صحبت‌های وزیر بهداشت درباره وجود ۴۰۰ تخت خالی در استان سیستان و بلوچستان، واکنش‌های زیادی در پی داشته که یکی از آن‌ها مربوط به نماینده‌ چابهار بوده است. او می‌گوید: من حرف وزیر بهداشت درباره تخت‌های خالی در حوزه انتخابیه خودم را به هیچ وجه تایید نمی‌کنم.

معین‌الدین سعیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار،کنارک، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای وزیر بهداشت گفته اند که درخصوص سیستان و بلوچستان بلوا می کنند. سوال من این است که کدام بلوا؟ ایشان بفرمایند اینکه ما در جنوب سیستان و بلوچستان از پهنه جاسک تا راسک کمتر از ۳۰۰ تخت داریم بلواست؟ آیا اینکه حتی یک بخش عفونی در این پهنه وجود ندارد بلواست؟ آیا اینکه فقط یک متخصص عفونی داریم بلواست؟ آیا صف افرادی که پشت در بیمارستان ها منتظر یک تخت خالی هستند، بلواست؟ نه هیچکدام بلوا نیست. واقعیت است.

سعیدی گفت: من حرف وزیر بهداشت درباره تخت‌های خالی در حوزه انتخابیه خودم را به هیچ وجه تایید نمی کنم، من از زحمات جهادگران سلامت و رسانه ها ممنونم اما صحبت های آقای وزیر قطعا به دلیل اطلاعات غلطی است که به ایشان داده شده است.

اضافه‌شدن تخت‌های بیمارستانی سایر بخش‌ها را به تعطیلی کشاند

نماینده مردم چابهار بیان کرد: در چابهار بخش CCU به کرونا اختصاص یافته است این یعنی اینکه تختی اضافه نشده بلکه بخش ها تعطیل می شوند. در ۵ شهرستان تحت نظر بنده تنها یک پزشک عفونی وجود دارد آیا این کمبود نیست؟ افرادی که در اثر کرونا به بیمارستان ها مراجعه می کنند حتی اگر درصد بالایی از ریه هایشان درگیر باشد با وضعیت فعلی ، بستری نمی شوند.

آمار مبتلایان و فوتی‌ها خیلی بیشتر از آمار اعلامی است

سعیدی گفت: کیت تشخیص کرونا در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی استان وجود ندارد و چون در  روستاها تعداد زیادی از افراد بدون آنکه مشخص شود کرونا داشته‌اند یا خیر فوت می‌کنند؛ این افراد جزء آمار کرونایی‌ها به حساب نمی‌آیند. بنابراین مسئولان  باید همه این مسائل را مد نظر بگیرند.

او اظهار کرد: مگر سیستان و بلوچستان خط مقدم جبهه بهداشتی کشور نیست؟ مگر نقطه ورود بیماری های عفونی نیست؟ پس چرا وزیر بهداشت به استان نمی آید؟ مسئولان به همه جا سفر می کنند اما به استانی که بیشترین نیاز برای حضورشان دارد، نمی روند. ما نمی توانیم فقط مجیزگوی آقایان باشیم. در حال حاضر هیچ خانواده ای در کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و چابهار نیست که به گونه ای درگیر این بیماری نباشند. من نمی دانم آمار آقای وزیر بر چه اساسی داده شده است.

وضعیت دشتیاری فاجعه‌بار است

نماینده مردم چابهار گفت: وضعیت شهرستان دشتیاری بسیاری فاجعه بار است و حتی یک بیمارستان محلی هم ندارد. کیت تشخیصی هم وجود ندارد لذا افراد فوت می کنند بدون آنکه ریشه بیماری شان مشخص شود .اگر فوتی های جنوب سیستان و بلوچستان با مدت مشابه مقایسه شود عمق فاجعه و افزایش فوتی ها مشخص می شود.

سعیدی تاکید کرد: باید واقعیت ها را گفت، مسئولان تا کی می خواهند صورت مسئله را پاک کنند. روز گذشته آمار فوتی های کرونای استان را ۲۶ نفر اعلام کردند در صورتی که آمار چند برابر این تعداد است اما مشخص نمی‌شود چون به دلیل نبود کیت تشخیص کرونا، افراد مراجعه نمی کنند و آمار هم نامشخص باقی می ماند.

او گفت: مردم دارند تلف می شوند بسیاری از افراد بی شناسنامه مبتلا می شوند اما آمارشان ثبت و ضبط نمی شوند. ما ونتیلاتور، داروی رمدیسیور و اکسیژن ساز به شدت نیاز داریم.

سعیدی افزود: از مردم هم می‌خواهیم رعایت کنند اما در بسیاری از موارد نمی توان کاری کرد برای مثال وقتی روستایی آب ندارد ما نمی توانیم به مردم بگوییم بیرون نروید و آب مصرفی تان را تامین نکنید.

۱۸۱ تخت خالی بیمارستانی در ایرانشهر

 در حالی که بسیاری از مردم ایرانشهر از کمبود اقلام دارویی و حتی یک سرم قندی و نمکی در این شهرستان و شهرهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر می دهند و تصاویر بیماران سرم به دست در پارک های این شهرستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نظر دیگری دارد و معتقد است که مشکلی در حوزه امکانات درمانی در ۱۲ شهرستان تحت نظر این دانشگاه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این باره گفت: در دو هفته اخیر ۱۲ شهرستان تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با افزایش میزان ابتلا به کرونا روبرو بود که در بسیاری از موارد افراد به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده اند.

کامران کردی با اشاره به اینکه مشکلی در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی در ایرانشهر وجود ندارد، گفت: از مجموع ۲۶۲ تخت مخصوص بیماران کرونایی، ۸۱ تخت اشغال است و باقی تخت‌ها خالی است. امکان ندارد بیماری مراجعه کند و در صورت نیاز به بستری، به دلیل نبود تخت خالی بستری نشود.

کردی گفت: استان سیستان وبلوچستان جزء استان هایی است که پایین ترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد و باید در این مورد اطلاع رسانی و فرهنگسازی شود.

وی در باره رصد بیماری کرونا در روستاها گفت: در تمام روستاها خانه بهداشت و بهورز وجود دارد که نمونه‌برداری را انجام داده و در صورت مثبت بودن تست، افراد قرنطینه یا به مراکز درمانی منتقل می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: با توجه به شایعاتی که درخصوص واکسن‌ها شده، اقبال نسبت به واکسینه شدن کاهش یافته اما در حال حاضر سن واکسیناسیون به بالای ۵۰ سال در استان رسیده و افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند برای دریافت واکسن به مراکز مشخص‌شده مراجعه کنند.

کد خبر 612538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha