همشهری آنلاین: دومین شب اجرای ارکستر ملی به خوانندگی مختابادو رهبری کیارس با حضور پرشور علاقه مندان به موسیقی و خلق صحنه هایی خاطره انگیز همراه بود.

مختاباد کیارس

به گزارش همشهری آنلاین در این اجرا که ساعت 18 و 30 تا 20 و30 روز28 بهمن در تالار وحدت برگزار شد، قطعات شبانگاهان و حال بستان که پیش از این با تنظیم فریدون شهبازیان در آلبوم بوی گل مختاباد عرضه شده بود،این بار با اندک تفاوت هایی در تنظیم و اضافه کردن سازهای بادی و با تنظیم بهزاد عبدی به اجرا در آمد.

در این اجرا همچنین قطعاتی از خالقی و حسین علیزاده  (هفت ضربی چهارگاه) و  و بار دیگر قطعه بهار دلنشین از روح الله خالقی توسط ارکستر اجرا شد و همچنین دو قطعه خیال نقش(به آهنگسازی و تنظیم رحیمیان) و قطعه خدا کند که بیایی با ملودی مختاباد و تنظیم سامان احتشامی و تصنیف تمنای وصال با تنظیمی متفاوت از قبل با صدای مختاباد اجرا شد.

بخشی از این برنامه به اجرای آواز مرکب خوانی در نغمه اصفهان روی شعر معروف هوشنگ ابتهاج سایه با عنوان«عشق آزادی است،عشق آغاز آدمیزادی است» اختصاص داشت  که یک نوازنده قانون و یک نوازنده تار در جواب آواز سید عبدالحسین مختاباد  را همراهی می کردند.مختاباد با ظرافت و هنرمندی خاصی از عهده این بخش بر آمد. تحریرهای پخته و جا افتاده و پرنفس، به همراه طراحی ویژه ای که برای این بخش توسط خواننده صورت گرفته بود، از جمله ویژگی های کار آوازی مختاباد به شمار می رفت.

more

نگاهی به اجرای مختاباد در تالار میلاد؛از حاشیه تا متن

در انتهای این برنامه ارکستر موسیقی ملی ایران ،سرود معروف ای ایران را اجرا کرد.

more  آشنایی با سرود ای ایران

این سرود در حالی اجرا شد که رهبر ارکستر رو به مردم گفت این سرود را بزرگترین گروه کر می خواند و اگر همین الان از حاضران این سالن امتحان بگیرند قطعا 70 درصد آنها قبول خواهند شد و 30 درصد دیگر هم هنوز صدای خودشان را باور نکرده اند. سپس روی به جمعیت کرد و به رهبری همزمان ارکستر ومردم پرداخت.مختاباد هم به همراه ارکستر و مردم شروع به خواندن این سرود معروف کرد تا یکی از شب های به یاد ماندنی ارکستر ملی رقم بخورد.

از جمله حاشیه‌های این اجرا صدابرداری نه چندان مناسب بود که متاسفانه جزو مشکلات همیشگی اجراهای موسیقی در تالار وحدت به شمار می‌رود. صدا برداری تا جایی مشکل ساز شد که دکتر هومان اسعدی،عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران بر غیرمتوازن بودن صدای ارکستر با صدای خواننده، به خصوص در اجرای قطعه  نقش خیال، اشاره کرد.

محسن رجب‌پور مدیر اجرایی ارکستر ملی به رغم آنکه همزمان در برج میلاد دو گروه آریان و بنیامین اجرای برنامه داشتند، ترجیح داد در کنار ارکستر ملی بماند و برخی پیچیدگی‌های اجرایی و هماهنگی‌های مورد نیاز برای این گروه را سامان بندی کند. او به خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت که تعداد زیاد اعضای ارکستر ملی مرا به این ترجیح رساند که اینجا بمانم و و سر و سامان دادن به گروه آریان و بنیامین را به دستیارانم بسپارم.

مختاباد کیارس

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از این خبرگزاری مهر در گزارش خود از شب نخست اجرای ارکستر ملی و مختاباد بر استقبال خوب علاقه‌مندان موسیقی به این برنامه تاکید کرده  و نوشته بود:ارکستر موسیقی ملی ایران شب گذشته میزبان علاقه‌مندان‌اش در جشنواره موسیقی فجر بود و سالن سراسر تماشاگر و استقبال گرم آنها نشان از آن داشت که ارکستر ملی ایران همچنان محبوب است .

کد خبر 160752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز