همشهری ‌آنلاین: هوشنگ کامکار آهنگساز و مدیر هنری گروه کامکارها در نشستی خبری از جزییات کنسرت شهریورماه این گروه در برج میلاد گفت.

کامکار

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که صبح شنبه،30 مرداد، در محل آموزشگاه موسیقی کامکارهابرگزار شد، هوشنگ کامکار گفت: کنسرت این گروه موسیقی در تاریخ 18 و 19 شهریورماه در دوبخش فارسی و کردی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.

تصنیف‌های «سرخوشان عشق» براساس شعری از مولانا ساخته پشنگ کامکار و تکنوازی سنتور و تار، تصنیف«گلبانگ رود» براساس شعری از حافظ و ساخته ارسلان کامکار و تکنوازی کمانچه اردشیر،تصنیف «یار مرا» براساس شعری از مولانا با تکنوازی عود ارسلان کامکار،تصنیف «ساقیا» براساس شعری از مولانا از ساخته های هوشنگ کامکار از جمله قطعاتی‌اند که به گفته آقای کامکار در بخش فارسی کنسرت اجرا می‌شوند.

مدیرهنری گروه کامکارها در ادامه صحبتهای خود به ویژگی قطعات بخش فارسی اشاره کرد و گفت: چیدمان قطعات در این بخش به‌گونه ‌ای است که یک قطعه نزدیک به موسیقی سنتی ایرانی آغاز می‌شود و در ادامه قطعات تکنیکی پیچیده تر و به صورت چندصدایی ارائه می‌شود. بخش فارسی این کنسرت تفاوتهای عمده با کنسرتهای گذشته دارد و آن هم اجرای تکنوازی است. در این تکنوازی‌ها از نوازندگی سنتی به نوازندگی مدرن را شاهد خواهیم بود به گونه‌ ای که تکنوازی کمانچه اردشیرکامکار و عودنوازی ارسلان کامکار بسیار مشکل و پیچیده هستند و می ‌توان گفت در نوع خود تازگی دارند.

کامکار در ادامه به بخش دوم این کنسرت اشاره کرد و گفت : بخش دوم کنسرت گروه موسیقی کامکار به اجرای آثار جدید من، پشنگ و ارسلان کامکار و چند قطعه محلی با تنظیم جدید اختصاص دارد در این بخش قطعاتی به گو‌های مختلف کردی، سنندجی، اورامانی، سورانی، کرمانشاهی و لری نیز اجرا می ‌شوند.[گفت وگوی  تفضیلی همشهری‌آنلاین با هوشنگ کامکار]

هوشنگ کامکار که به تازگی آلبوم تکنوازی پدرش،زنده‌یاد حسن کامکار را با یادداشتی از خودش به بازار موسیقی عرضه کرد،درباره ترکیب گروه کامکارها در این کنسرت گفت: گروه اصلی کامکارها در این کنسرت حضور دارند و در کنار آنها نیریز کامکار (نوازنده تار)، هانا کامکار (نوازنده دف)، صبا کامکار (همخوان) و خانم ابراهیم‌پور (همخوان) هم که همگی از اعضای خانواده کامکارها هستند ، به اجرای برنامه می‌پردازند.[چهره به چهره با کامکارها]

وی در ادامه با انتقاد از برخی گروهها برای استفاده از لفظ "کنسرت بزرگ" در برخی کنسرتها گفت: من نمی‌دانم به چه دلیلی لغت "بزرگ" برای این کنسرتها به کار می رود اگر منظور تعداد زیاد نوازندگان است که باید گفت هر سازی باید نقش جداگانه و مستقلی در گروه داشته باشد اگرنه نیازی به استفاده از مثلا چهار ساز کمانچه یا تار نیست. بنابراین باید تعداد سازها در راستای کار آهنگسازی باشد و اگر منظور از کلمه "بزرگ" حضور زیاد مخاطبان باشد که باید گفت وقتی کنسرتی برگزار نشده چگونه می‌ توان متوجه شد که از آن استقبال می‌شود یا نه.

هوشنگ کامکار در پایان صحبت‌های خود به مشکلات برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات برگزاری کنسرت گرانی اجاره بهای سالن‌ها است از همین رو چه خوب بود اگر مسئولان سالن‌های معدود موسیقی را با مبلغ اندکی به گروههای موسیقی اجاره می دادند تا قیمت بلیتها بسیار پایین‌تر فروخته ‌شود.

پیش از این محمد رضا اطفی و گروه‌های دیگر شاخص موسیقی از بالابودن هزینه‌های کنسرت ابراز گله‌مندی کرده بودند.[یادداشت استاد لطفی درباره اقتصاد موسیقی ایران]

محمدحسین توتونچیان مدیر موسسه ققنوس و برگزارکننده کنسرت گروه کامکارها در تکمیل صحبت‌های این آهنگساز به گرانی بلیت‌ها اشاره کرد و گفت: دلیل عمده گرانی بلیت‌ها قیمت گزاف اجاره سالن‌های معدود موسیقی است که هر روز با یکدیگر برای گرانتر کردن نرخ اجاره بهای سالن‌ها رقابت می کنند. از طرفی فقدان سالن مناسب و با گنجایش بالا برای اجرای برنامه‌های موسیقی موضوعی است که دست‌اندرکاران و مسئولان توجهی به آن نمی‌کنند و در دستور کار خود قرار نمی‌دهند. ما برای برگزاری این کنسرت با دیدگاه فرهنگی، وارد شدیم و قیمت متداول بلیت 50 هزار تومان سالن برج میلاد را بین 20 تا 45 هزار تومان قیمت‌گذاری کردیم.

وی گفت:با همکاری شرکت «آوای باربد» قصد داریم از کنسرت بصورت حرفه‌ای فیلمبرداری کنیم. البته اخذ مجوز برای انتشار آن تا حدودی زمان‌بر است، اما حتما این تصاویر وارد بازار خواهند شد.

وی درباره‌ی برگزاری کنسرت «کامکارها» در سالن همایش‌های برج میلاد توضیح داد: به لحاظ استاندارد‌بودن، تعداد صندلی‌ها، موقعیت جغرافیایی و پارکینگ 4 طبقه‌ای که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، سالن برج میلاد شرایط بهتری را برای اجرای گروه «کامکارها» دارد و با توجه به هزینه سالن، نور، صدا، اماکن و مالیات برارزش افزوده هزینه‌ی هر شب اجرای کنسرت در سالن همایش برج میلاد، حداکثر به شبی 25 میلیون تومان ختم شد.

توتونچیان درباره‌ی زمان قطعی اجرای کنسرت گفت: کنسرت قرار است در روزهای 18 و 19 شهریورماه و در صورت استقبال زیاد روز 20 شهریورماه برگزار شود که ممکن است در هر روز دو اجرا به روی صحنه برود و زمان سانس‌های و فروش بلیت آن به زودی اعلام می‌شود.

هوشنگ

هوشنگ کامکار در پی سخنان توتونچیان درباره‌ی دو اجرا در هر روز گفت: من با دو اجرا در هر روز مخالف بودم چون از هر لحاظ مناسب نیست. ولی آنقدر هزینه‌ها بالا بود که پس از چند روز صحبت با مدیر عامل موسسه‌ی «ققنوس» قانع شدم که باید در شرایط کنونی این‌گونه کنسرت برگزار کرد، اما چه خوب بود که سالن برگزاری کنسرت هزینه‌ی کمتری دریافت می‌کرد و قیمت بلیت‌ها هم پایین می‌آمد تا مردم همه بتوانند به راحتی در این برنامه شرکت کنند.

توتونچیان نیز گفت: هزینه‌های برگزاری کنسرت بالاست، بنابراین مجبوریم در سالن‌هایی با ظرفیت‌ بیشتر کنسرت برگزار کنیم.
در بخش پایانی این نشست مدیرعامل موسسه «ققنوس» گفت: نهادهای ذی‌ربط برای گروه‌های نوپا که هنوز مخاطب خاص خود را جذب نکردند، باید یارانه‌هایی در نظر گیرند و من از بابت برگزاری برای گروه‌های نوپا تعهد می‌کنم که اگر سالنی باشد که هزینه‌های سنگین خود را از جایی دیگر تامین کند، برای همه گروه‌ها همانند گروه کامکار وقت و انرژی بگذارم.

توتونچیان ادامه داد: ما فضایی نداریم که گروه‌هایی نوپا آثار مجوز‌دارشان را در آن پخش کنند و مردم بتوانند هر نوع موسیقی را بشنوند و از میان آنها استفاده کنند.

هوشنگ کامکار در تایید این سخنان گفت: مردم هم تا حدودی مقصر هستند، چون چندی پیش از یک خواننده ناشناس کُرد در شیراز موسیقی شنیدم که می‌توانم بگویم از کار گروه کامکارها هم بهتر بود، ولی مردم وقتی فردی شهرتی ندارد، کار او را نمی‌شنوند و از کنسرتش استقبال نمی‌کنند. متاسفانه شرایط برای جوانان در عرصه‌ی موسیقی به گونه‌ای شده است که تلاش می‌کنند اول به تلویزیون بروند و برای چند سریال بخوانند و بعد که شهرت پیدا کردند بگویند که تلویزیون خوب نیست و بعد به دنبال لس‌آنجلس و شهرت بروند.

کد خبر 114396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز