایان نشست با اشاره به افزایش قیمت بلیت‌های تالار وحدت توضیح داد: هدف اصلی ما ترغیب گروه‌های برتر موسیقی برای اجرا و حضور در این مجموعه است، بنابراین با قیمت‌های پایین این گروه‌ها تنها دچار ضرر می‌شوند و نباید فراموش کرد که ما برای برگزاری هر کنسرتی در تالار وحدت بخش زیادی را سوبسید می‌دهیم و نیمی از هزینه‌های تالار و بنیاد را برای چنین برنامه‌ای از تماشاگران نمی‌گیریم.

 قادری مدیر اجرایی کنسرت گروه رودکی نیز با اشاره به سفرهای این گروه بعد از ماه رمضان عنوان کرد: کنسرت جدید گروه رودکی با خوانندگی عبدالحسین مختاباد قرار است در سه شهر شمالی، مرکزی و جنوبی ایران اجرا شود که بعد از طی‌شدن مراحل قانونی و دریافت مجوزها نام شهرها را اعلام خواهند کرد.

 به گزارش همشهری آنلاین کنسرت عبدالحسین مختاباد و گروه رودکی  از 6 تا 8 شهریور در تالار وحدت با قیمت بلیت هم‌کف 25 هزار تومان، بالکن 1 و 2 ، 20 هزار تومان و بالکن 3 و 4 ، پانزده هزار تومان برگزار می‌شود

کد خبر 61361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز